(Chip)tuning aan banden.

SkodaMan

Actief lid
Uit "betrouwbare bron": Het duurt niet lang of de Nederlandse overheid neemt maatregelen tegen (chip)tuning. Belastingen worden gekoppeld aan de mate van vervuiling van een auto en een auto welke opgevoerd is zal per definitie meer vervuilen zo stellen de "deskundigen".

Natuurlijk zullen de voorstanders van tuning zeggen dat de gechipte auto's zelfs zuiniger rijden maar dat argument gaat niet op. Op auto's zit een zogenaamde typekeur en alles wat je aan een auto verandert heeft tot gevolg dat de typekeur komt te vervallen. Eén van de ideen is om de gechiptunede auto direct in de zwaarst vervuilende categorie te stoppen net als de ASO USV de "Hummer".
Een ander advies aan de regering is de mogelijkheid voor de chiptuner om de getunede auto aan te bieden bij een keuringsstation om alsnog vast te kunnen stellen of de emissie bij normaal gebruik nog past binnen het beoogde beleid. Dit zou voor werkelijk zuinigere getunede auto niet leiden tot een verlichting van de lasten. De berijder van de zuinigere auto verdient dan namelijk de keuringskosten dik en dwars terug aan de pomp.

Fabia

† In Memoriam
Ik word zo moe van de overheid, aan alles waar je een beetje lol aan beleefd wordt afgepakt of zo duur gemaakt dat het niet meer leuk is.

joergarms

Senior Member
Het is eigenlijk ook best belachelijk dat je als bezitter van een SUv zo zwaar gediscimineerd wordt.
Alle ministers worden ook in grote bakken rondgereden, bmw 535, 750i, audi a8, a6, noem maar op.
Alsof die auto's niet vervuilen, en carpoolen, ho maar, dat mag de sullige burger doen, maar daar voelen de mannetjes en vrouwtjes in DenHaag zich te goed voor.

Een blasting op gechipte auto's is echt je reinste onzin.
Op het moment dat je een auto met een A-label goed intrapt, verbruikt die vaak ook een behoorlijke slok.
Een gechipte motor heeft een dermate gunstig aangepast motormanagement dat ie eigenlijk altijd zuiniger loopt.
Zelfs bij vollast zijn ze (denk ik) nog zuiniger dan hetzelfde type motor dat niet gechipt is.

___JC___

Forumguru
Zelfs bij vollast zijn ze (denk ik) nog zuiniger dan hetzelfde type motor dat niet gechipt is.

Nee das helaas niet waar... Als je zuinig rijdt kan je dr zuiniger mee rijden. Ga je planken dan gaat ie zuipen. Als we dit soort 'labels' gebruiken om de mate te bepalen in hoeverre een auto vervuilend is dan is het wel logisch om dit voor gechipte wagens (iets) aan te passen. Om dr nu meteen weer een dik prijskaartje aan te hangen is dan weer een beetje jammer....

LenK

Forumguru
Als je het echt wilt weten. Op de RAI zag ik dit jaar bij Hummer een B label. Dat toont meteen het absurde van heel dat energielabel ten volle aan.
Voor de rest ga ik maar niet in op dit draadje anders lijkt het te veel op andere kritische draadjes over het overheidsbeleid in zake auto+milieu.
Maar toch even afblazen:
Het zijn niet meer dan een stelletje zakken tabak op het binnenhof. E I K E L S. Wanneer vallen ze eens flink hard net als de eikels aan de bomen op dit moment vallen?

Swiss

Actief lid
Ach, wees tevreden dat het bij jullie überhaupt nog kàn.

Hier bij ons in het zuiden is chiptunen eigenlijk verboden. Wagen voldoet niet meer aan conformiteitsverklaring (roze kaart) en in theorie kun je dat aangepast krijgen, in praktijk is het zo goed als onmogelijk (invoerder D'Ieteren vertikt het om mee te werken en zij moeten ook tekenen).

Op zich is dat het minste van m'n zorgen (pas na 4 jaar naar de keuring en daar merken ze toch niks). Maar een wagen die niet conform is, is ook niet meer conform voor de verzekering, wat voor mij veel erger is. Probeer momenteel via-via het gedaan te krijgen dat zij de gechipte versie wél willen verzekeren, maar tot nu toe nog geen succes. Zolang dat niet in orde is, geen chiptuning... :smiley29:

SkodaMan

Actief lid
Ach, wees tevreden dat het bij jullie überhaupt nog kàn.

Hier bij ons in het zuiden is chiptunen eigenlijk verboden. Wagen voldoet niet meer aan conformiteitsverklaring (roze kaart) en in theorie kun je dat aangepast krijgen, in praktijk is het zo goed als onmogelijk (invoerder D'Ieteren vertikt het om mee te werken en zij moeten ook tekenen).

Op zich is dat het minste van m'n zorgen (pas na 4 jaar naar de keuring en daar merken ze toch niks). Maar een wagen die niet conform is, is ook niet meer conform voor de verzekering, wat voor mij veel erger is. Probeer momenteel via-via het gedaan te krijgen dat zij de gechipte versie wél willen verzekeren, maar tot nu toe nog geen succes. Zolang dat niet in orde is, geen chiptuning... :smiley29:

Zie je, die Belgen zijn hun tijd ver vooruit.

A

andreg

Ze hebben net zo lang gewacht tot dat er genoeg mensen zijn die het doen en dan slaan ze toe om er een slaatje uit te slaan.
Zo ging het met diesel rijden ook. Je mag vooral nergens een voordeel mee hebbben als Jan de Arbeider.

Bovenaan Onderaan