Spinal

DIY Carterventilatie aanpassen 1.4 TSi 1

Geen toestemming om te downloaden

Spinal

Forumguru
Bij een 1.8 of 2.0 TSI is het allemaal veel makkelijker. Daar zijn kant en klare oplossingen voor te kopen (of zelf maken) daar wordt idd de aansluiting afgedopt, maar de carterventilatie is weer heel anders geregeld op die blokken.
 

frits183

Forumguru
@StefanAR
Heb je daar een voorbeeld van ?

@Spinal
Er ontstaat op deze manier wel een behoorlijke onderdruk in het carter.
Zou het een storing veroorzaken als dit er niet meer is ?

Het 1.2 tsi blokje heeft nu 130.000 op het klokje.
Schoonmaken zou wel een verademing voor hem zijn
 

Spinal

Forumguru
@StefanAR
Heb je daar een voorbeeld van ?

@Spinal
Er ontstaat op deze manier wel een behoorlijke onderdruk in het carter.
Zou het een storing veroorzaken als dit er niet meer is ?

Het 1.2 tsi blokje heeft nu 130.000 op het klokje.
Schoonmaken zou wel een verademing voor hem zijn

Onderdruk heb je nooit, dan zou hij meer lucht/dampen eruit moeten zuigen dan dat er aanwezig zijn. Daar hoef je dus niet bang voor te zijn.
Bij een normale carterventilatie aansluiting worden de dampen afgezogen door het vacuuum wat in je inlaatspruitstuk heerst. Tijdens overdruk (als de turbo druk opbouwt) worden de dampen afgezogen door de luchtstroom die door je turbo heen gaat (vandaar de aansluiting op de turbo).
Bij mij (met deze aansluitingen afgedopt) moet de motor de dampen er zelf uit werken wat geen enkel probleem is. Je krijgt dus geen foutcodes of andere rare dingen (als je het goed aanpakt)

@StefanAR dat is idd wat ik bedoel, een kant en klare oplossing voor de 1.8 en 2.0 TSI. Die zijn voor de 1.4 en 1.2 TSI niet beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:

haggard

Senior Member
Kan iemand met toegang tot etka mij vertellen wat het onderdeelnummer is van het slangetje vanaf de cilinderkop tot aan de luchtfilter van een 1.2 TSI EA211 motorblok?! Ik vermoed dat dit ook te maken heeft met carterventilatie... Tijdens het verwisselen van de orginele (problematische/misfires) bobines is me het slangetje een beetje gescheurd en moet dus ff vervangen worden... Zie bijgevoegde foto... het slangetje wat bovenaan de luchtfilter zit... met de witte streepjes erop...
 

Bijlagen

  • 2FF5363D-74ED-4DC3-8472-AE142B1AB21C.jpeg
    2FF5363D-74ED-4DC3-8472-AE142B1AB21C.jpeg
    217 KB · Weergaven: 80

frits183

Forumguru
@Spinal tuurlijk klopt.
Als de luchtstroom verder geen weerstand ondervindt.
Het lijkt mij bij dit oude blokje ook een soort van gesloten systeem !
De dikke slang vanaf de turbo gaat met een T het blokje in en door naar de rem.

Uiteindelijk komt er vanachter uit de kleppendeksel weer een dun slangetje bij de luchtfilter,
vanwaar er weer de de schone lucht door het blok stroomt.
 

Spinal

Forumguru
4AC747B0-6D10-42F6-9923-1CCC9083035D.jpeg

@frits183 de rood omcirkelde slang is van de carterventilatie. De dunne slang gaat die naar je inlaatspruitstuk?

Als dat zo is dan is dat T stuk wat uit je blok komt de PCV klep. En is het een kort systeem. Er zit waarschijnlijk een terugslagklepje in. Onder vacuüm worden de dampen door het dunne slangetje afgezogen je inlaatspruitstuk in.
Onder overdruk zit er een terugslag klep. Als de turbo druk opbouwt heerst er overdruk in het inlaatspruitstuk, zonder terugslagklep zou door het dunne slangtje je blok onder druk komen te staan.

