Carterpakking lek BKY motor

Mark77

Lid
Hallo allemaal.
Ik heb een lekke carterpakking. Nu is dit een vloeibare pakking zo te zien. Weet iemand of er ook een massieve pakking is of puur de vloeibare.
Heeft iemand misschien een how to? Het gaat om een bky motor 1.4 16v 2005.
 

verhulstr

Forumguru
Zo te zien geen vaste pakking te krijgen voor dit blok.....dat wordt gewoon weer dicht plakken zoals de foto laat zien...

16C87072-6E11-460A-9E70-608ACD20FCD4.png
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Stripedkrijn

Forumguru
Wel uitkijken dat je goeie siliconen gebruikt. Deze moet hittebestendig zijn. Dus niet uit de bouwmarkt maar bij Brezan o.i.d.
 

Mark77

Lid
Hallo allemaal.
Ik heb hem gisteren gedaan. Ik heb re- seal rood van 5in1 gebruikt. Deze werd me geadviseerd bij brezan. Nu keek in vanochtend onder de auto en zag weer een beetje olie hangen....Ik heb alles om en om handvast gemaakt en een uur gewacht met rijden. De oude pakking was thv de versnellingsbak bijna helemaal weg dus daar lekte hij toen. Nadat alle boutjes los waren viel hij zowat naar beneden dus zat niet echt meer vast in de oude pakking. Ik lees nu pas de handleiding hier van 15 en 45 nm. Had geen melding gekregen dat er een nieuwe reactie was... Is met de hand goed vast dat je niet meer verder kan minder dan dit? Nee toch? Kan ik het nu nog vaster aandraaien misschien of zal hij weer los moeten?
 

Hakar

Donateur
Dit spul is meestal na een uurtje of 24 uitgehard.
Gisteren gedaan, vanmiddag gepost, denk dat wanneer er nog lekkage is, je opnieuw aan de bak moet.
Zeker weten dat het geen olie is die ergens anders vandaan komt?
 

EdK

Forumguru
EN beide zijde goed ontvetten is ook een belangrijk iets
Maar zou hem opnieuw doen en dus eerst beide zijde de oude pakkingen goed verwijderen, hierna goed ontvetten en dan de pakking plaatsen.
Hierna weer terugplaatsen en de bouten KRUISLINGS aandraaien !
Dan lekker 24 uur laten drogen en dan pas de olie erin gooien en voorzichtig en rustig in snelheid de eerste ritjes gaan maken.
Na een paar honderd kilometer weer even de bouten aantrekken waar nodig is ( ook weer kruislings )
 

Mark77

Lid
Ik ben er even onder gekropen op de oprit. Aan dezelfde kant waar eerst het lek was is het nu een klein beetje nat. Het loopt dan via het afdekplaatje die met twee M16 vast zit aan de bakzijde naar beneden. Achter dit plaatje zitten nog een paar boutjes van de carter. Ik ga morgen mijn doe het zelf garage bellen of ik de brug kan huren om dat plaatje weer los te maken. Misschien moeten die boutjes wat vaster. Het zou ook nog de keerring kunnen zijn maar omdat de carterpan goed nat was en de pakking bijna weg ging ik uit van de carterpakking....
 

Mark77

Lid
Ik heb beide zijden met wasbenzine ontvet en alle oude resten verwijderd en met een koperborsteltje nog even alles nagegaan. Met om en om bedoelde ik kruislings inderdaad. Sorry voor de onduidelijkheid. Bedankt allemaal voor meedenken!
 

EdK

Forumguru
Met om en om bedoelde ik kruislings inderdaad. Sorry voor de onduidelijkheid.
Is niet onduidelijk, maar platte tekst word anders gelezen dan een gesproken woord zegt of foto's / film
En ik zie vaak genoeg ( ook bij techneuten ) dat ze niet kruislings dingen aandraaien en hierdoor kan er veel fout gaan of zelfs stuk gaan !
 

Cordoba

Forumguru
Aldi/Lidl hebben ook af en toe een kleine/middelgrote momentsleutel in de aanbieding die prima is voor dergelijk sleutelwerk (niet zwaar genoeg om wielbouten aan te draaien), anders even kijken of de DHZ-garage ook een geschikte momentsleutel heeft voor deze klus. Bij het aandraaien van de bouten, halverwege de lange zijden beginnen, en dan steeds (kruislings) naar de uiteinden toewerken. Op deze manier werk je overtollig materiaal naar de buitenkant(uiteinden van de carterpan). Als je naar het midden werkt, zitten de uiteinden op een gegeven moment vast, en kan overtollig materiaal in het midden niet goed meer weg, bij een gewone pakking in plaats van een vloeibare kan dat vouwen in de pakking veroorzaken.
 

verhulstr

Forumguru
Het loopt dan via het afdekplaatje die met twee M16....

