Buitenspiegels beslaan

vanguard oxford

Nieuw lid
Even een korte vraag:

Mijn buitenspiegels beslaan bij de huidige lage temperatuur. Ook na ijsvrij maken en nog eens
droog vegen. Iemand tips ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, ik dus ook - andere mogelijkheid is er immers niet. Maar eigenlijk zou ik gewoon zelf willen kunnen beslissen oftie aan of uit staat, maar dan zónder elke 10 minuten dat knopje te moeten indrukken c.q. het spiegelknopje te moeten verdraaien.

Vooral bij de spiegels stoort het me nog 't meest, omdat die bij mistig weer steeds opnieuw dichtslaan zodra ze zijn afgekoeld. Gewoon aan of uit, met een controlelampje vlakbij het lampje van de cruisecontrol als herinnering - dat zou mijn ideaal zijn.
Die auto-afslag is een type bevoogding waar ik eigenlijk allergisch voor ben...
 

Fabia

† In Memoriam
Ben ik helemaal met je eens:xyxthumbs:. Aparaten moet niet voor mij denken maar gewoon doen wat ik wil.
 

MarcoO2

Forumguru
Hm, ik vind dat niet zo raar eigenlijk. Bij de achterruitverwarming werkt het toch ook precies zo? 't Zijn energievreters, die kunnen wat mij betreft maar beter automatisch afslaan.

Overigens herken ik het probleem van beslaande buitenspiegels totaal niet. Bij mij is de 10 min. verwarming altijd voldoende, en ik heb bij mist, kou of regen nog nooit meegemaakt dat de spiegels daarna weer besloegen. Misschien helpt het om ze dan eens schoon te maken, eventueel met ontvetter?
 
Ken het probleem ook niet. Wel wil een spiegel nog eens schoner lijken op het moment dat de verwarming aanstaat. Dit geldt ook voor de achterruit. Is deze vies en je zet de verwarming aan, wil het zicht wel eens beter worden, maar in feite blijft hij nog steeds vies. Overigens, was de '10 minuten stand' van de achterruitverwarming afgelopen zaterdag bij -18 niet genoeg om de ruit in die 10 minuten te ontdooien (tijdens rijden) :tongue:
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat die achterruitverwarming automatisch afslaat, vind ik nog acceptabel want eenmaal onderweg zal die niet snel weer beslaan, en voor de buitenkant zit er een wiswas op. Maar voor de spiegels vind ik dat storend, zoals aangegeven.

Overigens ben ik een tamelijk fanatieke ruitenschoonhouder, zowel binnen- als buitenkant. Regelmatig in de weer met wat ammonia om de binnenkant vetvrij te houden, waardoor ze ook minder snel beslaan.

De achterruitverwarming mag wel helpen bij het ontdooien, maar als de boel dicht zit met ijs dan rij ik echt niet weg voor ik alles heb schoongekrabd, inclusief de lampeglazen voor en achter én beide spiegels. Ook als de boel nat staat van de regen gaat er eerst een trekkertje overheen (heb ze in verschillende maten), anders ga ik gewoon niet op pad. (Terzijde: 't Is trouwens maar goed dat ik geen politieagent ben, want wat zou ik het druk hebben met schrijven tegen al die lui die door een opengeschrapte postzegel zitten te gluren - erger me daar nogal aan. Maar ja, beroepshalve jaren met veiligheid in de logistiek bezig geweest, dan krijg je dat...).
 

MarcoO2

Forumguru
Zo zie je maar dat ieder zijn eigen wensen heeft. Gelukkig maar! Alleen kan een fabrikant het dus per definitie niet goed doen als het om dit soort issues gaat.

Je bent fanatieker dan ik als het om schoonmaken van de (binnenkant van) de ruiten gaat. Maar pak je dan ook de spiegels mee?

Overigens, jouw laatste alinea onderschrijf ik volledig. Niet eerder rijden dan dat je volledig zicht hebt!
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar pak je dan ook de spiegels mee?

Zeker wel - ik gebruik alle spiegels heel veel. Soms tot ongenoegen van mijn echtgenote, want die wil onderweg nog wel eens graag op de kaart kijken "waar we zitten" en als ze daarmee per ongeluk mijn zicht op de rechterspiegel blokkeert, krijgt ze onmiddellijk commentaar ("lágerrr!" - "oh, sorry")... :)

Ook achteruit manoevreren doe ik vrijwel uitsluitend op de 3 spiegels (over de schouder kijken is voor mij lastig). En dat komt veel voor, want ik parkeer altijd achterwaarts in, ook op parkeerterreinen, zodat de eerste beweging bij het wegrijden in voorwaartse richting is (*). Goeie schone spiegels zijn dus voor mij zo'n beetje prio 1.

(*) (Off-topic uitleg: Ook een safety issue - herkenbaar voor mensen die veel met de (petro)chemische industrie en de olie/gaswinning te maken hebben.)
 

MarcoO2

Forumguru
Jeetje --> hebben we echt zoveel gemeen? ;) Ook ik geef regelmatig commentaar als mijn vrouw in de weg zit (soms heeft ze de neiging om "mee te kijken", en dan gaat ze juist mijn zicht blokkeren...).

En die wijze van parkeren hanteer ik ook, ook vanwege de veiligheid, maar dan wel een andere: als ik als deurwaarder wegens agressie weg moet, wil ik niet eerst moeten achteruitrijden of keren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Klopt - is in basis dezelfde reden als voor die potentieel gevaarlijke industrieën: ook daar moet men snel kunnen evacueren. Heen en weer steken houdt de boel alleen maar op.

Naast de snelheid is er ook een bijkomend voordeel, nl. dat je veel minder ruimte nodig hebt (én beter zicht hebt) als je een insteekvak voorwaarts kunt verlaten omdat je eerder met (scherp) insturen kunt beginnen dan wanneer je er achterwaarts uit moet.
 
Bovenaan Onderaan