Caravan achter de combi

woutr

Forumguru
Beste mensen,

Voor zover ik het kan nagaan mag ik met mijn 1.4 '03 combi max 800kg trekken, daar zit je dus al gauw aan helaas. Als ik op caravantrekker.nl kijk dan zou ik al gauw in de problemen komen, en dat al bijv. met een kip kompakt van pak m beet 750kg. Wat is jullie ervaring mbt het trekken van een caravan achter de (wat oudere) combi? Benieuwd naar de ervaringen..

skodaroomy

Actief lid
Zelf heb ik in het verleden achter de roomster ook een caravan gehad. de caravan was beladen ongeveer 950 kilo. De roomster mocht uit mijn hoofd 1000 kilo trekken. Mijn ervaring is dat het wel gaat maar niet echt prettig rijdt. Hetzelfde geldt voor je caravan in combinatie met de combi. Weet ook niet waar je naartoe wilt gaan met de caravan maar als het heuvelachtig wordt heeft de combi een zware dobber. Ik zal je deze combinatie niet aanraden want je komt vermogen (trekkracht) tekort.

woutr

Forumguru
Ik was er al bang voor. Een kleine caravan weegt al gauw iets van 750kg, wat betekent dat ik nog maar 50kg van het max af zit. In de praktijk hou je dan niet veel over om mee te kunnen nemen lijkt me, los van alle bagage die nog in de combi zelf mee moet..

andrehj

Forumguru
Een F1 combi met 1.4 motor is gewoon niet geschikt voor het trekken van een caravan. Het trekgewicht is net geschikt voor een lichte aanhanger of een vouwwagentje. Een caravan zou ik er beslist niet achter hangen.

Cordoba

Forumguru
@andrehj Naar mijn idee maakt de 75 of de 100 pk versie nog wel wat verschil bij caravan trekken, maar bij een F1 toch liever een wat zwaarder blok, als er een caravan aan de staart komt te hangen.

woutr

Forumguru
Het is denk ik ook niet onmogelijk maar het zal wel echt een lichte caravan moeten zijn

machlo

Forumguru
Je zou toch zeggen.......als hij het kan....

Bijlagen

• tmp_1337-mini-caravan154267463.jpg
    tmp_1337-mini-caravan154267463.jpg
    27,8 KB · Weergaven: 49

woutr

Forumguru
Ik geloof dat er een eriba puck achter die mini hangt, een van de kleinere en lichtere caravans. Die durf ik er ook wel achter te hangen met een gerust hart maar of die groot genoeg is voor ons.. ;)

Canon-Eye

Forumguru
Zo te zien inderdaad een Puck. Véél kleiner vind je er weinig of geen; bed in de breedte amper 1,80m dus alleen als je niet te groot van stuk bent.
Of anders een vouwwagen natuurlijk, die bieden meestal een erg gunstige ruimte><gewicht verhouding.
Maar da's dan weer meer werk op de camping...

woutr

Forumguru
De caravan die ik evt op het oog heb weegt leeg 542kg en kan tot max 308kg beladen worden. Ga je all in dan zit je met 850kg er 50kg overheen. Problematisch? Ik zou ook 50kg minder kunnen beladen natuurlijk ;)

Spierings

Forumguru
Als de caravan volgens de papieren 850 incl belading is, mag jij hem volgen de een wel en volgens de ander niet trekken. De diverse sites verschillen hiervan...

Laatst bewerkt:

jalex_h

Forumguru
Toch wel, als je maar zorgt dat hij onder de 800 kg blijft want het gaat om het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger, niet om het maximaal toelaatbare gewicht.
Mocht je toch bang zijn dat je hierdoor problemen krijgt, kun je hem terug laten zetten naar 800 kg. Iets anders is natuurlijk of het verstandig is. Over het algemeen zitten ze er bij caravantrekker.nl niet ver naast.

woutr

Forumguru
Zou chiptuning van de combi een optie kunnen zijn? Voor wat meer pk's en koppel?Ik bekijk maar alle mogelijkheden want ik doe liever geen afstand van de fijne combi!

woutr

Forumguru
@Spierings Volgens de offerte van de tuner ga ik van 75pk naar 85pk en van 126nm naar 144nm. Zou dit niet voldoende zijn om er een leukere caravantrekker van te maken? Wat denk jij?

CDK

Forumguru
@woutr, onze Fabia had standaard 90pk, ik zou er niet aan moeten denken om daar een caravan achter te knopen :shutup:

CDK

Forumguru
mag ik vragen welke tuner 10pk en 40Nm extra belooft, ik zeg niet dat het niet kan hoor, uit mijn ongeblazen 3600cc blok wisten ze destijds 25 extra paarden te toveren, dus 10pk uit een ongeblazen 1400cc zou goed kunnen, alleen is het je het geld waard? Veel tuners zullen er denk ik niet aan beginnen omdat de kosten niet opwegen tegen de te behalen vermogenswinst.

Bovenaan Onderaan