Carkit in nieuwe Octavia

Reinier

Nieuw lid
Wanneer m'n nieuwe Ocatvia geleverd wordt moet er nog een carkit voor m'n mobiele telefoon (Nokia 6310i) achteraf worden ingebouwd (baas betaalt, dus heb ik 'm niet af fabriek laten inbouwen...). Zijn er ook ervaringen met inbouw-carkits voor de mobiele telefoon in de nieuwe Octavia?
 

Reinier

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie JazzySOB. Wat is nu het grote voordeel t.o.v. de standaard carkit van Nokia? Heb je verder nog tips voor plaatsing van de microfoon (en type microfoon: 'zwanehals' of standaard microfoontje) in de Octavia?
 

higgy

Forumguru
Mag ik me even meebemoeien? /forum/images/graemlins/laugh.gif
Ik gebruik al tijden Nokia carkits en heb zelf altijd een zwanenhalsmicrofoon aan de A-stijl vastgezet. Niet zoals je altijd ziet naar beneden wijzende en dan teruggebogen maar naar boven wijzende. Kon ik hem naar me toetrekken als ik belde en zat ie verder niet in de weg.
Een goede tweede plek vond en vind ik een standaard plakmicrofoontje op de plaats waar bij de bestuurder de handgreep in het plafond zou zitten (die er geloof ik wettelijk niet mag zitten: dus mooie plakplek). Ook daarmee goede verstaandbaarheid.
Enorm slechte ervaring met diverse Passat's met de standaard in het plafond ingebouwde microfoon thv. de binnenspiegel. Gezien de afstand naar je mond altijd te zacht of galm.
Vwb. luidsprekers: ik heb in een Passat zo'n schakelbox gehad die mijn radiospeakers onderbrak en via die speaker(s) het telefoongesprek weergaf. Waardeloos. Ook hier weer een specifiek voor spraak bedoeld opbouwluidsprekertje gekocht (was de originele Nokia kwijt) en die bij de voeten van de passagier vastgezet. Prima klank, nooit echo-effect.
Ga in m'n Octavia II ook weer zoiets zetten of laten zetten.
 
In mijn vorige wagen, een Golf IV Variant, heb ik ook een zwanenhals gehad. Eerst naar voren gericht en dan met een bocht naar je toe zoals higgy hierboven beschrijft. De afstand tot je mond was dan dermate groot dat ik voor anderen altijd te zacht klonk. Toen heb ik hem omgedraaid en was het geluid stukken beter. Alleen bij geval van een botsing is het natuurlijk minder veilig zo'n buigzame staaf richting je hoofd...

Daarom heb ik in mijn nieuwe Octavia niet meer voor een zwanenhals gekozen. Het kan trouwens niet eens meer i.v.m. de side-airbags in de Octavia. En een gewone microfoon aan het plafond is net zo ver van je mond als een zwanehals, en dat werkt prima. Bluetooth is echt zeker aan te raden, omdat je dan nog eens een nieuwe telefoon kan kopen. Ik heb ook al een paar jaar een 6310, maar wil binnenkort toch eens iets moderners, dat kan dus met een Bluetooth carkit omdat je niet meer gebonden bent aan een houder voor één type telefoon. En één keer een uurtje thuis aan de lader is voldoende voor een hele week bellen. (is ook beter voor de accu trouwens) En je kan de telefoon lekker in je jaszak laten zitten omdat hij zichzelf aanmeldt bij de carkit wanneer je je auto start en heb je geen last meer van een lelijke houder in je dashboard.

Zelf bel ik toch meestal nooit in de auto en wordt meestal gebeld. En als ik eens moet bellen werkt voice dialing in de meeste gevallen goed.
 

Dutch4x4

Senior Member
In de volgende auto ga ik ook aan Bluetooth, zeker omdat ik nu een Nokia 9300 heb. Maar in deze wil ik de cark-91-kit laten zitten omdat mevrouw Dutch nog een 6310 gebruikt. Handig voor als ze nu de auto eens leent en zeker voor als ze hem straks overneemt (want we houden 'm in het gezin).

Betekent wel dat ik nog een tijdlang veroordeeld ben tot een duosim: 6310i in de auto, 9300 voor erbuiten. Want twee carkits in één auto terwijl ik binnen een jaar op de volgende overstap, is toch wel iets te veel van het goede...

Wordt straks lachen bij een hete zomer, als ik geen jaszakken meer heb om twee toestellen in te doen. /forum/images/graemlins/frown.gif
 

higgy

Forumguru
Ik kreeg van de week te horen dat ik een Bluetooth moet laten monteren (van de zaak). Dat wordt standaard de CK7W van Nokia, alleen heb ik me laten vertellen dat de 6310i, die normaal ERG lang doet met z'n accu, in Bluetoothstand die accu erg snel leegtrekt. Wellicht toch even verderzoeken naar een Bluetooth-kit met houder/lader.
 
