Bredere velgen ipv spoorverbreders

pieter jan

Actief lid
Omdat spacers niet toegelaten zijn ben ik op zoek naar andere velgen, met behoud van mijn banden. Lagere ET-waarde dus. Is daar een beperking voor in Belgie?Dat ze niet uit de wielkas mogen weet ik wel...
 

Cordoba

Forumguru
Zeg even dat de spoorbreedte 1,50 m is, met 2% afwijking heb je dan 3 cm speling, dus kun je een ET-waarde pakken die tot 15 mm lager is. (spoorbreedte verandert 2 maal zoveel als de ET-waarde, omdat je links en rechts diezelfde verandering krijgt)

Waar je met verlagen wel voor op moet passen is dat de auto opnieuw uitgelijnd moet worden, en dat het verlagen ook al kan leiden tot verandering van de speelruimte die je hebt. Misschien dus eerst verlagen, en dan kijken hoeveel je eventueel nog kunt doen om je ET-waarde aan te passen.
 

pieter jan

Actief lid
Zeg even dat de spoorbreedte 1,50 m is, met 2% afwijking heb je dan 3 cm speling, dus kun je een ET-waarde pakken die tot 15 mm lager is. (spoorbreedte verandert 2 maal zoveel als de ET-waarde, omdat je links en rechts diezelfde verandering krijgt)

Waar je met verlagen wel voor op moet passen is dat de auto opnieuw uitgelijnd moet worden, en dat het verlagen ook al kan leiden tot verandering van de speelruimte die je hebt. Misschien dus eerst verlagen, en dan kijken hoeveel je eventueel nog kunt doen om je ET-waarde aan te passen.
de wagen is reeds verlaagd, daarmee dat de wielen zo naar binnen staan. is echt geen zicht nu.
 

DannyG

Forumguru
@pieter jan : Ik heb een anderhalf jaar geleden met dezelfde vraag als jij zitten worstelen. Ik heb gekozen voor 7,5J velgen ET 35 (met Eibach 3cm verlaging). Indien ik gekozen had voor 8J had het ET42 moeten zijn. Deze configuratie werd door de keuring in België zonder problemen gehomologeerd. Ik heb wel een attest moeten voorleggen maar dat was voor de verlaging en niet voor de bredere velgen en dus niet voor jou van toepassing.

Het geheel ziet er niet mis uit. Het kan misschien nog breder maar dan maak je kans tot aanlopen bij zwaardere belasting en dat wilde ik niet.

Enkele fotootjes die al eerder op deze site werden gepost als voorbeeld:



 

pieter jan

Actief lid
@DannyG: mooie wagen, thx voor advies.
Ik heb een mooie offerte gekregen voor 8,5j et 40 velgen. 8,5j omdat ik wat concave velgen wil. De banden (225) zullen iets getrokken zijn waardoor ook minder kans op aanlopen zal zijn.
 

DannyG

Forumguru
@pieter jan : 8,5J lijkt me nogal breed met een ET40 maar als je natuurlijk met 225 banden wil rijden, kan het werken. Je zal onder zware last immers niet met je carrosserie tot aan je velg geraken.

Als ik jou was zou ik gewoon eens naar een goede bandenverdeler gaan (Donckers of zo) en daar jouw vraagstuk voor leggen. Dat heb ik ook gedaan en meteen werden alle twijfels weg genomen en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad :-).

Bedankt trouwens voor het complimentje ;).
 
Bovenaan Onderaan