Brommen banden O2 1.8 met 17 inch

ceesdd

Lid
Sinds enige tijd brommen mijn banden ontzettend. Vooral bij lagere snelheden. (ik ga ervanuit dat het de banden zijn en geen lagers of zo). Vooral bij lage snelheden (zo rond de 50km) en het gas terug laten dan bromt ie zo erg. Banden hebben nu ca 19.000 km gereden. Het zijn 17 inch velgen met standaard banden zoals nieuw geleverd vorig jaar. Voorheen was de auto altijd fluister stil!

Volgens mijn dealer zouden de wielen kruislings verwisseld moeten worden, maar gloof niet dat dat het probleem oplost. Volgens mij is het een Continental probleem.

Zijn er mede Octavia rijders met deze ervaring? Of weet iemand wat er aan te doen is?

AMBIO2

Actief lid
Waarschijnlijk zijn de achterbanden gecupt.
De blokjes van het profiel slijten dan ongelijk in de hoogte.
De Octavia is daar wel gevoelig voor, heb het zelf ook al gehad.
Heb de banden laten trimmen maar heb het idee dat het alweer terug komt.

LenK

Forumguru
Ik heb het bij Seat, bij O1 en bij O2 gehad.
Heb me weleens laten vertellen dat het aan de rijstijl ligt. Harder door de bocht moet je.
Maar als dat helpt dan zal het wel zo zijn dat je banden versleten zijn voordat het cuppen hinderlijk wordt :D

Porettuhcs

Senior Member
Wrs idd cuppen van de achterbanden.... schijnt iets te maken hebben met een steeds lichter wordende achteras... Heb na 25.000 km mijn Bridgestone Potenza's er afgegooid (alle 4) en rij nu op Michelin Exaltos.... een verademing.

Mijn bandenboer adviseerde mij om om de 10 a 15 duizend km de banden van voor naar achteren te verwisselen....

Ik zou uitkijken met kruislings verwisselen van je banden ivm met de rijrichting die je banden mogelijk hebben...

LenK

Forumguru
Als je van achter naar voor gaat leggen dan moet je dat wel bijtijds doen voordat het cuppen hoorbaar is.
Bij mijn O2 heb ik het gedaan toen ik me al ergerde. Heb ik geweten. Want toen die banden voor zaten was het helemaal afzien. Geluid van voren komt heel wat harder je oorschelp in dan van achteren.
Heb de banden toen laten trimmen (kosten € 25 per band). Was een verademing van stilte daarna.

Porettuhcs

Senior Member
@ cant55... Ik ben geen expert in de bandenwereld. Ik heb mijn bandenboer gevraagd om de beste band voor mijn O2. Hij zei dat de nieuwe Exalto's van Michelin de meest geschikte zijn. Ze zouden minder snel cuppen en het weggedrag zou het zelfde zijn als de Potenza's... (ben een ietwat sportievere rijder) Ik heb er nu pas 3 duizend km meegereden en tot nu toe erg tevreden...

Oja ik ben een vaste klant daar en de bandenboer had ze niet op voorraad dus ik heb niet het idee dat hij me dit misschien liggende setje wilde verkopen.

hemi24

Forumguru
Eén en ander staat ook in de wagendocumentatie omschreven:

We recommend that you change the wheels around every 10 000 km in order to​
achieve even wear on all wheels and to obtain optimal tyre life.

Het cuppen is een veelvoorkomend probleem, wat volgens mij meer voertuig- dan bandspecifiek is.
VAG-auto's hebben er van oudsher relatief vaak last van, zo ook de O2...
Binnenkort moet die voor mij voor een beurt, waarbij ik de dealer verzoek alle vier de banden wederom te balanceren en voor en achter per kant om te wisselen.
Heb het idee dat het met de Primacy Alpin (PA3) nog mee valt met cuppen.

In het voorjaar gaan de 17" Potenza's er weer onder, waarbij de exemplaren van achter voorop komen en vice versa...
Behalve dat ik de Potenza's erg luidruchtig vind, heb ik hiermee ook het probleem wat men bij Bridgestone omschrijft als "Cold-spot": bij stilstand vlakt de band iets af, wat een soort hobbeleffect geeft bij koude banden, wat na ca 3-5 km verdwijnt..!
8 uur stilstand is genoeg om dit effect te verkrijgen.

