C320 CDI Estate

sitechris

Donateur
Recent even wezen crossen met een C320 CDI en uiteraard even de grens over gewipt bij Enschede, richting A31.

Conclusie: een hele goede auto. Fantastische automaat, veel comfort en goed onderstel. Een echte Mercedes, comfortabel ongeacht de snelheden die je rijdt. Want dat is wel het geval, ook bij topsnelheid is de auto superstabiel.

Motorisch is het een juweeltje. Echt heel erg veel koppel (510 nm). Motor en automaat zijn in tegenstelling tot mijn eigen BMW ook meer op koppel afgestemd, terwijl je bij een BMW ook de dieselmotor meer op toeren moet houden. Tussensprintjes in de Benz gaan echt heel erg rap. Tot 220 gaat het echt heel rap, daarboven gaat tempo wat eruit. Na persen toch 250 km/h gehaald. De automaat is geweldig, je voelt gewoon niet dat hij schakelt. En ook in 7e versnelling geweldige trekkracht, zelfs bij 100 km/h.

Nadeeltje; in de Benz hoor je de motor nauwelijks. Dat is wel jammer, want ik vind zo'n zescilinderdiesel fraai klinken. Maar de Mercedes-klant denkt daar waarschijnlijk anders over. Op hogere snelheid heb je trouwens heel erg veel last van windgeruis, komt mede door de absurd grote spiegels. Wat ik ook altijd irritant vind bij een Mercedes is dat je je ruitenwisser ook bedient in een hendeltje aan de linkerkant. Je vergist je nog wel eens in tempomaat, richtingaanwijzer en ruitenwisser. En natuurlijk is het met alle opties een absurd dure auto, maar dat is ook Mercedes eigen.

YouTube - C320 CDI - 250 km/h
 

sitechris

Donateur
En, ruil je je 330 ervoor in?

Ha ha, dan moet ik wel eerst even een extra hypotheek afsluiten ;)

Als je 'objectief' de twee auto's vergelijkt, is de Benz is de betere auto. Meer moderne snufjes, motorisch is de Benz sneller en je merkt bijvoorbeeld aan de automaat dat die van de Mercedes helemaal up to date is. Mijn BMW stamt natuurlijk nog van de vorige generatie.

Subjectief gezien:
Wat ik van de Mercedes wel een nadeel vind, is dat het allemaal wat afstandelijk is. Bij de BMW ben je veel meer betrokken bij het autorijden. De auto stuurt veel scherper, de motor smeekt om toeren en brult het uit, de Mercedes motor hoor je bijna niet. Je zit in de BMW ook een stuk lager. Ook is het onderstel wat harder geveerd. De BMW is veel meer een rijdersauto. En persoonlijk vind ik dat fijner sturen.
 

MarcoO2

Forumguru
Je omschrijft in een paar zinnen het grote verschil tussen een BMW en een Mercedes, de beemer is toch nét ff meer de rijdersauto. Ga je voor goede prestaties maar wil je ook subliem comfort, neem dan de Mercedes. Ik zou niet ruilen... ;)
 
Bovenaan Onderaan