Bricked na mislukte OTA update

Vandaag een OTA update gestart. Na terugkomst bij de auto bleek de update mislukt (neem contact op met de werkplaats).
Auto doet niets meer en is weggesleept naar een Skoda garage.
Even goed opletten dus voordat je de laatste update installeert.
Iemand anders een soortgelijke ervaring?
Garage heeft geen idee hoe lang de reparatie zal gaan duren…
 
Dank voor je reactie, niet meegekregen wie versie, de 3.0 een poos geleden gedaan, als ik me niet vergis is er al eerder een ota wel gelukt, dus neem aan dat dit de 3.2 zal zijn. Auto staat nu bij Skoda Amersfoort (was in Amersfoort toen het gebeurde).
Het verloop zal ik delen zodra ik van hen meer info krijg.
Had de indruk dat het een issue was met de internetverbinding.. maar dat de auto dan brickt vind ik wel schokkend
 

Tees

Donateur
Bricken door een foutje tijdens de update kan altijd gebeuren. Als ze het goed ingericht hebben zou dat niet aan een slechte internetverbinding mogen liggen, normaliter wordt de integriteit van het gedownloade bestand gecheckt voor t installeren. Maar tijdens installatie kan er natuurlijk ook een schrijffoutje optreden en als die op de verkeerde plek ontstaat kan dat een brick tot gevolg hebben.
Ik mag aannemen dat VAG een failsafe heeft ingebouwd, en het een kwestie is van opnieuw de software erop zetten.
 
Vanmiddag mijn Enyaq teruggekregen, bijna twee weken in de garage n.a.v. de ota update dus.
Nog geen uur onderweg en ik kreeg de melding: er is een nieuwe OTA update beschikbaar… ‍♂️ Heb m maar even genegeerd, wil mn auto niet weer twee weken kwijt.
 

Frup

Forumguru
Bizar en wel slecht eigenlijk.
Op zich vreemd dat een mislukte update de auto in zijn geheel onbruikbaar maakt.
Dat gebeurde toch alleen vroeger toen we nog wel eens de blue screen of death tegen kwamen. Zelfs toen was meestal een restart voldoende. Je zou i.d.d. verwachten dat de auto met up to date software terug kwam.
 

Eltjo

Forumguru
Fijn al die geavanceerde technieken, een hoop gebruiksmogelijkheden - helaas ook om fout te gaan.
Hoeveel er niet fout gaat en eenvoudig is op te lossen met een reset.
Wel erg raar dat dat met een auto niet ook kan en kennelijk niet voldoende is ondervangen voor als het mis gaat.
En dan duurt dat geintje ook nog 2 weken!
 
Tja, was een onaangename verrassing, laat de update die nu weer gewenst is maar even aan me voorbij gaan… maar let dus op waar en wanneer je je ota updates doet
 
Kwam er achter toen ik een uurtje ofzo weg was daar en heb nog geen tijd gehad om ze te bellen, maar idd erg vreemd. Er zijn allemaal noodprotocollen uitgevoerd iom de skoda fabriek/centrale technische dienst en vervolgens lijkt de auto weer okay te zijn, maar dat er dan na twee weken niet de laatste updates opzitten vind ik niet geruststellend. Volgende week hopelijk een keer tijd om te bellen daarover ( zal hier info over het verloop delen)
 
Zou ik even moeten kijken, ben erg druk dus heb nog geen tijd genomen hiervoor. In de app (die niet uitblinkt doordoor functionaliteit) is dat niet zichtbaar.
Allemaal best knullig voor een auto van een kleine 60.000€
 

Alpha

Donateur
Ik denk dat dit gewoon app updates zijn en geen firmware updates. Reset je infotainment maar. Dan heeft hij ook meteen weer updates. Zie het als een app op je Smartphone die een update krijgt en niet als het besturingssysteem van de telefoon zelf.
 
Kwam er achter toen ik een uurtje ofzo weg was daar en heb nog geen tijd gehad om ze te bellen, maar idd erg vreemd. Er zijn allemaal noodprotocollen uitgevoerd iom de skoda fabriek/centrale technische dienst en vervolgens lijkt de auto weer okay te zijn, maar dat er dan na twee weken niet de laatste updates opzitten vind ik niet geruststellend. Volgende week hopelijk een keer tijd om te bellen daarover ( zal hier info over het verloop delen)
Updates inmiddels uitgevoerd en binnenkort weer naar Breda. Allemaal redelijk goed afgelopen.

Waarschijnlijke oorzaak:
Toen ik de auto een krap jaar had kreeg ik een flinke kiezel op de voorruit. Gevolg: voorruit vervanging, op last van de leasemaatschappij uitgevoerd bij Autotaalglas.
Nu zit op de ruit een een cameraunit, dus het zou kunnen dat de camera daarin afweek van het origineel, dat kan een verkeerde checksum opleveren…

blijft vaag…
 
Dat zei ik ook, de garage kwam hiermee.
Wat ik eerlijk gezegd eerder denk is dat ze ten tijde van productie onderdelen tekort hadden (dat speelde toen enorm) en uitgeweken zijn en daar nu last van hebben.
 
Bovenaan Onderaan