Centrale raambediening Skoda Fabia 2 (2010) werkt niet.

Mikey1976

Nieuw lid
Wie kan mij helpen met een lastig probleem?

Het betreft een Skoda Fabia 2 uit 2010 met een 1.4 (63 kW) benzinemotor.

Een paar weken geleden begon de elektrische raambediening (alle ramen voor en achter) vanaf de bestuurder te haperen waardoor de ramen niet meer te bedienen waren vanaf de bestuurder (de overige ramen waren individueel wel gewoon te bedienen vanaf de andere plaatsen in de auto). Soms hielp het de deur een keer open en dicht te doen, maar na een paar keer hielp dat ook niet meer.

Ik heb de auto bij de dealer uit laten lezen en die gaf geen melding over dat er iets defect was. De dealer heeft het onderdeel uit een zelfde auto gehaald om te kijken of dat hielp. Dat mocht ook niet baten.

Het rare is dat het lampje op het paneeltje van de vergrendeling dat de andere ramen niet bediend kunnen worden wel blijft branden en ook uitgezet kan worden (vergrendeling uit). Met het bedienen van de knopjes hoor je nu ook geen klikjes meer.

Van de dealer heb ik begrepen dat er aan de linkerzijde voor een centrale computer zit die alles regelt voor de centrale deurvergrendeling en elektrische zijspiegels. Dit werkt wel allemaal gewoon goed.

Heb al geprobeerd met de sleutel om alle ramen in een keer te laten zakken, maar dit werkt ook niet.

Zover ik weet is er nooit ingebroken in de auto.

Wie heeft er een idee waar te zoeken voordat alle onderdelen door de dealer vervangen gaan worden?

Alvast bedankt,

Mikey
 

Desperado

Forumguru
Waarschijnlijk in de raambediening van het linker voorportier. Als dat allemaal hetzelfde werkt als bij de O1 zit alle besturing daarin. Dit zou de dealer moeten weten lijkt me. Zou ook een draadbreuk in die omgeving kunnen zijn.
 

Joske

Forumguru
als het openen en terug 'dichtslaan' van de deur helpt.. zou ik eerder denken aan een losse connector in de handgreep waar de raambediening zit. Ik had het met mijn F1 ook, dacht in eerste instantie ook aan een microswitch die aan het overlijden was maar bleek de connector zelf te zijn die loszat. De deur in kwestie is eens ongelukkig in contact gekomen met een trekhaak waardoor dit vervangen en overgezet moest worden. Sindsdien zit dat boeltje ook beetje los, maar kreeg ik het ook makkelijk los om dan te zien wat er aan de hand was.
 

Mikey1976

Nieuw lid
Joske,

Via via heb ik een werkende schakelaar getest gehad, maar deze deed het ook niet. Maar misschien is het het andere uiteinde van de kabel die niet helemaal goed vast zit. Het lampje brandt wel dus iets gaat er wel goed. Ik wacht even op jouw handleiding en zal dan eens in de deur kijken.

Alvast bedankt.
 

Ronnie

Forumguru
Als je de portierkaart eraf hebt kun je ook mooi even de bedrading(in de rubber tule) naar de stekker in de A-stijl doormeten, hier vermoed ik een breuk.
 
Hallo,

Ik heb sinds kort een soortgelijk probleem. In mijn F2 uit 2013 (net zijn 8ste verjaardag gevierd) werkt de centrale raambediening aan bestuurderszijde niet meer. De raambediening van de overige 3 portieren werkt prima. Aan de bestuurderszijde reageren de schakelaars echter niet. De bediening van de buitenspiegel werkt wel, het rode lampje dat knippert bij afgesloten portieren werkt ook evenals de (centrale) deurvergrendeling. Als ik de verlichting aanzet, gaat ook de verlichting op dat centrale bedieningspaneel aan.
De schakelaar waarmee de raambediening van de overige portieren vergrendeld kan worden doet het echter niet. Die portierramen kunnen dus altijd afzonderlijk bediend worden. Die schakelaar kleurt ook niet rood of groen. En tot slot werkt ook de bediening van de ramen vanaf de sleutel niet.

In eerste instantie dacht ik ook aan een kabelbreuk ter plaatse van de rubberen tule, maar ik ben naar aanleiding van het bovenstaand gemelde probleem benieuwd wat nu uiteindelijk de oorzaak c.q. oplossing bij Mikey1976 was. Die centrale 'computer'? Dus vervanging door garage? En bij een gebroken kabel, welke is het dan? Want zo te begrijpen gaan er nogal wat kabeltjes door die tule heen en waar gaan ze naartoe? Maar hopelijk is het dus een losse connector zoals bij Joske het geval was.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
ik heb sinds deze week hetzelfde probleem, denk ik. Van de ene op de ander dag kan ik ramen van de bestuurder en de bijrijder niet meer openen. Zekeringen gecheckt, die zijn goed. Dus wat het dan is?
3 jaargelden in beide deuren een nieuw motortje geplaatst nadat beide ramen, een aantal weken na elkaar, naar beden schoven en niet meer omhoog wilden. Vanaf de nieuwe motortjes geen problemen gehad.
 