AvdHelm

Nieuw lid
Met onze 1ste Octavia van 2005 hadden we ook last van cuppen. Na montage van nieuwe banden heb ik de auto "vierkant" bij Sterband heb laten uitlijnen, waarbij met name de wielstand van de achterwielen werd veranderd. Subliem resultaat!

hemi24

Forumguru
Inderdaad al vaker gehoord dat er bij onregelmatig afslijten van de achterbanden een andere wielstand wordt aangeraden...

hemi24

Forumguru
@Rallye: De dunlops tussentijds nooit verwisseld tussen voor en achter?
Ben benieuw of het cuppen daarmee in de hand te houden is.

Michel

Forumguru
De achterbanden van mijn Octavia hebben sinds ong. kilometerstand 25.000 last van cuppen. Vooral bij lage snelheden geven ze een zeer doordringend geluid.
Bij de 30.000 km VOI onderhoudsbeurt heb ik hier naar laten kijken. Mij werd verteld dat het o.a. kan worden veroorzaakt door de rijstijl, maar er zijn ook andere afhankelijkheden die aan het cuppen kunnen bijdragen.

Ik heb bij mijn dealer (S-Point) wel geopperd om in dat geval de banden tussen voor en achteras te verwisselen, maar mijn voorbanden schijnen dus ook te cuppen. Je kan het geluid dan wel enigszins uitstellen, maar vroeg of laat komt het toch weer terug, zo werd mij verteld. De banden waren in geen geval "op" want ze hebben nog voldoende profiel over.

Ik denk er wel over om t.z.t. eens bij een Euromaster of zo langs te gaan om eens de wielstanden na te laten kijken en mijn Bridgestone Potenza alsnog te vervangen door een ander merk/type, want ook voordat het cuppen optrad, maakten ze al veel lawaai.
Ik lees hier al regelmatig dat bepaalde Michelin types goed voldoen en ook voldoende lang meegaan, dus dat zou mijn eerste keuze zijn. Ik vind het alleen te vroeg om mijn huidige banden nu al af te schrijven.

Rallye

Forumguru
@hemi24. Nee, maar het probleem ontwikkelde zich ook redelijk snel rond de 25.000 kilometer. Misschien was het met wisselen wel te voorkomen geweest. Met mijn vorige auto's heb ik er echter nooit in deze mate last van gehad. Bovendien heb ik graag de banden met het meeste profiel achterop, en dat betekent normaal dat je de achterste banden laat zitten. In oktober heb ik wel de nieuwste banden voor laten monteren en zijn de Michelins die er vanaf april onder zaten naar achteren gegaan. Sinds november heb ik de Wintracs er weer onder.

LenK

Forumguru
schijnt iets te maken hebben met een steeds lichter wordende achteras... Heb na 25.000 km mijn Bridgestone Potenza's er afgegooid (alle 4) en rij nu op Michelin Exaltos.... een verademing.
Voor je over cuppen praat moet je eerst weten dat het bestaat. Daar ben ik dankzij internetforums achtergekomen. Daarvoor hoorde ik wel geluiden maar kon het niet thuisbrengen en het was altijd te weinig om daarvoor naar de garage te gaan.

Auto's zijn ook stiller geworden in de loop der jaren dus bijgeluioden vallen nu wel op terwijl ze eerst door motorlawaai oid overstemd werden.
Niet gek dat je er steeds meer over leest en hoort.

Vwb die Michelin banden: kom maar eens met een update als je daar ook 25000 mee gereden hebt. Als een band gaat cuppen door de afstelling of eigenschappen van de auto of door je rijstijl dan is er een grote kans dat het ook bij deze banden weer gaat optreden.
Als je er nieuwe Potenza's opgezet had dan had je net zo goed ook een stilte ervaring gehad.

Porettuhcs

Senior Member
@ Lenk...

Kerel ben ik helemaal met je eens.... er veranderd niks aan mijn rijstijl en de O2 ... behalve de banden. Met nieuwe Potenza's was het ook stil geworden... de 25.000 km die ik er met deze banden op had gezet zijn wel met ongeveer 5.000 km bandenherrie geweest.

Ik ga nu dit toch wel proberen te voorkomen om mijn banden om de 10.000 km van voor naar achter te wisselen. Dus om dadelijk met een reele vergelijking te komen ten opzichten van de Potenza's zou niet fair zijn.

Bovenaan Onderaan