Zie foto:
ED63920B-A12D-4439-BE2B-B615376948D3.jpeg

Groen: situatie onder vacuüm, dampen worden afgezogen door het vacuüm in het inlaatspruitstuk
Geel: terugslagklep. Onder overdruk drukt de luchtdruk de klep dicht zodat het blok niet onder druk komt te staan
Rood: situatie in overdruk. De dampen worden door de lucht stroom door de turbo afgezogen de turbo in.

Denk dat het bij de 1.2 op deze manier werkt. Alleen weet ik dan ff niet waar dat andere klepje (nr 21) voor dient


EDIT: Ik heb het mis. De dune slang is voor de benzinedamp afzuiging (vanaf de benzinetank) Het zit dus zo:
7A0EC894-0EF4-40DB-8FD0-3FF4580E30ED.jpeg

Blauw zijn de benzinedampen, die gaan rechstreeks de turbo in (bij mij ook)
Groen zijn de carterdampen onder overdruk
Rood is een eenrichtingsklep.

Er moet dus nog een klep zitten die de dampen onder vacuüm afzuigt, dat zal dan wel klep 21 zijn.
 
Laatst bewerkt:

NJAM

Lid
Hier nog een stomme vraag. Lees ik uit 't voorgaande goed dat 2.0 tsi anders is? En geldt dit dan ook voor een 2.0 tfsi?

Ik maak me wat zorgen over de fratsen die ze tegen nox uitstoot bedacht hebben en wil daar inmiddels ook wel vanaf... ze werken immers toch niet bij een vervuilde auto..
 
Hier en elders op het internet lees je allerlei horrorverhalen over vervuilende inlaat kleppen door de carteventilatie in combinatie met het ontbreken van benzine injectie voor de inlaatkleppen. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Maar hoe zit het dan bij diesels? Die hebben ook carterventilatie en geen injectie voor de inlaatkleppen en daar hoor je die verhalen niet. Ja wel door de EGR, maar die laat ik hier even buiten beschouwing, er zijn genoeg diesels zonder EGR.
Hoe groot is het probleem nu eigenlijk echt? Ik twijfel of ik mijn carterventilate nu wel of niet ga aanpassen (1.2 TSI).
 

Spinal

Forumguru
Ik zou het alleen al doen om te voorkomen dat heel je inlaat traject en intercooler vol olie komen te staan door de carterventilatie. Er staan ergens foto's hoeveel olie er uit mijn intercooler kwam toen deze gedemonteerd was voor het walnut blasten. Ook de gasklep zat onder de olie.
Dus buiten het feit dat je inlaatkleppen een stuk minder snel vervuilen houd je ook je gehele inlaat traject olie vrij.
 

SparkieMark

Nieuw lid
Om mee te beginnen, meet en greet topic zal ik me later nog even melden.

Afgelopen week heb ik een Octavia Combi 1.4 uit 2017 gekocht en mede door het gezeur met directe inspuiting zag ik daar wat tegen op. Dat is de reden dat ik bij jullie mee aan het lezen ben.

Mijn vorige auto was een Volvo v40 2.0T uit 2004 met 4 Ton op de teller.

Wat ik jullie graag mee wil geven is dat een volledig schoon inlaat traject met een turbomotor niet gaat lukken. Mijn ervaring is dat er altijd wat olie langs de afdichtingen van de turbo lekt en er zal dus altijd wat olie residu in het hele inlaattraject zitten.

Bij de Volvo had de slang tussen de intercooler en het gasklephuis ook altijd wat olie aanslag. Geen roet! Dit heeft verder nooit echt problemen opgeleverd.

De vervuiling van de kleppen is daarintegen zeer onwenselijk en ik heb een sterk vermoeden dat het plaatsen van een opvang filter een behoorlijk verschil zal maken in de mate van roet aanslag. Olie vrij hoeft een inlaat in mijn ervaring niet te zijn.
 
Bovenaan Onderaan