Check engine light, na tanken

Goedemiddag,

Ik heb wat nieuws en ben benieuwd of anderen hier ook last van hebben.

Recent ging mijn motorlampje branden.
Laten nakijken na ongeveer 2000km, het leek dat het roetfilter vol zat. Wonderlijk als je gemiddeld 1600km per week rijdt en voornamelijk langere stukken.

Middels de testapparatuur het roetfilter geforceerd laten regenereren.

Drie dagen geen lampje meer gezien.
Na het tanken ging het lampje echter weer aan.

Na ca 700 kilometer weer uit.
Getankt. Ongeveer 400 kilometer gereden en toen ging het weer aan.
Ongeveer 1000 kilometer daarna weer uit.
En nu gaat het lampje structureel aan na het tanken en na ongeveer 700 kilometer weer uit.

Zoals altijd mijn ervaring is bij een dealer:
"wij weten het ook niet, maar we hebben de boel gereset" tussentijds is het roetfilter nogmaals geregenereerd.

Heeft iemand enig idee op basis van mijn vage omschrijvingen wat er aan de hand is?

Het enige wat ik kan bedenken is dat er een relatie is met het olieverbruik. Bv olie in het roetfilter. Maar een reden waarom het lampje dan steeds gaat branden na het tanken heb ik dan niet.

Bedankt alvast
 

oco1979

Forumguru
Tis simpel er is iets mis mee ,forceerde regeneratie na 2000km :pieker::sterretjes:.
Vraag eens welke foutmeldingen er uit te lezen was.
Foutcodes wissen is "geen" oplossing..... enkel als je weet wat fout was en deze ook hebt hersteld of dat er zodanig véél foutcodes zijn en kijkt wat er als foutcode eerst komt.
Zoek maar een andere dealer.
 

hemi24

Forumguru
Wanneer is het oliepeil voor het laatst bijgevuld (of beter gezegd overvuld)?

Heb het idee dat het teveel aan olie richting roetfilter is gegaan...
Wat de directe relatie met het tanken is, zou ik zo niet weten.
 

oco1979

Forumguru
technisch gezien bij geforceerde regeneratie zou de olie altijd moeten vervangen worden achteraf.

Normaal kunnen via diagnosetoestel zien wanneer die laatste regeneratie heeft gedaan.
In km geleden of zelf in tijd en/of deze succesvol was enz....
Ik kan dat met universeel toestel allemaal zien,zal met originele die skoda gebruikt wel beter zijn.:pieker:

Moet dan wel verder kijken dan alleen foutcodes uitlezen.:banghead:
 

VolvoFox

Senior Member
Ik heb het probleem met dit lampje ook gehad; na garagebezoek uit en na 100-200 km rijden weer aan. Bleek uiteindelijk een gescheurd roetfilter te zijn.
 

Huibdos

Senior Member
Roetfilter verwijderen en wegschrijven, EGR dichtzetten kan bij diverse bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn.
(zoals OBD Chiptuning, Almelo)
Succes!
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Zolang ik diesel rij, wil ik ook een werkend roetfilter om die deeltjesuitstoot te minimaliseren. Wegschrijven - laat staan afdoppen - is wat mij betreft dus niet aan de orde. EGR-klep is net effe anders, dat weet ik zo niet. Nog geen problemen mee gehad, dus ik kijk het nog maar een poosje aan.
 

Vmax

Lid
Zolang ik diesel rij, wil ik ook een werkend roetfilter om die deeltjesuitstoot te minimaliseren. Wegschrijven - laat staan afdoppen - is wat mij betreft dus niet aan de orde. EGR-klep is net effe anders, dat weet ik zo niet. Nog geen problemen mee gehad, dus ik kijk het nog maar een poosje aan.
dan moet je gtl gaan tanken
 

Vmax

Lid
GTL is niet noemenswaard 'schoner' dan normale diesel, het wordt alleen op een andere (schonere) manier geproduceerd.

..
Van de website van Salland olie:

"GTL is de afkorting voor Gas To Liquid (van gas naar vloeibaar).
Het is de vloeibare dieselbrandstof die op synthetische wijze wordt verkregen uit aardgas. Aardgas is een fossiele brandstof die in ruime mate voorhanden is. Het produceren van GTL gaat volgens het zogenaamde Fischer-Tropsch-procedé. Een systeem uit de jaren twintig van de vorige eeuw dat van aardgas een zeer zuivere diesel maakt: een ultra schone brandstof."
dat weet ik allemaal.de uitstoot is veel en veel minder dan normale diesel. roetfilter regenereerd bijna niet meer
 
Roetfilter is wederom geregenereerd. Onzin natuurlijk maar oké. Binnenkort mag men een serieuze diagnose gaan doen, eigenlijk worden nu alleen foutcodes uitgelezen en daarop wordt geacteerd, niet gediagnosticeerd.

Ik ben verplicht bij Total te tanken en dien de "premium" diesel te gebruiken. Gtl is derhalve geen optie.
 

oco1979

Forumguru
Roetfilter is wederom geregenereerd. Onzin natuurlijk maar oké. Binnenkort mag men een serieuze diagnose gaan doen, eigenlijk worden nu alleen foutcodes uitgelezen en daarop wordt geacteerd, niet gediagnosticeerd.

Ik ben verplicht bij Total te tanken en dien de "premium" diesel te gebruiken. Gtl is derhalve geen optie.

Kan je de foutcodes hier eens posten aub.

Bij total tanken verplicht :pieker:

dat smeert een beetje maar kan daar geen wonderen van verwachten.

Lijk me meer en meer onkunde van de garage :fool::banghead:.

Roetfilter vol::das meestal door een ander probleem die deze veroorzaakt.
 

VolvoFox

Senior Member
Roetfilter is wederom geregenereerd. Onzin natuurlijk maar oké. Binnenkort mag men een serieuze diagnose gaan doen, eigenlijk worden nu alleen foutcodes uitgelezen en daarop wordt geacteerd, niet gediagnosticeerd.

Ik ben verplicht bij Total te tanken en dien de "premium" diesel te gebruiken. Gtl is derhalve geen optie.

Ik ben benieuwd hoe het met je roetfilter is gegaan. Mijn auto staat na diverse foutmeldingen, een vervangen cooler bij het filter nu bij de dealer voor.....een nieuw roetfilter.
 
Bovenaan Onderaan