Caravan trekken Superb 2.0 8v benzine 2005

Eastwing84

Nieuw lid
hallo mede skoda rijders.

Wij hebben afgelopen jaar met tevredenheid gebruik gemaakt van een vouwwagen om met onze superb 2.0 8v. Deze zit beladen op max 700 kilo en is compact waardoor het geen windvanger is.

Wij willen aankomend jaar een caravan gaan aanschaffen. Volgens het kentekenbewijs mag ik max 1400kg geremd meenemen. Nu is de Superb uit 2005 wel een forse auto maar vind het motorisch geen strepentrekker.

Ik vrog mij af of het qua vermogen wel verantwoord is om een caravan aan te schaffen van max 1300-1400 kilo Misschien toch maar beter een lichter caravan nemen?

Heeft een van jullie ervaring met het trekken van caravans met de superb 1 met een ouderwetse 2 liter 8 klepper?
 

Tafkah

Forumguru
Uitgaande dat dit hetzelfde blok is als in mijn O1: tot 1200 kg had ik nergens problemen mee. Zwaarder heb ik er niet mee gereden.

Overigens, ik had een O1 4x4, en die is een stukje zwaarder dan een normale O1 en daarmee qua gewicht vergelijkbaar met een S1 gok ik (?) (1300 of 1350 kg).
 

turboturbo

Forumguru
Dat maakt wel verschil met een Octavia I (ong 1200KG afhankelijk van welke motor erin zit)
Edit: niet goed gelezen.

Idealiter zou je eens moeten een caravan van dat gewicht moeten kunnen lenen om het eens uit te proberen.
 

Tafkah

Forumguru
Heb kenteken van mijn O1 even ingevuld op autoweek. 1394 kg leeg. Ik dacht zelf 1350, maar hij is omgebouwd naar gas na mij, dus opnieuw gekeurd?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
Stem het (beladen) gewicht van de caravan af op de eisen die je tijdens de rit aan je S1 denkt te stellen en hou daarbij rekening met het volgende.

In het ideale geval is de beladen caravan niet zwaarder dan 75% van de (beladen!) trekauto, om een stabiele combinatie te garanderen (vindt Caravantrekker.nl). Maar in de praktijk hangt het toch vooral van wat praktische dingen af, zoals:
  • waar ga je naartoe - de Alpen of Pyreneeën over, of blijft het wat rustiger?
  • wil je er persé 130 mee kunnen rijden, of hou je het als regel gewoon bij 80 à 90, met soms een inhaal-uitschieter naar 100?
  • topprioriteit nr 1 in alle gevallen: voldoende kogeldruk! Voorbeeld: zelfs voor mijn F2C blijkt in de praktijk dat hij met 60 kg kogeldruk veel prettiger rijdt dan met de officieel toegestane 50 kg. Ik heb er wel hulpveren onder liggen, zodat hij er optisch nog steeds mooi strak bij ligt ondanks die kogeldruk en de bagage (o.a. tafeltje, stoeltjes en enig huisraad in kratten) die ik onderweg in de auto vervoer. Maar ik heb de achterbank dan ook niet nodig.
Zo heb ik een solide en stabiele combinatie met de Eriba Touring van 1000 kg beladen achter de Fabia, die inderdaad 1000 kg mag trekken. Al zit ik dan wel iets over het toegestaan treingewicht heen. Een volgende auto moet daarom toch iets zwaarder/sterker worden...
 

Eastwing84

Nieuw lid
Dank voor jullie reacties. Ik vind het persoonlijk goed om lekker 90-100 op de teller in zijn 5 te kunnen rijden.
Caravantrekker.nl geeft almaan dat met een gewicht van 1200 kg aan de haak ik in de 4 moet rijden. D
 

Spierings

Forumguru
Hier in Nederland zal je bij constante snelheid wel in zijn 5 kunnen rijden.
In het buitenland als de heuvels komen zal deze zijn 4 prettiger vinden. Maar dit zal je van eigens merken....

Het toerental in zijn 5 bij 90-100 is bij deze wagens gewoon niet zo hoog en aangezien er geen turbo mee zit te duwen is het vermogen/koppel laag in toeren beperkt..

Mijn ervaring met de superb 2l is hooguit met een zware dubbelasser hier in Nederland. En daarbij reed ik ook liever iets hoger in toeren.. Het is gewoon geen super trekker..
 

Canon-Eye

Forumguru
Caravantrekker.nl geeft almaan dat met een gewicht van 1200 kg aan de haak ik in de 4 moet rijden.
Let op drie dingen:
  • Het toerental - hou dit in het gebied waar tenminste 80% van het maximum koppel beschikbaar is.
  • Hou het actueel verbruik in de gaten - als dit bij gelijkblijvende snelheid ineens oploopt, dan zit je vermoedelijk op een vals plat of beginnende hellingop, tijd om terug te schakelen (bijkomend signaal: gas intrappen leidt niet of nauwelijks tot verhoging van de snelheid).
  • Hou een oogje op de olietemperatuur - als deze oploopt richting of voorbij de 120/125 graden C dan wordt het tijd om het tempo wat te matigen.
Met deze vuistregels in gedachten kreeg ik in m'n F2c greenline zelfs nog regelmatig het advies om op te schakelen naar de 5e versnelling, maar dat deed ik alleen op vlakke of zeer licht dalende trajecten omdat ik anders beneden de 1700 rpm kwam, dus minder dan 80% koppel. En daar hou ik niet van, en m'n vrekkendieseltje ook niet...
 
Bovenaan Onderaan