Brandplaatjes onder verstuiver wel of niet vervangen?

Beste forummers,

Mijn octavia tdi CAYC gaat komende week voor nieuwe distibutie en waterpomp vanwege lekkage aan de pomp
voor de verandering.
Nu heb ik tijdens de inspectie naar de lekkage een bovenmatig plasje naast 2 verstuivers aangetroffen.
volgens de garage komt dit doordat de brandstof langs de brandplaatjes van de verstuivers lekt.

Nu zijn de plaatjes niet de kosten maar wie weet of dit echt nodig is te vervangen en of de lekkage daarmee
verleden tijd is. De motor loopt verder netjes dus daarvoor hoeft het voor mij niet te gebeuren. De paar honderd Euries aan arbeidsloon houd ik liever in mijn zak als het niet nodig is.

Ik hoor graag reactie van de kenners
 

brepus13

Forumguru
Lekke injectors kun je goed ruiken in en om je auto. De brandplaatjes zelf kosten niks. Het is alleen de arbeid om eea los te maken en weer vast te zetten... normaal kost dit de lekkage wel op maar de garage ziet het daadwerkelijk en zal dan ook kunnen vertellen wat er aan de hand is.
 

Desperado

Forumguru
Lekkende brandstof zou ik altijd mee oppassen. Ik spendeer dan liever nu een paar 100 euro om te voorkomen dat het over een paar maanden een veelvoud kan worden.
 

Monteurtje

Forumguru
Ten eerste mag het brandstof systeem geen lekkage vertonen.
Maar ik vraag mij af of het wel door de brandplaatjes komt. Denk het niet namelijk.
De verstuiver gaat door een afdichting in het klepdeksel. Dan een stukje loze ruimte boven cilinderkop. Vervolgens gaat de verstuiver daadwerkelijk de cilinderkop in. Halverwege zit nog een afdichting om de verstuiver en vervolgens brandplaatje.
Als er al diesel naar boven komt dan verwacht ik dat het gewoon in de motorolie komt bij de nokkenassen.

De retour aansluitingen zou ik eerder verwachten.

Of toch motorolie uit buurt van vuldop.

Als het wel bij de brandplaatjes wegkomt, zou je wat zeepsop rond verstuiver kunnen spuiten en motor laten lopen. Als het daar langs lekt moet je belletjes krijgen.
 
@Monteurtje
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Dit geeft een betere kijk op het geheel. De olielekkage kunnnen we wel uitsluiten vanaf de vuldop schat ik in aangezien het nat is vooral rond de 1e cilinder vanaf de distributiezijde en de cilinder ernaast. De andere 2, bij de vuldop zijn nagenoeg droog.
Zou jij de brandplaatjes laten doen nu of niet? Je ruikt hem niet in ieder geval
 

Monteurtje

Forumguru
Ik zou eerst de retour uitsluiten. Dat is een klein afdichtringetje. Verschillende varianten. Dus wel zorgen dat je de juiste hebt.
Alles grondig schoonmaken en in de gaten houden.
 
Ik zou eerst de retour uitsluiten. Dat is een klein afdichtringetje. Verschillende varianten. Dus wel zorgen dat je de juiste hebt.
Alles grondig schoonmaken en in de gaten houden.

Hallo,

nog even terugkomend op de mogelijk lekkende brandplaatjes.
Het bleken toch de plaatjes te zijn geweest. Alles bij elkaar 3 kwartier werk, dus dat viel mee.
de retourleidingen had ik zelf al gecontroleerd, maar die waren kurkdroog. Ook bij de vulopening was niks zichtbaar
De plaatjes heb ik zelf gezien ook en aan beide was een kleine inkeping een de binnenzijde zichtbaar waarlangs de brandstof gelekt moet hebben. waarschijnlijk al een tijdje zo geweest gezien de lekkage.
Maar goed : hij lekt niet meer en probleem opgelost.
 
Bovenaan Onderaan