Carterventilatie olieopvangtankje (oil catch can)

CDO

Forumguru
Voor onder de motorkap zit voor zover mijn kennis reikt een kannetje / systeem wat olie opvangt uit de carterventilatie dampen (bij mij, 1.8 tsi, links voor. Vierkant bakje met twee aansluitingen).

Ziet er ongeveer zo uit:
Carbon.jpg


Omdat ik van tijd tot tijd wat olie verstook, de ene keer wat meer dan de andere, ben ik een beetje gaan zoeken op internet.

Je ziet dan filmpjes waar deze oil catch can (weliswaar aftermarket) helemaal vol zit met drab en sludge.

Is het nu zo dat wanneer ik mijn originele opvangbak open ik ook zulke troep tegen kom en wordt hier naar gekeken door de dealer / tijdens onderhoud?

Ben wel benieuwd of iemand dit wel eens bekeken heeft en er ervaringen mee heeft.
 

ertromp

Forumguru
De dealer zal dat filter niet vervangen. Het is zo'n filter waarvan de fabrikant zegt dat het een auto leven mee zou moeten gaan.
Het is ook een vrij duur filter in aanschaf. Als deze vervuild is kun je wel een melding uitlezen middels VCDS overigens. Heb zo'n geval al eerder bij de hand gehad. Ik dacht dat zo'n filter tegen de €90,- kost maar houd me ten goede.
Het heeft trouwens te maken met het filteren van benzinedampen via de carterventilatie
 

Monteurtje

Forumguru
Dat is geen filter voor carterventilatie. Dit is een actief koolstoffilter. Voor de benzinedampen in de tank die naar de motor gaan. Ding zit vol koolstofkorreltjes. En heeft geen onderhoud nodig.
 

Joske

Forumguru
Tenzij je natuurlijk aan overvullen van de brandstoftank doet.. Dan kan deze wel verzadigd geraken.
 

Desperado

Forumguru
Je ziet dan filmpjes waar deze oil catch can (weliswaar aftermarket) helemaal vol zit met drab en sludge.
Is dat niet gewoon onder de oliedop? Sludge ontstaat doordat de motor niet lekker op temperatuur komt, als je veel korte stukjes rijdt komt dit nogal eens voor.
 

CDO

Forumguru

ertromp

Forumguru
@Monteurtje heeft echt gelijk. Het heeft te maken met zoals ik al aangaf benzinedampen maar vergiste me met die carter ventilatie zoals je in je mail aangaf.
Het is een filter met koolstof die zoals ik al aangaf een auto leven lang mee zou moeten gaan.
 
Bovenaan Onderaan