Bouwkwaliteit gelijk aan VW/Audi?

kwaazaar

Actief lid
Dit wordt vaak beweerd in reviews door autovakbladen en uiteraard te pas en te onpas aangehaald door skoda fanboys.

Maar wat is jullie mening hierover?


Mijn S2C is mijn eerste Skoda. Hoewel ik er *zeer* tevreden over ben, vallen me qua bouwkwaliteit wat kleine dingen op:
  • dashboard kraakt af en toe (3x in 6000km) vrij hard (klinkt alsof er iets afbreekt, maar niets te zien)
  • in de deuren LV en RA rammelt iets kleins
  • stiksel in leer achterkant stuur is vrij scherp (onbewust ga ik daar aanzitten)
  • chromen sierstrips om de ramen lijken op de achterdeuren niet heel strak vast te zitten (ik probeer het niet, maar het lijkt of je ze zo los trekt)
Allemaal niet heel erg schokkend, maar als dit 'audi bouwkwaliteit' is, dan ben ik niet erg onder de indruk van Audi.
 

michelover

Forumguru
Ik heb Audi en VW gereden en ook hiervan rammelde het dashboard en andere onderdelen wel eens. Dus denk ik dat je hier niet uit kan afleiden of het slechter of beter is.
Het gaat meer om de gebruikte materialen en dan zit Skoda gelijk aan het niveau van VW.
Audi is natuurlijk een ander verhaal, maar men moet ook goed naar het prijsverschil kijken.
Stukje van die prijs zit nu eenmaal in iets beter materiaal en iets meer aandacht bij de afwerking.
De rest van het prijsverschil betaal je voor de naam.
En tot nu toe kraakt, piept mijn Superb nog niet en zitten alle onderdelen nog keurig strak op hun plaats.:xyxthumbs:
 

MarcoO2

Forumguru
Als je eens een dagje in een Audi A4 of A6 rond hebt gereden end aarna in een Octavia of een Superb stapt, voel, zie en hoor je wel degelijk de verschillen. Zowel de bouwkwaliteit als het afwerkingsniveau liggen wat mij betreft duidelijk op een hoger niveau. Alleen niet hoog genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen... :icon_smile_dead:
 

HHW

Lid
  • dashboard kraakt af en toe (3x in 6000km) vrij hard (klinkt alsof er iets afbreekt, maar niets te zien)
  • stiksel in leer achterkant stuur is vrij scherp (onbewust ga ik daar aanzitten)
Ik zou me hier niet zo'n zorgen over maken. Ik reed tot voor kort een BMW 7 serie en daar kwamen deze 2 puntjes (zie hierboven) ook voor. Ik heb gereden in zowel de audi a4 (1 model ouder dan het huidige) en in de Octavia 2. Ik kon eigenlijk geen verschil voelen / merken...
 

DiV6

Lid
In mijn vorige auto een Mercedes ML 400CDI zaten zelfs vele kraakjes, in de hoofdsteun, het dashbordkastje de rechtervoorstoel etc. Heb nu in de skoda (nog) totaal geen kraakjes of rammeltjes. Wel is een van de boxen in de rechterdeur kapot waardoor hij bij bastonen kraakt.
 

jos_br

Actief lid
Ik rijdt in een Audi A3 uit ´97 die met 430.000km die nog steeds rammel en kraakvrij is. Wanneer je een Audi uit elkaar haalt en bijv. ziet hoe e.e.a. afgewerkt is t.o. een Golf is er absoluut een behoorlijk verschil. Skoda staat bij mij gelijk aan de VW kwaliteit en Seat vindt ik wat minder goed afgewerkt. Het is maar net voor wat het je waard is, technisch zijn ze wel hetzelfde.

Jos.
 

cvegreen

Forumguru
Het zou niet mogen zijn dat de bouwkwaliteit van audi even hoog is als dat van een skoda , als je weet dat een audi een flinke duit meer kost en minder plaats bied voor dat geld . Maar ik vrees ook een beetje dat je veel betaald voor het merk audi
 

plaza

Forumguru
DIV6, graag bij een volgende meeting aanwezig zijn, ik wil graag deze v6
eens horen.........:ot::xyxthumbs:
 

sitechris

Donateur
Er zijn uitzonderingen, maar over algemeen kun je stellen dat er wel een verschil zit tussen premium auto's en je Skoda als het gaat om afwerking en materiaalgebruik. Betere materialen, perfecte bouwkwaliteit. Ook aan het onderstel merk je dat er net wat meer ontwikkeling in gezeten heeft.

Overigens twee nuances, de bouwkwaliteit en afwerking van Skoda staat al op een hoog peil en is al zeer acceptabel en ik vind de meerprijs voor de premium auto's gewoon te hoog om verschil te kunnen rechtvaardigen/

Een voorbeeldje uit de praktijk: De Skoda Octavia (ben met 2e bezig) is best wel zijwindgevoelig. Dat maak je bij een Audi, Merc of BMW gewoon niet mee, is onacceptabel voor die merken.
 

adjego

Actief lid
Ja zijwind gevoeligheid heeft te maken met zij oppervlakte en gewicht. Ze zorgen bij Audi/Merc/BMW gewoon voor dat een gemiddelde auto gewoon 1500 kilo weegt, dan heb je er eik nooit last van.
 

adjego

Actief lid
Inderdaad, die auto's hebben ook allemaal een minder groot zijoppervlak. Een octavia staat dan wel op hetzelfde platform als de Golf/A3/Leon, maar is wel de grootste, maar toch hetzelfde gewicht, dus krijg je meer last van zijwind.
 

RogerS

Forumguru
Tja mijn ervaring met de Superb is dat deze bij 200 km per uur toch iets minder stabiel op de weg ligt dan mijn vorige auto een Peugeot 407...
 

michelover

Forumguru
Vreemd mijne rijd bij 235 echte kilometers nog steeds zo strak als het maar kan.
En dan kraakt en piept er niets.
 

breef

Lid
Ik wissel nog wel eens tussen Superb, Passat, A4 en 3-serie (er rijdt van alles in de directe familie) en qua materiaal gebruik komt mijn superb er het karigst vanaf. Mijn "mirage" alu afwerking op het console is niks meer dan grijs plastic, bij de VAG collega's is dat tenminste echt alu en zo zijn er meer dingen die qua afwerking er bij skoda echt onder zitten, maar goed, het prijsverschil moet toch ergens wegkomen? Qua rijgedrag weinig verschil in de VAG jongens, de 3 serie wint.

Vooral superb <-> passat

passat:
+ echte alu strips overal
+ veel knopjes mooier afgewerkt met chromen randje, bv waar je de ramen mee opent/sluit
+ meer knoppen op het stuur voor bediening diversen

superb:
+ ruimer achterin

Maar goed, dit topic ging over de bouwkwaliteit. Ik vloek in de kerk nu maar volkswagen blijft in mijn ogen een kwalitatief beter interieur bouwen tov skoda.
 

cvegreen

Forumguru
@ breef ,
Vloeken in de kerk , we hebben het over de bouwkwaliteit over skoda . Dan moet je wel me iets anders gaan vergelijken toch ? Dus is de rest van het VAG concern een logische keuze om te maken toch ? Wat mij betreft , ben ik dik tevreden over de bouw kwaliteit van skoda hoor , het voelt naar mijn mening echt duits aan en beter dan opel . Dus dat is naar mijn mening echt wel een positief argument dat skoda beter aanvoelt als opel ,die eigenlijk een echte duits is wat skoda niet is he .
 
Bovenaan Onderaan