Castrol SLX motorolie

Sebastian

Donateur
Môge allemaal,

Inmiddels heb ik m'n O2 nu bijna een maand. Ik zie dat er bij de laatste oliewissel, volgens de factuur, Castrol SLX in is gegaan. Ik kan daar echter bijna niks zinnigs over vinden. Het enige dat ik vond is dat het een 5W30 is. En met Googelen kom ik steeds uit bij Castrol Edge Professional Longlife III 5W30 uit. Is dat hetzelfde en kan ik dat er gewoon bij gooien (is het mixbaar)?

Als ik m'n nieuwe olie-afzuig-speeltje ga proberen dan vervang ik sowieso alles maar tot die tijd moet ik het peil wel even bijhouden natuurlijk.

Kan iemand hier een lichtje op schijnen?
 

Kampie

Lid
Waarom niet bij de garage, indien nodig, gewoon longlife erin laten gooien? Of is het een prijsding?
 

Sebastian

Donateur
Mijn vraag ging over wat Castrol SLX precies is en hoe het zich verhoudt tot dat Edge spul. Ik ga nooit naar de garage om het oliepeil te controleren en eventueel bij te vullen.

Ik vind het gewoon leuk om een aantal dingen zelf te doen. Zo ook olie wisselen. En dat het geld bespaart is ook erg prettig natuurlijk
 
Laatst bewerkt:

Eduardo

Forumguru
5E273962-32EA-4455-B7D5-CA102D5FAD73.jpeg Voor zover ik weet mag je olie van dezelfde dikte, in dit geval 5W30, wel bij mekaar gooien.
Maar de longlife eigenschappen gaan wel verloren bij mengen met niet-longlife olie.

Bij goed zoeken zijn die longlife olies behoorlijk voordelig te vinden op Internet.
Bij Olieconcurrent had ik voor mijn Yeti de Total 5W30 longlife ook voordelig gevonden (zie bijlage)
 

hemi24

Forumguru
Kijk en vergelijk (zie specificties onder punt 9):

Op internet kom ik veel tegen dat de Edge de opvolger is van de SLX.
 

Bijlagen

  • Skoda Genuine Engine Oil LongLife III.pdf
    97,7 KB · Weergaven: 12
  • Castrol SLX Longlife III VW 5W-30.pdf
    248 KB · Weergaven: 3
  • Castrol EDGE Professional LongLife III 5W-30.pdf
    111,3 KB · Weergaven: 4

Eduardo

Forumguru
Tot nu toe meende ik te zien dat de Skodadealer Total olie gebruikt. Maar ik begrijp dus nu dat BP de off leverancier is ??
 

hemi24

Forumguru
Geen idee wat "standaard" is, maar ik heb ook wel eens stickers onder de kap gezien van Shell Helix...

Zoals de volgende:
car_photo_217472.jpg
 

Sebastian

Donateur
Bij mij zit ook een Shell Helix sticker ergens onder de motorkap. Maar bij de laatste beurt is er dus Castrol SLX ingegaan. Was geen Škoda dealer. Maar dat kan ik nergens bestellen dus. Dus of mixen met Edge (?) Of alles eruit en een ander soort olie erin.
 

hemi24

Forumguru
Voor een 1.6 mpi?

Als het maar Castrol LongLife III (spec vw 504.00) is kun je weinig verkeerd doen...
 

Vmax

Lid
zomaar een idee hoor, maar bel de garage eens op die de laatste beurt heeft uitgevoerd en vraag daar ff van hoe en wat
 

Sebastian

Donateur
zomaar een idee hoor, maar bel de garage eens op...

Zat ik al aan te denken ja. Vind het gewoon vreemd dat ik er maar zo weinig over kan vinden. Anno 2018 is er weinig dat je niet kunt vinden online. Denk dat ik eerst even kijk of Castrol een servicedesk heeft die me wat meer kan vertellen.
 

Sebastian

Donateur
Antwoord van Castrol.

Zoals eerder gemeld even contact opgenomen met Castrol zelf. Het belangrijkste gedeelte uit het antwoord:

Inderdaad is SLX Professional vervangen door Edge (Professional) en deze producten zijn volledig uitwisselbaar bij de gelijke varianten/ specificaties.

Ben ik overigens de enige die het lastig vindt het oliepeil te zien met zo'n peilstok als de rechter in het plaatje? Ik heb altijd zo'n linker gehad. Ik moet echt een paar keer dippen en heel goed kijken wil ik het goed zien. Met die andere zie ik het in 1 keer. Zou zo'n ander ook passen en het peil goed weergeven in een O2?

Yk9rq4t.jpg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ja op een plat oppervlakte vind ik het ook makkelijker te zien... Heb ook wel eens van zo'n rare stick het peil af moeten lezen, vond het geen fijn systeem.

Tip is denk ik goed de stok schoonvegen, dan nog een keer peilen (dippen)
 

Sebastian

Donateur
Ja op een plat oppervlakte vind ik het ook makkelijker te zien... Heb ook wel eens van zo'n rare stick het peil af moeten lezen, vond het geen fijn systeem.

Tip is denk ik goed de stok schoonvegen, dan nog een keer peilen (dippen)
Zou zo'n platte ook passen? Anders zoek ik gewoon zo'n ding op. Plaatje komt uit het O2 instructieboekje. Neem aan dat er dus ook O2s zijn met een ander soort peilstok.

Ik maak 'm altijd schoon voordat ik peil. Blijft toch lastig te zien. Misschien moet ik even wennen of het is tijd voor een brilletje
 
Bovenaan Onderaan