Ik heb nu dus ook al een maand (sinds mijn nieuwe Octavia) een Nokia CK7W bluetooth carkit in de auto en merk geen toegenomen batterijverbruik van mijn 6310. Gaat gewoon een week mee, geen probleem!
 

kwakkwak

Nieuw lid
Ik heb hier op internet eventjes gekeken naar die CK7W, omdat ikzelf ook een 6310i heb van 't werk, en ik ook graag een bluetooth carkit zou hebben. Mag ik vragen waar ze die bakjes allemaal in die wagen plaatsen?

Het is alleen jammer dat de gsm niet meer wordt opgeladen. Dit mis ik wel.
 

higgy

Forumguru
Heb de CK7W15S net opgezocht, en die is wat uitgebreider EN kan de handset opladen. Die zal het dan wel worden in m'n Octavia, denk ik.
 

Reinier

Nieuw lid
Ik zal zelf ook voor een houder kiezen die oplaadt (CK7W15S)(ook al siert dat het dashboard niet echt). Daarbij wil ik in één oogopslag zien wie me belt... sommige telefoontjes vewijs ik liever door naar de voicemail! ;) De telefoon in gezichtsveld is dan wel zo handig...
 
Een volle acculading van de 6310(i) gaat al zo ontiegelijk lang mee, dus dat zou voor mij geen reden zijn een lelijke houder te nemen. Desnoods neem je een 12v lader mee in je dashboardkastje of jumbobox mocht je een keer vergeten zijn je telefoon op te laden.

Het enige steekhoudende argument wat dan overblijft is die van Reinier, mocht je dus willen zien wie je belt, dan zul je een i.d.d. een houder moeten nemen, maar dan kun je net zo goed een Cark91 nemen en heb je eigenlijk ook geen bluetooth nodig. Want bij een andere telefoon heb je ook weer een andere houder nodig en moet je alsnog de boel gaan in(om)bouwen.

Een goed compromis is een bluetooth carkit in combinatie met een universele houder die met wat minder blijvende "schade" aan het dashboard vastgemaakt kan worden, desnoods met een zuignap of dubbelzijdige tape. Je zou ook nog een stukje zelfklevend klitteband op de achterkant (batterij) van je telefoon kunnen plakken en een stukje ergens op het dashboard. Klitteband kan echt heel goed werken! Soms is de simpelste oplossing meteen de beste! /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Gerard

Nieuw lid
Ik heb de Parrot ck3300 in mijn O2. Uitstekende bluetooth kit. Niets van te zien behalve een klein schermpje met twee kopjes en een piepklein microfoontje die uitstekende kwaliteit levert en geplakt zit bij het lampje voorin. De bediening is zeer prettig, door middel van een draaiknop en een lcd schermpje kan je door het telefoonboek van je mobiel scrollen en bellen heel eenvoudig in de bediening. Tevens bevat deze kit een GPS ontvanger voor mij pda navigatie ook m.b.v. bluetooth.
Zie voor meer info de Parrot web-site.
Mijn Nokia leg ik gewoon in de bekerhouders naast de handrem, een oplaadsnoertje kost €5,95 bij Halfords.
 

Reinier

Nieuw lid
Ik heb nog niet eerder van Parrot-carkits gehoord, maar het is een interessante oplossing. Waar heb je het LCD-schermpje ergens geplaatst? Kun je er wellicht een foto van schieten? Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet.
 

sunnyboy

Senior Member
Ik heb ook gekeken voorde CK7W voor mijn 6310i. Maar als ik straks een ander type telefoon neem heb ik een probleem.
Bovendien kan mijn zoon met zijn Bluetooth telefoon van een ander merk geen aansluiting krijgen met de CK7W. Althans dat heb ik mij laten vertellen. Ik ga toch maar voor de Parrot 3100. Redelijke prijs inclusief schermpje met weergave naam/nummer e.d.
 

Dutch4x4

Senior Member
Om even terug te komen op dat cark91-verhaal van mij van een paar maanden geleden (zie boven): weet iemand of er een adapter in omloop is waardoor je zowel een 6310i als een 9300 in de cark91 kunt plaatsen? Dus een soort inzet/verloopstukje dat je erin kunt plaatsen voor de 9300 (met Pop-port) en er weer uit kunt halen voor de 6310i waarvoor hij bedoeld was.

Dat lijkt me voordeliger dan de cark91 eruitslopen en een Parrot o.i.d. (in ieder geval iets met schermpje) plaatsen.

Ben een redelijke n00b op dit gebied en weet dus niet waar ik het moet zoeken.
 
@Dutch, ik zag in een folder van Halfords een adapter voor een Nokia carkit, geen idee of dat het gene is wat je zoekt.
 

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb ook gekeken voorde CK7W voor mijn 6310i. Maar als ik straks een ander type telefoon neem heb ik een probleem.
Bovendien kan mijn zoon met zijn Bluetooth telefoon van een ander merk geen aansluiting krijgen met de CK7W.

[/ QUOTE ]

Je kan op de ck7w zoveel bluetooth telefoons gebruiken als je wilt. Uiteraard maar 1 telefoon tegelijk, maar verder is de enige vereiste dat de telefoon over bluetooth beschikt.
Ik ga me deze carkit (ck7w) wel halen /forum/images/graemlins/smile.gif
 
Bovenaan Onderaan