M16?.....dat zijn wel enorme bouten voor een afdekplaat tussen de versnellingsbak en motor.......vw gebruikt bouten met een sleutelmaat van 16mm.....dit zijn gewone m10 bouten met een sleutelmaat van 16mm i.p.v. 17mm.

Zoals gezegd...ik had ook alles opnieuw gedaan als het weer zou lekken. Ik heb dit klusje icm het vervangen van een distributie ketting bij een AQW (1.4 8v mpi)......ik heb daar een vloeibare pakking gebruikt van El-Ring......beige kleurig, redelijk dik spul is dat.....goed ontvet alles en daarna terug dicht geplakt.....boutjes kruislings aangezet....daarna met de momentsleutel keurig op 15nm aantrekken...dit ook weer kruislings doen! De m10 bouten moeten op 45nm worden aangetrokken......laat het idd drogen....doe dan de dag er na je olie terug in en laat je motor warm worden...of je dit rijdend doet en stationair draaiend.....moet niet veel uitmaken omdat je vloeibare pakking dan toch al uitgehard/gedroogd zou moeten zijn.....

Ehm qua ontvetten van je motor en carterpan zouik iets anders gebruiken dan wasbenzine......neem bijvoorbeeld remreiniger of carb clean......iets wat beter zijn werk doet dan wasbenzine.....ik meen dat er in wasbenzine toch iets van een vettig goedje zat...
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Achter die afdekolaat zit het vliegwiel op de krukas. In theorie zou de keerring daar kunnen lekken. Verder zou ik in eerste instantie nakijken of de lange bouten, dat zijn er niet zoveel, inderdaad op de juiste plek zitten. En anders met logisch nadenken kijken kijken waar ze eventueel anders zouden kunnen zitten. Ook kan er olie lekken vanuit de hoek tussen distributiedeksel en carterpan. Daar zit een soort drielandenpunt wat zorgvuldig behandeld moet worden om het netjes dicht te krijgen. Als bv de distributiedeksel pakking te kort is afgesneden of juist te lang is gelaten oc een tikkeltje is verschoven, dan krijg je dat nooit goed dicht. Dat kan door een vorige sleutelaar zijn gebeurd waardoor er nu lekkage optreedt. Inderdaad goed schoon spuiten met ontvetter. Zit in bussen. Ook bij de Brezan o.i.d.
 

Mark77

Lid
Haha...ben lekker bezig. Ja inderdaad. Bedoel sleutel 16. Ik ga morgen de DHZ garage bellen of er plek is. Alles nog maar een keer en met juĺlie tips moet het lukken lijkt me....Ik kan alleen de auto niet 24 uur daar laten. Moet weer naar huis voor de kinderen van school te halen.
 

Cordoba

Forumguru
@Mark77 Als je het op zaterdag doet, hoef je (waarschijnlijk) geen kinderen van school te halen. Auto eventueel met de hand buiten rollen bij de DHZ, en de volgende dag olie er in gieten en rijden. Moet je alleen vervoer van de DHZ naar huis hebben, en de volgende dag terug naar de DHZ.
 

Mark77

Lid
Nou...er blijkt meer aan de hand. De carter is droog maar de olieafscheider is lek en loopt via de pakking naar beneden. 036103464ah. Deze nu besteld bij brezan. Morgen verder..
 

verhulstr

Forumguru
Aha....dit ding dus....

8661BFA9-164C-4E41-B9F2-ECD812F055F8.jpeg

Nu heeft mijn Faab...maar dan met de bby motor ook last van territorium makerings issues....vanmiddag eens onder de auto gekeken en precies het zelfde beeld qua olie lekkage .....het loopt idd van de carter ontluchting richting achterkant van het motorblok richting de scheiding tussen motor en versnellingsbak .....ik zit enkel nog in twijfel wat te vervangen.....die o-ringen zijn ook los te verkrijgen.....maar als je dan toch alles los hebt....:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Mark77

Lid
Precies. Toen ik hem los had bleek de afdichting van de ronde rubber helemaal vierkant en plat geworden. En de andere kleine rubber aan de onderkant was half weg. Ook het kleine metalen klepje bleef open staan. Bij de nieuwe bleef deze mooi dicht en zat er geen speling op. Ik heb hem voor die paar tientjes vervangen. Ze zijn ook goedkoper te krijgen op internet zag ik. Voor nog geen 30 euro ipv 58.
 
Bovenaan Onderaan