Centrale vergrendeling defect

turboturbo

Forumguru
Eind 2018 heb ik voor een kleine 400 euro een nieuwe kabelboom + comfortmodule (raammotor) geplaatst in de bestuurdersportier om de problemen met de verstelbare spiegels en haperende deursloten te verhelpen. (link naar dat topic)

Breng ik 'm afgelopen jaar voor de APK naar de garage, krijg ik 'm terug met opnieuw defecte deurvergrendeling. Garage zegt dat het vrijwel zeker de raammodule moet zijn in het portier, maar die kans acht ik klein omdat die net (splinter)nieuw is immers. Hierop stelt hij dat de volgende verdachte de comfort module is onder het stuurwiel (deze) met onderdeel nr. 1C0959799B

Kan het kloppen wat deze garagist stelt, zou het aan deze comfort module kunnen liggen? Of zijn er nog andere zaken die ik kan controleren?

De huidige symptomen zijn: auto reageert wel met de knipperlichten op de afstandsbediening (van beide sleutels), echter word alleen het slot van de achterklep geactiveerd. De deuren doen niets. Met de sleutel handmatig in het portier op slot draaien, activeert alleen het bestuurdersportier, de andere sloten doen niets.
 

EdK

Forumguru
En al wel de kabelboom gecontroleerd op breuken ?
Want dit blijft altijd een zwak punt met elke dag de deur open en dicht doen en de bewegingen die het koperdraad dan maakt....
 

Tees

Donateur
Ik kan op basis van de fotos van je vorige topic even niet helemaal herleiden of je nou alleen de kabelboom ín de deur hebt vervangen, of ook die in de tule richting de rest van de auto? Weet niet waar de aansluiting in de O1 zit, bij de O2 zit de kabel aan de deurkant en de female plug aan de carrosseriekant.

Maar als je die vervangen hebt, dan lijkt me een nieuwe kabelbreuk onwaarschijnlijk. Als verder alles het doet, zou ik niet aan de deurmodule denken. Module onder het stuur heeft hier dacht ik niets mee te maken...dan rest mij nog het slot in de bestuurdersdeur. Ik vind het verdacht dat met de sleutel in t slot alleen de bestuurdersdeur open gaat. En dat de CV totaal niet meer werkt zou kunnen omdat het bestuurdersslot geen signaal teruggeeft aan de deurmodule, maar weet niet of dat echt zo is. Kan me wel vagelijk herinneren dat CV een samenspel is tussen bestuurdersslot en deurmodule.
 

turboturbo

Forumguru
Kabelboom bij de deur thule is door de garagist gecontroleerd. Dat betreft meteen de toen nagelnieuw gemonteerde kabelboom. Die loopt van de raammotor/comfortmodule in de deur tot aan de aansluiting/stekker achter de pedalen. Dat is dus één geheel @Tees .

Dus de andere verdachte is het deurslot zelf? Die heb ik toentertijd ook meteen preventief al laten vervangen door Frank van deurslotreparatie.nl onder het mom van ‘nu we er toch zijn’.
Edit: speaking of which, misschien moet ik daar nog maar eens keer langs….
 

Tees

Donateur
Dat lijkt me idd een goed idee. Volgens mij heeft hij er een stuk meer verstand van dan de gemiddelde garagist.
 

Cordoba

Forumguru
Bijzonder verhaal Peter, eigenlijk alleen als de nieuwe kabelboom net niet helemaal netjes is gemonteerd of iets dergelijks zou je binnen zo korte tijd dezelfde boosdoener verwachten.
Ik neem aan dat je de zekeringen gecheckt hebt?
 

turboturbo

Forumguru
Zekeringen heb ik destijds inderdaad al nagekeken en zelfs uitgewisseld met een nieuwe voor de zekerheid (voordat ik de auto terug bracht naar de garage)

Ik twijfel nog even of ik op de gok (hooguit 40 tientjes achter de wagen) eerst zo’n comfort module onder het stuur vervang of meteen eerst naar Apeldoorn moet rijden. Hoe dan ook als de comfort module / raammotor weer stuk zou zijn dan ga ik die niet weer vervangen, dat is het me simpelweg niet meer waard. Mocht het toch het deurslot zelf zijn, dan mag ik wellicht garantie of coulance verwachten.
 
Bovenaan Onderaan