SkodaMan
Actief lid
Uit "betrouwbare bron": Het duurt niet lang of de Nederlandse overheid neemt maatregelen tegen (chip)tuning. Belastingen worden gekoppeld aan de mate van vervuiling van een auto en een auto welke opgevoerd is zal per definitie meer vervuilen zo stellen de "deskundigen".
Natuurlijk zullen de voorstanders van tuning zeggen dat de gechipte auto's zelfs zuiniger rijden maar dat argument gaat niet op. Op auto's zit een zogenaamde typekeur en alles wat je aan een auto verandert heeft tot gevolg dat de typekeur komt te vervallen. Eén van de ideen is om de gechiptunede auto direct in de zwaarst vervuilende categorie te stoppen net als de ASO USV de "Hummer".
Een ander advies aan de regering is de mogelijkheid voor de chiptuner om de getunede auto aan te bieden bij een keuringsstation om alsnog vast te kunnen stellen of de emissie bij normaal gebruik nog past binnen het beoogde beleid. Dit zou voor werkelijk zuinigere getunede auto niet leiden tot een verlichting van de lasten. De berijder van de zuinigere auto verdient dan namelijk de keuringskosten dik en dwars terug aan de pomp.
Natuurlijk zullen de voorstanders van tuning zeggen dat de gechipte auto's zelfs zuiniger rijden maar dat argument gaat niet op. Op auto's zit een zogenaamde typekeur en alles wat je aan een auto verandert heeft tot gevolg dat de typekeur komt te vervallen. Eén van de ideen is om de gechiptunede auto direct in de zwaarst vervuilende categorie te stoppen net als de ASO USV de "Hummer".
Een ander advies aan de regering is de mogelijkheid voor de chiptuner om de getunede auto aan te bieden bij een keuringsstation om alsnog vast te kunnen stellen of de emissie bij normaal gebruik nog past binnen het beoogde beleid. Dit zou voor werkelijk zuinigere getunede auto niet leiden tot een verlichting van de lasten. De berijder van de zuinigere auto verdient dan namelijk de keuringskosten dik en dwars terug aan de pomp.