Bumper

van_der_P

Senior Member
Zoals de meeste wel weten hebben wij een Fabia Combi Greenline besteld.
Nu was ik gisteren bij de meeting, in De Meern, en kon ik voor het eerst de vernieuwde Fabia bewonderen. Het viel mij op dat er een lip aan onderkant van de voorbumper is gemaakt.
Dat zal toch geen problemen geven bij drempels ?
Ook mijn oprit loopt iets op. Als de Roomster vlak staat heb ongeveer 20 cm tussen bumper en wegdek. Maar als ik van de straat omhoog wil rijden is dat nog maar 9 1/2 cm. Kom ik daar niet mee in de problemen zeker ook omdat er een sportonderstel gemonteerd is, en die daardoor ook al wat lager ligt.
De onderkant van de Roomsterbumper ligt 3 cm terug.

Een paar foto's om het een en ander te verduidelijke
 

AGTon

Forumguru
Ik snap wat je bedoeld, maar

A: er is maar 1 manier om hier achter te komen.
B: zou je hem nu gaan annuleren?
C: Ik denk dat het allemaal wel gaat passen. Het heeft namelijk ook te maken met de overhang van de moterkap tegenover de voorste wielen.
 

van_der_P

Senior Member
Bedankt voor de reactie.
Annuleren zo wie zo niet. Dan verzin ik wel iets dat het op de een of andere manier toch kan.
Maar ik heb nog wat gestudeert op dit probleem maar ik denk dat het wel mee zal vallen.
Bij de Roomster is de aanrijhoek 15 graden, bij de Fabia II is die 14 graden. Dus ligt die toch wat dichterbij de grond. De overhang voor is bij de Roomster 851 mm en bij de Fabia II is dat 860 mm.
Ik had op het laagste punt bij de Roomster nog 9 1/2 cm over. Bij de Fabia zal dat wel wat minder zijn, al is het de helft dan is het nog genoeg
 

LeJo

Lid
Die lip kan je eventueel laten vervangen door een smallere. De Greenline hebben namelijk een bredere lip dan een gewone fabia. Dit scheelt misschien een cm, schat ik. Maar in de garage weten ze hier zeker meer over.
 

van_der_P

Senior Member
Ik probeer de situatie op papier te tekenen. De Hellingshoek plus de overhang heb ik al op papier gezet. Nu moet ik nog de hellingshoek van de oprit meten. Door de week heb ik daar te weinig tijd voor, en het weer speelt ook niet mee. Dus even wachten tot morgen of het weekend.
 

Hetzer

Forumguru
Denk dat het allemaal wel mee valt , hier een foto van een 1.2 tsi, met de zelfde velgen, banden maat is afwijkend 195/55 tov 185/60 , en hij heeft geen sportondertseel, dat scheelt geloof ik 15-20mm
 

Bijlagen

  • DSC02202.jpg
    DSC02202.jpg
    16,7 KB · Weergaven: 35

van_der_P

Senior Member
Ik had wat gemeten en kom tot de conclusie dat ik ongeveer tussen de 8 en 9 cm over heb.
Tussen bumper en bestrating. Dan heb ik geen rekening gehouden met een eventueel verlaagt onderstel en grotere/langere lip onder de bumper.
Mijn oprit stijgt op het steilste stuk 14,6 cm per meter. En het is net die knik tussen de weg en de oprit waar ik problemen mee zou kunnen krijgen.
Als ik de O1 vroeger achteruit de oprit opreed moest ik uitkijken dat de trekhaak niet aan de grond kwam. Dus niks in het koffer van gewicht, en rustig omhoog rijden.
 
Bovenaan Onderaan