brandblusser bevestigen

Br3cht

Actief lid
ik rij nu al een jaar rond met een rondslingerende brandblusser in de koffer.
Nu zou ik deze graag onder de passagiersstoel willen monteren.

Ik heb dit gevraagd en dit zou niet mogelijk zijn.
Nochtans heb ik op verschillende skoda site's met onderdelen deze mogelijkheid wel gezien.

Heeft iemand een idee welke artikelnr dit is, of waar ik die nog kan plaatsen zonder hinder voor de voeten?
 

MarcoO2

Forumguru
Een losliggende brandblusser is bij een aanrijding of bij hard remmen een levensgevaarlijk projectiel, dus goed dat je 'm vast wilt leggen.

Alleen een vraagje: wat voor blusser is het? Ik denk een poederblusser? Realiseer je dan wel dat je, als je die blusser ooit gebruikt, daarna direct je auto kunt afschrijven... Het fijne poeder gaat overal tussen zitten en corrodeert als een gek, dus echt alles gaat kapot!

Als je al een blusser koopt, laat je dan goed informeren en ga bijvoorbeeld voor een sproeischuimblusser. Is duurder, maar de bijkomende schade daarbij is minimaal. En die schade is vaak niet verzekerd...

't Is niet echt een antwoord op je vraag, maar ik wilde het toch ff als tip meegeven!
 

Rolle

Senior Member
Br3cht, heb je in de koffer niet van die vakken links en rechts (waar bij mij oa de EHBO kit inzit). Daar kan je hem dan bijsteken. Bij mijn 1e auto (Golf2) en de polo van mijn vrouw lag de brandblusser aan zo een beugel in de voetruimte van de passagier met als gevolg dat deze regelmatig los in de auto lag (je blijft met je schoen aan de bevestiging hangen, ...)

Ik vermoed dat Ronnie dit zal kunnen beamen maar met een (poeder)blusser die in de meeste auto's zit kan je eigenlijk helemaal niks uitrichten wanneer je wagen vlam vat.
 

Br3cht

Actief lid
ik hoop die ook nooit te gebruiken! en als je die moet gebruiken zal het wel serieus zijn zeker.
Maar het is zoals Marco zegt, het losliggend projectiel in de kofferbak daar wil ik vanaf.
In het koffer van de F2 vind ik niet echt een geschikte plaats om deze vast te hangen, en de brandblusser moet verplicht in bereik van de chauffeur liggen, hebben ze me ooit geleerd.

dit bedoel ik dus, en dan heb je ook geen problemen met de voeten of andere:
 

Bijlagen

  • 1254307963119f.jpg
    1254307963119f.jpg
    13,5 KB · Weergaven: 53

Rolle

Senior Member
Ik was even aan het twijfelen of dat de blusser effectief binnen handbereik van de chauffeur moest liggen en ben daarom even gaan zoeken naar de voroschriften en effectief dit blijkt het geval te zijn.

Dan lijkt het me dat de dealers voertuigen afleveren die niet aan de voorschriften voldoen. Aangezien er geen bevestiging is voorzien voor de brandblusser. Langs de ander kant heb ik op de controle met mijn vorige auto nooit klachten gekregen hierover (blusser was in de koffer geplaatst).

Eens benieuwd wat de controle gaat zeggen binnen 2 jaar, als ik daarover een opmerking krijg gaat die direct naar de dealar (D'ieteren) en moeten zij een goedgekeurde bevestiging voorzien.

Br3cht: er is iets misgelopen met de link in je post; we zien alleen tekst en geen foto's.
 

Br3cht

Actief lid
normaal zou de foto opgelost moeten zijn, ik had gewoon de foto gekopieerd en dit werkt niet.
Nu als bijlage toegevoegd

Zoals je zegt, ivm de technische controle, bij onze berlingo hebben ze 2jaar een vervallen brandblusser niet gezien, die mannen kijken daar niet eens naar net als een fluorescerend vestje.

Ik hoop via het forum te vinden welke artikelnr ik moet bestellen om de brandblusser zo te monteren, want mijn dealer zegt dat het niet gaat:confused:
 

Rolle

Senior Member
Bij mij in de O2 zal dat in elk geval niet gaan (heb onder de passagierszetel het opbergvakje hangen)

Kijk evt. eens op de oostenrijkse website. Daar staan veel meer opties en evt. kan je via die webshop ofzo wel wat regelen?
 

FredV

Banned
@Br3cht: is het niet mogelijk om de blusser tegen de zijkant van de tunnelbak aan de passagierskant te monteren? Zeg maar ter hoogte van de handrem/pook. En is het werkelijk zo dat het verplicht is de blusser binnen handbereik te monteren? Want het is een accessoire en geen verplichte uitrusting die bij de APK hoort.
En wat betreft de keuze poeder: autobranden zijn meestal vloeistofbranden en die blus je met poeder evt schuim. Gasvormige blusmiddelen werken slecht in de open lucht. En ja, als je de autoblusser ooit gebruikt, dan spuit die helemaal leeg, je kunt de straal niet onderbreken. Autobrandblussers zijn meestal poederblussers. Maar zoals MarcoO2 al stelt, dat heeft echt ook nadelen.
 

Br3cht

Actief lid
@FredV: ik zou de brandblusser daar zeker niet willen zit voor de passagier altijd ongemakkelijk. Dan nog liever in de koffer.
 

FredV

Banned
@Br3cht, de passagier heeft er geen last van, de onderbenen zitten onder het schutbord en de blusser ruim ervoor, je benen raken de blusser niet. Ik weet nog van vroeger in mn actieve werkperiode, dar de overheid daar altijd de blussers in de dienstauto's monteerde, dus vandaar mijn suggestie.
 

Monteurtje

Forumguru
Brandblusser tegen het middenconsole lijkt mij ook idd niet handig. Je wilt de stoel ook normaal naar voren en achteren kunnen doen. Je zit nu soms nu al tegen die lifehamer met proefrijden. En een brandblusser is wel een slagje groter.

Maar even terug komen op de brandblusser onder de stoel. Ik denk dat ze de kap onder de stoel weg hebben gehaald. Als je geen bakje hebt dan zit daar een afdekkap. En dan hebben ze de houder voor de brandblusser tegen de onderkant van de stoel geschroefd/vastgemaakt. Vermoed ik. Zo ziet het er uit.
 

Br3cht

Actief lid
idd, de kap heb ik er ook al uit gehaald.
Een mooie open ruimte heb je dan, maar ik vind nergens de juiste steun met bijhorende artikelnr om deze te bestellen.

En mijn dealer wilt deze niet monteren omdat er teveel kabels onder de stoel zouden lopen
ookal zie ik er maar 1 (airbag) die heel ver vanachter zit in mijn ogen
 

Monteurtje

Forumguru
Als je bij een automatrialenzaak een kleine brandblusser koopt, dan zit daar vaak een houder bij. Tenminste de blussers die ik wel eens gemonteerd heb. Die kwamen niet via PON. De kabels lopen allemaal in het zicht. Dat moet wel goed gaan.
 

Br3cht

Actief lid
ik zal eens kijken wat ik kan doen met de beugel die er standaard opstaat.
Misschien een plaatje plooien zodat het in de (hopelijk) voorziene gaten past
 
Bovenaan Onderaan