Skoda Fabia mk1

Nieuw lid
Hallo, ik zit namelijk met een probleempje dat best wel vervelend is.
Nou sinds gisteren deed de auto raar tijdens het sluiten van de deuren. Ik heb namelijk geen afstandsbediening maar als ik hem op slot doe zou alles moeten sluiten.
Sinds dat moment kwam er een tweede klik van het slot en zag ik dat de auto overal gesloten was behalve de bestuurderskant.
En als ik dan nog eens probeerde te sluiten zie je de pin, met wat moeite en op eigen kracht van de sleutel te draaien, in het gat gaan.

Ook gebeurd dit als ik de deur gewoon dicht doe en niet met de sleutel draai. Dan sluiten alle deuren, behalve die van de bestuurderskant.

Heb er gisteren eens naar gekeken (achter de bekleding) in de avond maar zag er nog vrij normaal uit allemaal. Maar ben er toen wel achtergekomen dat als ik de auto wil sluiten van passagierskant dat wel alles het gewoon doet zoals het hoort.

Dus ik zit hier nu met veel vragen, maar niet echt Direkt een oplossing / antwoord...

(Auto is een maand geleden in de garage geweest voor een nieuwe motor van de elektrische venster aan bestuurderskant, geen idee of dat er iets slecht is teruggestoken ofniet)
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou even het weekend afwachten wanneer de temperatuur weer oploopt,
Mocht het volgende week niet beter lukken dan de slotmodule uit elkaar nemen ,reinigen, en voorzien van nieuw siliconenvet, ook de microschwitches controleren, veel succes!
 

HermanPrust

Nieuw lid
Ik kijk even mee. Bij mij ook vrijwel hetzelde (Skoda Fabia 1 combi, 2003. Afgezien van bestuurdersportier werkten geen van de andere portieren op de sleutel ont- of vergrendeling. Rest van de deuren ging altijd met knopje op bestuurdersportier open en dicht. Sinds een week of 2 nu echter gingen alle portieren ook nog wel eens spontaan open of dicht (meestal bij sluiten bestuurdersportier), enkele keer ook tijdens rijden. Af en toe in de laatste 2 weken ook ineens alle portieren open of dicht met de sleutel in bestuurdersportier.
Vandaag ineens: voor de poort uitstappen (lopende motor) om de poort te openen, portier dicht en KLIK, alles op slot, enige sleutel nog in contact en lopende motor :rolleyes:.
Door de garage met inbrekersgereedschap uit de brand geholpen, maar ik wil eigenlijk wel naar een fix. Beginnen dus maar bij slotmodule aan de bestuurderskant denk ik? De sleutel die ik heb heeft geen afstandbediening.
 

Tees

Donateur
Tis vrijwel altijd het slot in de bestuurdersdeur, van deze generatie VAG auto's is dat een bekend zwak punt (vriend van me is al met z'n 3e of 4e slot bezig). Mocht je in de buurt van Apeldoorn wonen, dan schijnt daar een goed bedrijfje te zitten dat je hiermee kan helpen, deurslotreparatie.nl
 

Skoda Fabia mk1

Nieuw lid
Ik zou even het weekend afwachten wanneer de temperatuur weer oploopt,
Mocht het volgende week niet beter lukken dan de slotmodule uit elkaar nemen ,reinigen, en voorzien van nieuw siliconenvet, ook de microschwitches controleren, veel succes!
Ja kan ook liggen aan de kou, want merk ook echt met de temperatuur verschillen dat sommige problemen terug optreden of juist weggaan.. Dus dan maar eventjes afwachten
 

HermanPrust

Nieuw lid
@Heisenberg : ook als het koud zijn “random” opererende deur sloten geen grapje .
De problemen bij mij zijn nu weliswaar erger, maar waren ook in de zomer aanwezig.
Sleutelen is dan wel weer prettiger als het iets warmer is
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Antera

Donateur
Ik verwacht dat dit het slot van je bestuurdersdeur is die gaan vake defect. Mircoswitch gaat kapot en dan krijg je deze klachten. Bij mijn O1 2x gehad en nu beide sloten vervangen zijn geen probleem meer,
 

Eltjo

Forumguru
De soldering van de microswitches wilden nogal eens uit het printje losbreken.
Demonteren van slotmodule, controle en her-solderen schakelaartjes en mechaniek reinigen weer smeren.

Oud vet is (nog) harder bij koud weer, dat kan ook het e.a. nog verklaren.
 

EdK

Forumguru
Oude vet indien mogelijk zoveel mogelijk verwijderen
Overige oude vet ff inspuiten met WD40 in laten trekken en kijken of die dan al wat meewerkt dat slot
 

Eltjo

Forumguru
Ja, oud vet en vuil weg-reinigen. ;) Tandenborstel erop.....?
Microswitches meten of ze met bijna 0 Ohm sluiten en preventief behandelen met smerende contactspray.
Of lekker in de deur laten zitten en na flink in spuiten met contactspray hopen dat het alleen een mechanische kwestie was.

Maar ja, als je toch al de bekleding eraf hebt..
Ik heb destijds how-to’s met foto’s gevonden hoe je het deurslot demonteerd. Misschien heb ik ze nog op de pc staan.. als je niets kan vinden.
 

Skoda Fabia mk1

Nieuw lid
Het probleem met deze auto is dat het deurpaneel zelf, waar alle elektronica achter zit, is vastgemaakt met popnagels. En ik heb namelijk niets liggen hier om dat te kunnen verwerken. Dus dan zal ik zoiezo eens een keertje mijn tijd erin moeten steken om te zien of het me toch alleen lukt. Anders toch maar binnen brengen zodat ze er aan kunnen sleutelen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

KAASKOP

Nieuw lid
Ja, oud vet en vuil weg-reinigen. ;) Tandenborstel erop.....?
Microswitches meten of ze met bijna 0 Ohm sluiten en preventief behandelen met smerende contactspray.
Of lekker in de deur laten zitten en na flink in spuiten met contactspray hopen dat het alleen een mechanische kwestie was.

Maar ja, als je toch al de bekleding eraf hebt..
Ik heb destijds how-to’s met foto’s gevonden hoe je het deurslot demonteerd. Misschien heb ik ze nog op de pc staan.. als je niets kan vinden.
Toevallig nog op je PC kunnen vinden?
 

Eltjo

Forumguru
Nee, ik heb net gekeken en heb het niet meer.

Ik weet wel dat mijn eerste poging zonder deze info mislukte omdat ik op een gegeven moment het binnenpaneel los had en nog aan een kabeltje hing dat naar de greep buiten ging. Ik heb toen alles weer teruggebouwd, totdat later bleek dat je een dopje uit de “kopse kant” van de deur moet wippen, waar een schroef achter zat.
Daarmee kon je het slotje/stukje naast de greep losmaken en de draad ontkoppelen. Daarna was het te doen. Misschien dat ik ook een paar popnagels moest uitboren om het slotje los te maken van het binnenpaneel en teruggezet heb met boutjes...
Het is al weer >15 jaar geleden en had toen tekst en foto’s.

Hier moet toch wat bijzitten;
en

Oh ja, kleine tip; bij het lostrekken van het paneel gebeurt het nogal eens dat je de plastic klikverbindingen kapot trekt en zeker als die al ouder en/of koud zijn. Dus je kunt voor een paar Euro evt. preventief een stel in huis halen. Of het er op wagen en zonder een of 2 klikverbindingen. Ook geen ramp aangezien je ze kan verplaatsen zodat ze niet naast elkaar zitten.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan