Brandstoflucht 1.2 tdi

clapton

Senior Member
Beste 1.2 tdi rijders graag wat advies van een van jullie.
Mijn zoon rijdt een Seat Ibiza 1.2 tdi, bijna twee jaar en 75.000 op de teller.
Sinds afgelopen weekend ruikt hij brandstof wanneer hij met lopende motor ergens moet wachten, als de wagen rijdt merkt hij niets en ruikt hij niets.
Ik heb onder de motorkap gekeken, maar kon geen lekkages vinden. Nu zit er in de Seat een grote afdekplaat op de motor, dus misschien zou hij daaronder kunnen lekken. Er liggen geen olieplekken op de parkeerplaats.
Vanochtend heeft hij contact opgenomen met zijn dealer en die kon hem op zijn vroegst volgende week helpen.
Nu weet ik dat diesel een hoger ontbrandingspunt heeft dan benzine maar vind het toch geen fijn verhaal dat hij doorrijdt met een stinkende diesel. (niet vanwege de luchtverontreiniging)
Heeft een van jullie hier ervaring mee en wat is het advies?
 

Erik_NL

Forumguru
Als de afdekplaat niet goed is aangedraaid kan de oliepeilstok omhoog worden gedrukt en kunnen er ontluchtingsdampen vrijkomen. Dat is bij onze Fabia opgetreden 5.000 Km na de laatste beurt .... kan niet vanzelf komen, dacht ik
 

Chatslet

Forumguru
Brand zal wel los lopen, diesel zal eerder verdampen. Je kunt proberen de plastic kap even van de motor te halen en dan eens kijken.
 

clapton

Senior Member
Bedankt voor de snelle reacties, maar het probleem lijkt opgelost. Twee dagen later ging er een lampje branden dat aangaf dat het koolfilter werd gereinigd. (kom even niet op de juiste benaming) Brandstoflucht is hiermee ook verdwenen. Blijft vreemd dat het indicatielampje pas later ging branden.
 

Chatslet

Forumguru
Ja dat kan flink ruiken en ook flink roken. Dacht laatst dat me auto in de fik stond. Lucht van diesel en brandend plastic en een dikke zwarte rookpluim achter de auto. Aan de kant gezet en niets meer aan de hand. Weer gaan rijden en 5 minuten later weer het zelfde. Weer aan de kant en pechservice gebeld. Die kwam een half uur later, leesde de auto uit, ja meneer dat is een roetfilter regeneratie. En die scene van armageddon in de achteruitkijk speigel? Ja die hoort er ook bij! :shocked:
 

JayDie

Lid
Sorry voor het oprakelen van dit oude topic, maar ik heb nu hetzelfde.

Ik ruik ook sinds enige tijd een diesel lucht in de auto als ik na een tijdje rijden stil kom te staan voor bijvoorbeeld een stoplicht.
- Geen auto voor me
- Auto op start/stop in stop ruik ik het ook
- Bij verder rijden gaat de geur weg, ik ruik het alleen bij stilstaan
- Bij parkeren geen brandstof onder de auto (alleen een plasje neutraal ruikende vloeistof, denk de airco, ergens rechts voor)

Ik tank sinds enige tijd bij de Esso de Synergy Diesel. Is m'n auto simpelweg aan het regenereren? Nog niet gelet op rookwolken achter de auto of knipperende lampen van achterliggende auto's.

Ik lees hier "het lampje van regeneratie"? Is daar een lampje van? Ik heb inmiddels 220.000 op de teller en heb dus bij ca. 160.000 al een roetfilter vervangen. Toen brandde er een lampje (weet niet zeker meer of dat nou zo'n uitlaat lampje was of het motor lampje); gaat dat uitlaat lampje branden bij regenereren?

Ik dacht dat de Skoda garage ook gezegd heeft dat je van regenereren niets merkt (geen lampje, geen veranderend vermogen, etc)

oranje-lampje-auto-brandt.jpg
roetfilter-vol-lampje.jpg


Ik zie online ook een lampje als deze, maar die zit geloof ik niet op m'n dashboard.
roetfilterb.png
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik dacht dat de Skoda garage ook gezegd heeft dat je van regenereren niets merkt (geen lampje, geen veranderend vermogen, etc
Ik vermoed dat hij daar gelijk in heeft. Mijn GL gaat al aardig richting de 150.000 km dus die zal onvermijdelijk een aantal keer hebben moeten regenereren, maar daar heb ik 'm nog nooit bij kunnen betrappen: geen lampjes, geen geurtjes, geen verhoogd stationair toerental of wat dan ook. Gewoon niks afwijkends.Wat ik trouwens ook wel normaal vind hoor - zo hoort het m.i. gewoon.
 

GJS

Senior Member
Zou dat misschien komen omdat je op dat moment te weinig toeren draait, ik dacht dat die regeneratie alleen boven de 1800 of 2000 tpm werkt en daaronder wordt hij dan misschien afgebroken waardoor je die brandstoflucht en daarna rookwolken krijgt.
Als het altijd op de snelweg gebeurd zal je er weinig van merken denk ik, ik heb er ook nooit wat van gemerkt.
 

Chatslet

Forumguru
Roetfilter regeneratie doet je auto gemiddeld om de 1000km. Rij je veel bebouwde kom of korte stukjes dan zal dat korter zijn.
 

