Brandstof verbruik

Vraag, in de Škoda app staat soms op een dag bij brandstof verbruik, 0,3 liter op 100 km. Terwijl we die dat dag volledig elektrisch gereden hebben, hoe is dat mogelijk ?

hemi24

Forumguru
Je vrouw stieklem ontsnapt, zonder dat je het door hebt gehad? ;)

Nee, sorry geen idee, maar klinkt als een minor bug die misschien bij een volgende update (van de app) wordt opgelost…
Wat geeft je boordcomputer in de wagen weer?

Vandaag reed me vrouw in de E-mode op meer dan 30% accu, opeens sprong de motor erbij aan, kon ze hem niet meer op e-mode krijgen. Kwam in het scherm, mogelijk oorzaken:
1. Te weinig accu lading (was niet het geval)
2. Te hoge snelheid (reed weg bij het stoplicht, dus dat was niet boven de 130km/h)
3. Het Hybride systeem heeft een draaiende motor nodig.

8 km later reed ze weer op een provinciale weg gewoon 80km/h en kon ze hem wel naar de E-mode drukken en toen reed ze in dat geval ook al elektrisch, motor was al uitgevallen.
Vond dit wel beetje vreemd, iemand idee wat er aan de hand was ? Had dit nog niet gehad, was zat nog meer 30% accu lading in.

hemi24

Forumguru
Gaspedaal te diep ingedrukt?!?

Hoezo ben jij er zo zeker van dat de accu lading niet het issue was?

Me vrouw rijd er altijd rustig mee, en het was niet uit stilstand, maar rollend tussen een paar stoplichten in. Accu lading was nog niet op, bij thuiskomst stond ie nog op 28%, en de totaal afgelegde afstand van vandaag was 56 km van en we laden hem elke avond op tot 80%.
Laatste keer dat de motor aansloeg was vorige week donderdag, niet dat dat al 10 weken geleden was.
Blijf het gek vinden. Hou er juist niet van als de motor maar kort aanstaat, liever dan meteen een half uurtje ofzo

Patron

Forumguru
Als de auto op eco mode staat dan heb je maar heel weinig speling met je gaspedaal voordat de motor aan gaat. Meest logische is gaspedaal te diep ingedrukt.
Dat ie daarna niet meer in eco kan is omdat de motor er dan is en die heeft wat tijd nodig. Na een tijdje kan je wel weer volledig eco rijden. Is geen probleem, werkt zoals het is bedacht

Denk van niet, aangezien Hv pakket de 12v accu voed, en die was nog op meer dan 30%.
Elke avond aan de lader, laad ook meteen de 12v accu mee op, dus dat lijkt me ook niet. Denk toch per ongelijk op eco mode gezet, en dan met accelereren dat ie sneller de motor erbij pakt dan.

Inmiddels zit ik na 3 maanden op iets meer dan 5000 km. Eerste maand had ik een vakantie in t VK waar ik zeer weinig geladen heb. Daar reed ik 4,5 liter op 100 km.
2e maand zat ik op 3,2 liter op 100 km en afgelopen maand op 2,5 liter per 100 km.

Wat ik probeer te doen is meeste korte ritten op elektrisch. Ritjes van meer dan 100 km zet ik m op hybride en forceer m alleen op brandstof te rijden. Het is namelijk het best voor een brandstofmotor en de uitlaat om af en toe even lang aan te zijn. Door de goede geluidsisolatie vind ik het ook niet storend om een keer lang op brandstof te rijden.

Ik denk dat de hendel per ongeluk in S stond, toevallig had ik het zelf gister voor het eerst gehad.
Eerst een stukje rustig binnendoor elektrisch, toen niets vermoedend optrekkend een 80 km weg op, en toen viel me oog erop dat de toerenteller uitgeslagen was op 2000 toeren, de toeren bij koude start.
Stond me hendel op S daarna maar weer op EV gezet, had nog 60% over namelijk

Verder rijden wij echt heel zuinig, vanwege de vele dagelijkse ritten volledig elektrisch.
Nu 5045 km op de teller in nog geen 4 maanden, met een gemiddelde van 1,8 liter op 100km. Totaal nu 2x getankt.
Lange rit van en naar Drenthe vanaf noord Holland 410 km, kwamen we gemiddeld uit op 1 op 18,5 waarbij we niet bij geladen hebben.

Laatst bewerkt:
3. Het Hybride systeem heeft een draaiende motor nodig.
Bovenstaande melding heb ik ook al een keer gehad, ook met voldoende acculading. Ging later vanzelf weer weg.
Reed op dat moment wel korte afstanden. Maximaal 8-9 kilometer. Ikzelf dacht dat het hier aan lag. Heb het later ook nooit meer geconstateerd. Achteraf zat ik mij te bedenken dat het natuurlijk ook kan dat de "normale" batterij een te lage spanning heeft en dus bijgeladen moet worden.

Bovenaan Onderaan