BPM wijziging, wie betaalt de rekening?

CDK

Forumguru
Beste leden,

in het Fabia 3 topic kwam ter sprake dat er bij wijziging in de BPM de koper wel eens een andere rekening voorgeschoteld kan krijgen door de dealer bij bestellen in het ene jaar en afleveren in het andere jaar.
Ik ben van mening / denk te weten dat dit zo is, wie weet het of denkt te weten hoe het zit?
@Ridley en @Fabi3 (als voorbeeld) hebben in 2014 getekend voor een x bedrag voor een nieuwe Fabia 3, maar de auto wordt afgeleverd in 2015 en de BPM regels zijn veranderd waardoor volgens mij deze auto's onder aan de streep duurder uitvallen als in de offerte vermeld.....

Kom er maar in met jullie kennis! ;)

Greetz Corné
 

CDK

Forumguru
@Hetzer heeft al aangegeven dat de prijzen van de Fabia vanaf 1-1-2015 waren, niets aan de hand dus, maar voor auto's die ook al in 2014 leverbaar waren zou dit dus wel opgaan.
 

Noord26

Forumguru
Beste leden,

in het Fabia 3 topic kwam ter sprake dat er bij wijziging in de BPM de koper wel eens een andere rekening voorgeschoteld kan krijgen door de dealer bij bestellen in het ene jaar en afleveren in het andere jaar.
Ik ben van mening / denk te weten dat dit zo is, wie weet het of denkt te weten hoe het zit?
@Ridley en @Fabi3 (als voorbeeld) hebben in 2014 getekend voor een x bedrag voor een nieuwe Fabia 3, maar de auto wordt afgeleverd in 2015 en de BPM regels zijn veranderd waardoor volgens mij deze auto's onder aan de streep duurder uitvallen als in de offerte vermeld.....

Kom er maar in met jullie kennis! ;)

Greetz Corné

Alle prijzen zijn gebaseerd op 2015 BPM regeltjes, staat onderaan de prijslijst. Waarschijnlijk, omdat de Fabia3 helemaal niet rijklaar te leveren was in 2014.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

s-line

Forumguru
Bij mij werd de wijziging al meegerekend op 6 december. Hij gaf aan dat daar al rekening mee gehouden moest worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
De regels voor 2015 zijn toch al een poosje bekend, dus een 'verrassing' lijkt me een slechte zaak voor de verkopende partij. Overigens is het moment van aflevering hier niet van belang, volgens mij is óf het moment van het op kenteken zetten, óf het moment van invoer van belang (daar ben ik niet zeker over). Een auto die bijvoorbeeld op 31 december bij de dealer staat, en op kenteken gezet wordt, zal voor de BPM gewoon een auto uit 2014 zijn, dat een dealer dan pas op 2 januari (of later) de auto aflevert maakt dan niet meer uit, en soms is daar een goede reden voor (bijv. leerinbouw, of andere 'achteraf-opties').
 

Rallye

Forumguru
Voor de BPM geldt datum afgifte kenteken. Overigens vind ik het ook een beetje flauw om als koper verrast te zijn door een BPM-verhoging die al maanden tevoren wordt aangekondigd. Wat niet wegneemt dat de verkoper op het risico zou moeten wijzen, al is het maar omdat hij het gezeur achteraf niet wil.....

Zo heb ik de aanschaf van mijn auto naar voren gehaald om de BPM-verhoging van 1 juli 2012 voor te zijn. Daardoor had ik ook geen last van de BTW-verhoging van 1 oktober 2012. Overigens had ik daar nog geen rekening mee gehouden, maar die viel wel net voor de tijd dat ik normaal was gaan kijken naar een andere auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Captain Hook

Forumguru
Maar het staat toch klip en klaar vermeld op de (Bovag) koopovereenkomst die je getekend hebt?

http://www.bovag.nl/media/Alg_Voorw_Autobedrijven_Particulier.pdf

citaat:
Artikel 4 - Prijswijzigingen/stijging

1. Wijzigingen in belastingen, accijnzen en dergelijke heffingen van overheidswege worden zowel in de vast als in de niet-vast overeengekomen prijs van zowel nieuwe als gebruikte auto’s te allen tijde doorberekend.

2. Onverminderd het bepaalde in artikel 6 lid 1 mogen naast de evengenoemde wijzigingen tevens prijsstijgingen als gevolg van wijzigingen in fabrieks- en/of importeursprijzen en in valutakoersen in de niet-vast overeengekomen prijs van nieuwe auto’s worden doorberekend. De koper heeft na kennisgeving van deze wijziging het recht de overeenkomst te ontbinden ingeval de verhoging van de bedongen prijs door de verkoper plaatsvindt na het sluiten van de overeenkomst. De ontbinding dient binnen tien dagen na die kennisgeving plaats te vinden.
 

EdK

Forumguru
je hebt volgens mij besteld in 2014 en word geleverd en je gaat betalen in 2015 en indien de dealer de BPM berekening nog gedaan heeft in 2014 kun je er min of meer vanuit gaan dat er een heffing van het verschil in BPM van 2014 en 2015 doorberekend word.
En zoals al aangegeven staat dit ook in de kleinere letters vermeld in het koopcontract...
 

CDK

Forumguru
@EdK, helemaal correct, in geval van de F3 waren de prijzen in de brochure, zoals @Hetzer correct aangegeven heeft, geldig vanaf 1-1-15 dus geen extra kosten in dit geval.
 

micky

Forumguru
Beste leden,

in het Fabia 3 topic kwam ter sprake dat er bij wijziging in de BPM de koper wel eens een andere rekening voorgeschoteld kan krijgen door de dealer bij bestellen in het ene jaar en afleveren in het andere jaar.
Ik ben van mening / denk te weten dat dit zo is, wie weet het of denkt te weten hoe het zit?
@Ridley en @Fabi3 (als voorbeeld) hebben in 2014 getekend voor een x bedrag voor een nieuwe Fabia 3, maar de auto wordt afgeleverd in 2015 en de BPM regels zijn veranderd waardoor volgens mij deze auto's onder aan de streep duurder uitvallen als in de offerte vermeld.....

Kom er maar in met jullie kennis! ;)

Greetz Corné

Jij hebt gelijk, als hij in het nieuwe jaar wordt geleverd kan je auto zo maar eens heel veel centjes meer gaan kosten (tenzij idd, de offerte al gebaseerd was op prijsniveau 2015)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Sparkie

Forumguru
Correct me if I'm wrong; maar je krijgt toch een aanbod van de dealer waar een bedrag voor de auto wordt genoemd wat deze moet gaan kosten. Daar gaat de eventuele inruil vanaf, zodat je een bedrag overblijft wat je moet betalen?
Als ik de vergelijking met een andere belasting (BTW) mag doortrekken is men in NL verplicht om de prijs ALTIJD inclusief BTW te vermelden.
Dat zou hetzelfde moeten gelden voor de BPM. Toen de BTW werd verhoogd van 19 naar 21% zijn de vooraf gemaakte afspraken toch ook bindend gebleken?
 

lovely305

Forumguru
Toen de BTW werd verhoogd van 19 naar 21% zijn de vooraf gemaakte afspraken toch ook bindend gebleken?

Bij ons hebben ze de BTW verhoging alsnog in rekening gebracht bij de klanten.
Als dealer zijnde kun je daar niet zelf voor opdraaien in deze tijd.
Maar niet iedere dealer is hetzelfde natuurlijk...
 
Bovenaan Onderaan