Camera voorruit achter spiegel

neoproject

Actief lid
Hey,

Ik merkte vanmiddag op dat er een camera achter de spiegel staat en nog twee zwarte vakjes. Weet iemand of die camera ik mijn auto enkel dient als regensensor of kan die eventueel via update ook dienen als lane assist of automatische cruisecontrol?

Ps ik heb automatic lightassist op men Octavia.
Over de Superb lees ik:

A monochromatic fixed focus multi-function camera is mounted on the windscreen in front of the rearview mirror, and allows function of Lane Assist, Light Assist and Traffic Sign Recognition.

Als dit voor de octavia ook geld ben ik toch wel benieuws of traffic en lane assist ook kan geactiveerd worden.


Tnx
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Cruise control gebruikt geen camera maar een radar kop welke meestal in de bumper of grill zit. Lane assist gebruikt wel een camera maar ik weet niet of deze dezelfde is..
 

Antera

Donateur
Was het allemaal maar zon feest maar dat is het helaas niet. Je hebt een camera als je tegen je voorruit zitten als je een grote zwarte bak hebt zitten. wat jij noemt is volgens mij niet de camare tegen de voorruit maar een andere ?
 

neoproject

Actief lid
Zal er morgen een foto van trekken maar ben vrij zeker dat ik een cameralens zie. Vermoedelijk gebruikt voor de auto light assistant maar bij de Superb wordt deze camera ook gebruikt voor lane assist en traffic sign recog. (Zie hierboven) dus mss ook bij de nieuwe octavia?

Blijf vooralsnog hoopvol:
The 3rd-generation Octavia is the first Škoda car to feature front radar and a multi-function camera. The radar sensor in the front bumper monitors the area in front of the vehicle and continually evaluates the distance, direction and speed of all nearby objects (not only traffic). This radar provides data for two assistants in the Octavia: Front Assistant (forward collision warning and emergency braking) and Adaptive Cruise Assistant (adaptive cruise control). A monochromatic fixed-focus multi-function camera is mounted on the windscreen in front of the rear mirror, and allows function of Lane Assistant (lane keeping system), Intelligent Light Assistant (automatic control of the high beams) and Traffic Sign Recognition (recognises and shows traffic signs on displays of both on-board computer and satellite navigation). Added to this, there are assists, whose functionality is based on evaluating data provided by ESC or steering sensors: Crew Protect Assistant (pro-active passenger protection), and Driver Activity Assistant (fatigue detection).

Bron: Wikipedia
 
Laatst bewerkt:

neoproject

Actief lid
Juist Als ik subiet thuis ben trek ik een foto. Gaat sowieso beter met schemerlicht denk ik.

Update: Foto voorruit geupload. Ik ben benieuwd of dit idd een andere camera is of wel dezelfde camera die zorgt voor lane assist en traffic sign recon.
Heb op meerdere sites van Skoda toch bij octavia een vermelding gezien over een multifunctionele camera die verantwoordelijk is voor deze drie features (auto light assist incl dus).

Kan iemand met lane assist of traffic sign recon mss ook een foto uploaden van de camera?

Thanks
 

Bijlagen

  • camera.JPG
    camera.JPG
    48,1 KB · Weergaven: 221
Laatst bewerkt:

neoproject

Actief lid
dat is idd een andere module. Mss nog vergeten te vragen of je een facelift 2017 model hebt of ouder?

Bij mij zit de camera in de spiegel verwerkt blijkbaar

Heb een iets hogere resolutie foto toegevoegd, hopelijk is het duidelijk genoeg.
 

Bijlagen

  • camera.JPG
    camera.JPG
    376,8 KB · Weergaven: 154

Spierings

Forumguru
Lane assist gaat met die spiegel camera ook niet, de camera van lane assist is gecalibreerd zodat hij goed rechtuit kijkt, met een camera welke je met de hand versteld gaat dat niet lukken..
 

neoproject

Actief lid
idd dat lijkt me ook logisch :) Gehoopt maar helaas.
Altijd jammer dat je er pas achteraf aan denkt had ik dit en dat ook beter niet als optie genomen :)
 

Rooverz

Actief lid
Ik heb ook even naar deze camera gekeken. Maar deze is niet verstelbaar. Hij zit vast in de houder. De spiegel zelf is wel verstelbaar. Enig idee waarvoor deze camera dan wel dient?
 

Smeeuwis

Donateur
@neoproject Er zit een lensje aan de voorzijde van je binnenspiegel, kijkt dus vooruit. Dat is GEEN camera maar een lichtsensor die bepaalt of het buiten donker is of niet, en dus of je spiegel moet dimmen of niet. Het is ook NIET de lichtsensor die je automatische verlichting bedient, die zit direct achter je voorruit, zie jouw eigen foto. De camera voor front-assist is te zien op de foto van @ermingen hierboven, helaas maar die heb jij dus niet. Bij jou is alleen de licht/regensensor te zien.

Check dit http://www.skodaforum.nl/forum/posts/707237/ draadje voor meer info.
 
Bovenaan Onderaan