JayDie

Lid
Voordat m'n roetfilter vervangen werd, regenereerde hij niet meer, omdat de drukverschilsensor stuk was. Daar kwam geen melding van op het dashboard... Ik zoek nu dus een soort van "logboek" waarin ik kan zien of het regenereren gebeurt... Zou mooi zijn als er bv. wel een lampje zou gaan branden als hij regenereert: weet je gelijk dat je even door moet rijden tot hij klaar is en dat het gebeurt.

Overigens... de theorie dat het het regenereren zou zijn (ik ruik het elke dag na een stukje rijden)... Als ik nu een kort stukje ga rijden en zorg dat ik niet boven de 2000 toeren uitkom... zou regenereren niet moeten "starten" en zou ik logischerwijs niets moeten ruiken...?
 

GJS

Senior Member
Als je het elke dag ruikt lijkt het mij toch wat anders, maar je kan het altijd proberen natuurlijk, heb het nog even opgezocht en in het boekje staat 1800 toeren:

Roetfilter*  (dieselmotor)
Als het controlelampje  gaat branden, geeft dit aan dat door het frequent rijden van
korte ritten het roetfilter met roet is verstopt.
Om het roetfilter te reinigen moet zo snel mogelijk, zodra de verkeerssituatie dit
toelaat, gedurende minimaal 15 minuten of totdat het controlelampje uitgaat met een
ingeschakelde 4 of 5 gang (automatische versnellingsbak: stand S) met een snelheid
van minimaal 60 km/h met een motortoerental van 1800-2500 1/min worden
gereden. Hierdoor loopt de uitlaatgastemperatuur op en worden de in het roetfilter
neergeslagen roetdeeltjes verbrand.
Let hierbij altijd op de geldende snelheidsbeperkingen  .
Nadat het roetfilter met succes is gereinigd gaat het controlelampje uit .
Als het filter niet met succes werd gereinigd, gaat het controlelampje  niet uit en
begint het controlelampje  te knipperen. Op het informatiedisplay* verschijnt
Diesel-particle filter! Owner's manual (roetfilter gebruikers handleiding!).
Hierna schakelt het motorregelapparaat het noodprogramma voor de motor in,
waarin slechts een beperkt motorvermogen beschikbaar is. Na het uitschakelen en
weer inschakelen van het contact gaat het controlelampje branden .
Neem direct contact op met de Škoda-dealer.
 

Chatslet

Forumguru
Wat ook zou kunnen is dat je een lekkage hebt bij een injector of ergens in het commonrail systeem. Diesel druppelt dan op een hete motor en verdampt. Dan ruik je een soort van kerosinelucht zoals een olielamp van vroeger die net is aangestoken.
Als het ruikt naar verse diesel kan het ook zijn dat je bij het tanken een keer in een plas diesel hebt gestaan en daarna in de auto bent gestapt. Dan trekt het in de mat onder de pedalen en dat kan ook weken tot maanden blijven stinken. Hier toevallig een ervaringsdeskundige.
 

JayDie

Lid
Hij staat nu bij de dealer. Vanmorgen ook problemen met koelvloeistof (week of 6 geleden 's ochtends bleek reservoir ram leeg, bijgevuld, tot nu goed gegaan, afgelopen week nog netjes bij streepje max, vanmorgen weer ram leeg. Weer halve liter erin tot streepje min en paar honderd meter weer leeg. In juli is de distributieriem + pomp vervangen). Het probleem van de diesel ook maar aangekaart.

Vandeweek keek een monteur van Carglass even, nadat hij me op de diesel geur wees en hij zag links boven wat 'natte' slangetjes en ook op wat metalen onderdelen vochtige plekken. Hij dacht misschien aan die T stukjes waarmee die slangetjes aan elkaar zitten.

Hoop jullie later meer te kunnen vertellen, ze gaan het nu onderzoeken.
 

Chatslet

Forumguru
Dat zou aan je brandstoffilter kunnen liggen. Daar is enige tijd terug een keer een terugroepactie voor geweest. Is een filter dat erg lang mee gaat dus misschien niet met de laatste beurt vervangen. Ik meen me te herinneren dat in de brief van Pon inderdaad stond dat die zou kunnen gaan lekken. Ik heb het toen uitgezeten tot de 60.000 KM beurt omdat dat filter toen vervangen moest worden en ik hem dus gratis zou krijgen. Je zou eens bij de RDW kunnen checken of dit naast de sjoemelsoftware ook op jouw auto van toepassing is.
 

JayDie

Lid
Er staat geen terugroepactie open. Ik herinner me wel een oproep (ook gehoor aan gegeven) van een dop iets met brandstof die kon gaan lekken.

Inmiddels meer duidelijk over de problemen.

(Koelvloeistof: iets met oliekoeler en pakkingen, ca. 600 euro)

Diesel geur: iets met retourleidingen, verstuivers en filterhuis. Ca 400 euro...

De dure decembermaand...
 

Chatslet

Forumguru
Dat filterhuis zou je eens bij een Skoda dealer over moeten informeren. Dat is dus precies waar de terugroepactie eerder om ging.
 

JayDie

Lid
Dat filterhuis zou je eens bij een Skoda dealer over moeten informeren. Dat is dus precies waar de terugroepactie eerder om ging.
Hmm... Ik had je bericht nog niet gelezen toen ik bij de dealer zat. Wel heb ik hem ernaar gevraagd, hij zag dat deze begin 2015 uitgevoerd was en dat het om het brandstoffilter ging (hij zegt dat het toen vervangen is). Hij zei ook dat dit er los van stond...

Tsja... ik ben geen automonteur... ik hoop dat ik mijn Skoda dealer kan vertrouwen...
 
Bovenaan Onderaan