Brandstofsoort wel of niet de duurdere?

Mr_McPhisto

Actief lid
Tja, ik heb even heel snel gezocht hier op het forum, maar vond er niets over. Dus vandaar dat ik hier toch de vraag stel over welk type brandstof te kiezen voor de dieseltjes van vag.

Mijn bedoeling is niet om er een hele discussie van te maken, maar kies je nu (ik moet Total of Texaco bezoeken voor de brandstof) wel of niet voor excellium bij hen.

Heb nu een aantal malen deze wel gekozen en (het kan ook absoluut aan mij liggen dat ik het helemaal fout heb, of dat er andere factoren een rol spelen) ben van mening dat de motor (2.0 tdi 150) er lekkerder op loopt dan op de 'simpele' diesel soort.

Zit er verschil tussen de brandstofaanbieders met de premium brandstofsoorten tov de simpele en tussen die van elkaar?

Wat is hier ooit van bewezen of niet en hou je echt je motor schoner, heb je meer pk's, of wat ook maar, of is het kolder?

Dat ik er langere afstanden mee rijd op een tank, heb ik nog niet kunnen ontdekken met mijn normale rijgedrag.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn meer soortgelijke vragen geweest op het forum, en voor benzine heeft een consumentenprogramma zelfs ooit een test gedaan. Over het algemeen zijn premium brandstoffen veel beter voor de portemonnee van de managers van het betreffende brandstofmerk, de overige verschillen.....?
Er zijn zelfs tegenovergestelde bevindingen: V-power van Shell heeft bijvoorbeeld maar een octaangetal van 97, waar de B-merken dan een octaangetal van 98 hebben. Grote merken geven veel geld uit aan onderzoek, en dat geld wordt vooral besteed aan hoe men voor minimale kostprijs precies het minimum kan bieden waar een motor nog op functioneert, dat geld wordt niet uitgegeven om iemand een beter presterend motorblok te geven op hun brandstof.

Overigens heb ik bij mijn auto wel gemerkt dat ik op Shell bijna altijd een halve tot hele km minder rij op een liter brandstof.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wanneer je een op 98 (liefst BP Ultimate) getunede motor hebt, levert het wel iets meer vermogen op. Anders zou ik het doen
 

CDK

Forumguru
Prestaties bij een diesel zijn vrijwel identiek qua verbruik en vermogen zeggen de tuners, wel zou de premium variant een veel schonere verbranding moeten hebben.
 

gdisselkoen

Forumguru
Vroeger, toen we nog onderdeel waren van een bedrijf dat ondertussen niet meer bestaat, heeft men het onderzocht en moesten we de duurdere variant tanken. Inmiddels mogen we geen dure variant meer tanken.

Dat we de dure varariant kregen voor dezelfde pris als de goedkope variant, kan daar ook een rol in gespeeld hebben.

Persoonlijk heb ik er nooit wat van gemerkt, dat ik met de dure variant veel meer kilometers af kon leggen dan met de goedkope variant. Iets dat altijd beweerd werd.

Ik zie het nog steeds als een marketing ding.
 

Mr_McPhisto

Actief lid
Thanks allemaal.
Ik zal die andere link ook doornemen en kan rustig de normale diesel blijven tanken als ik het zo lees!
 

Me Zelf

Forumguru
Grote merken geven veel geld uit aan onderzoek, en dat geld wordt vooral besteed aan hoe men voor minimale kostprijs precies het minimum kan bieden waar een motor nog op functioneert, dat geld wordt niet uitgegeven om iemand een beter presterend motorblok te geven op hun brandstof.

:sterretjes: Het idee is juist om je als groot merk als premium te onderscheiden met brandstoffen die beter zijn. Maar geloof wat je wil.
 

Eemspoort

Forumguru
Ik weet ook niet wat wijsheid is. Ik heb een keer of 2 premium brandstof getankt in mijn leven. Ik geloof niet zo in sprookjes, maar wou er zelf een mening over kunnen geven, dus geprobeerd.
Een keer Shell V-Power in mijn Opel Rekord 2.0S automaat, die vond het wel lekker. Hij voelde net even wat vlotter en liep net even wat mooier. Maar dan hebben we het over gerommel in de marge, de meerprijs niet waard.
Evenals premium diesel in mijn huidige camper met een Citroën 2.5 D van '86. Op aanraden van een goede vriend. Niet om het altijd te tanken, maar eens in de zoveel tijd. Dus geprobeerd, en zowaar, ook de Citroën vind het wel lekker.
Zelfde als met de Opel, net even vlotter (voor zover je van vlot kunt spreken met 69 pk op 3,5 ton...) en loopt ook net even mooier.

Maar als ik advies mag geven, gewoon normale diesel tanken. Het verschil, voor zover aanwezig, is het geld niet waard.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik mag ook geen "superbrandstof" tanken, maar ik moet zeggen dat het op gewone Shell (tankkaart) ook goed vooruit gaat. Volgens mij is het vooral Marketing en een beetje extra dopes. De benzine is sowieso van uitstekende kwaliteit in Nederland.
Wat ik hier nooit tegenkom en in Amerika wel vrij veel voorkomt is E85. Als je brandstofsysteem dat aankan en je tankt 50-50 dan geeft het wél verschil.
 
Bovenaan Onderaan