Tees

Donateur
@zwerfkei, een aantal vragen: heb je de zekeringen doorgemeten of visueel beoordeeld? Het laatste is notoir onbetrouwbaar. En doen beide ramen het niet met beide schakelaars of alleen met de bestuurdersdeurschakelaar? En al uit laten lezen?
 
@Tees, niet doorgemeten. Visueel beoordeeld. het geldt voor de bediening met beide schakelaars. Ik probeer van de wek langs de garage te gaan om te laten uitlezen.
 

Tees

Donateur
Dan zou ik het in eerste instantie in de zekering zoeken, grootste kans dat dat het is. Gewoon vervangen (of alsnog door meten) en kijken of dat helpt, scheelt je weer een paar tientjes bij de garage. Deurschakelaars kunnen we wel uitsluiten, het zou dan nog in de bekabeling of als laatste in een comfortmodule kunnen zitten.
 
Vandaag is mijn auto door de garage onderzocht op draadbreuk, kapotte zekering. Niks gevonden. Ze willen de auto nog een keer terug, omdat er een kastje onder het stuur zit, waar de raambediening door loopt? Degene die normaliter mijn auto onderhoudt was ziek, helaas. Daarom is dit vandaag niet gedaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skipper79

Nieuw lid
@zwerfkei, en wat is eruit gekomen?

Ik kan sinds vorige week ook mij ramen niet meer linksvoor centraal regelen.
Heb de zekeringen van linker- en rechterdeel omgewisseld. Afzonderlijke ramen, RV, RA en LA, blijven werken.

Wat werkt wel:
- Lampje vd (vergrende)schakelaar
- ramen afzonderlijk bedienen
- elektrische spiegelbediening
- centrale deurvergendeling

Wat werkt (meer) niet:
- Ramen openen en sluiten met sleutel

Ik heb al een nieuwe raambediening voor LV gekocht, maar ook deze werkt niet.

Ik hoor graag je/jullie ervaring/suggesties
 
Laatst bewerkt:
Bij mij bleek er een kabelbreuk in de kabelboom te zitten ter hoogte van de tule in het scharnier van de bestuurdersdeur. Dat zijn er nogal wat en het kan afhankelijk van de klacht steeds om een ander kabeltje gaan natuurlijk. Laat ze dat maar eens naar kijken.
 

skipper79

Nieuw lid
Bij mij bleek er een kabelbreuk in de kabelboom te zitten ter hoogte van de tule in het scharnier van de bestuurdersdeur. Dat zijn er nogal wat en het kan afhankelijk van de klacht steeds om een ander kabeltje gaan natuurlijk. Laat ze dat maar eens naar kijken.
Ik heb het rubber aan de wagenkant verwijdert en idd, een aantal draadbreuken. Hoe kan je het rubber aan de deurzijde makkelijk verwijderen? Want als ik het deurpaneel verwijder, kan je er nog niet bij. De speaker zit met potnagels vast…
 
Ik zou het helaas niet weten. Ik ben ermee naar de dealer gegaan uiteindelijk. Dat grapje kostte me, twee jaar geleden inmiddels, 271 euri.
 

skipper79

Nieuw lid
Na wat gefreubel toch het rubber eruit kunnen krijgen! Nu het gebroken draaitje verlengen en de andere dichttapen. Deze zijn nog niet gebroken…

@JaSkoda, dank voor je reacties!
 

Bijlagen

  • IMG_0016.jpeg
    IMG_0016.jpeg
    2 MB · Weergaven: 12
Ik heb destijds ook overwogen om 1. de draadbreuk te vinden en 2. die te fixen (was al ver met het blootleggen van de kabelboom). Toen voor de zekerheid toch maar even langs de dealer. Het blijkt dat het probleem zich erg vaak voordoet. Logisch: de deur gaat steeds open en dicht. Vroeg of laat gaat er een kabeltje stuk. Dat kan je dan wel fixen, maar een tijdje later gaat er weer een ander kabeltje stuk etc. De enige goede oplossing is om die hele kabelboom te vervangen. En daar had ik net weer geen zin in. Althans, om het zelf te doen. Maar in ieder geval succes gewenst met de reparatie!

Ps. Ik zie op jouw foto al een paar toekomstige kandidaten...
 
Bovenaan Onderaan