Bouten vast, maar toch speling op wiel?

Space_NL

Senior Member
Vandaag de auto bij de dealer gebracht vanwege raar rijgeluid.

Omschrijving: als er geen gas gegeven werd (auto uit laten rijden en/of koppeling in) dan maakte deze een schrapend geluid. Dat was 3 weken terug een erg plastic-achtig geluid, de laatste dagen steeds erger (reeds 3 weken terug bij dealer geweest, had niet eerder tijd als vandaag)

Geluid was er niet bij sturen (dus geen kogellagers ofzo), en niet bij gas geven (hoe weinig gas ook).

Garage heeft vandaag (naar eigen zeggen, ik was er niet bij) ongeveer alle kappen los gehad en uren gezocht. Uiteindelijk hebben ze de banden gewisseld met een andere auto, toen was geluid weg.

Eigen banden er weer op, ook toen bleef het geluid weg.

Monteur bevestigd dat de wielbouten allemaal vastzaten (moest ook haast, met momentsleutel erop gezet), en dat hij geen speling op de band gevoeld heeft. Volgens de servicemanager (chef werkplaats?!) moest het toch zo geweest zijn dat er speling op de band gezeten heeft.

Kan dit? kan een band speling hebben als alle bouten vastzaten?

Ter info: betreft LM zomerbanden, door mijzelf erop gezet, maar dat was zeker een maand voor er geluid uit kwam. Ook heb ik geen gek rijgedrag (scheeftrekken, trillen) gemerkt.

Rekening zal best opgelopen zijn vermoed ik (heel de ochtend en tot pakweg 14.00 gezocht..), en dat op een auto die nog maar net uit de Bovag garantie is. Heb ergens toch het idee dat ik misschien niet alles te horen krijg.

Kan het verhaal van de garage kloppen?
 

hemi24

Forumguru
In mijn optiek een typisch broodje-aap-verhaal.

Als jij echt een kleine 3 week hebt rondgereden met losse wielbouten, dan zul je dit zeer zeker moeten kunnen zien in de vorm van uitgeslagen gaten in je LM-velg en had de monteur onder geen enkel beding dezelfde velg weer MOGEN monteren..!
99,9 % zeker dat het je nooit lukt om de 5 wielbouten met 120Nm aan te trekken en dat vervolgens de velg speling kan hebben t.o.v. de naaf..!
 

Space_NL

Senior Member
Naja, Heb er dus pakweg 5+3 weken mee gereden sinds de bandenwissel.

5 weken zonder iets te horen, en 3 weken waarbij ik ben klein beetje geluid naast best wel herrie gegaan ben.

En er zat in elk geval geen enkele bout echt los, en de monteur gaf zelf ook aan dat met losdraaien hij het gevoel had dat ze alle 5 vastzaten.

Op de brug konden ze geluid niet reproduceren, en voelden ze dus in elk geval geen speling...
 

EdZ

Donateur
Heel simpel lijkt me: andere banden er weer onder (met velgen neem ik aan) en kijken of het geluid er weer is.

Overigens heb ik ooit met een C-kadett rond gereden met losse wielbouten. Was nog in mijn "nonchalante jaren" waarin ik wel eens iets vergat. Ik kan je vertellen dat als er speling op je wiel zit, je dat uiteindelijk wel merkt aan het rijgedrag. Duurde bij mij 160 km. Ik heb geen gekke geluiden gehoord, hoewel die Kadett natuurlijk niet echt stil was.
 

leo442

Forumguru
Gewoon een steentje oid tussen de stofplaat en de remschijf. Bij het wisselen van de wielen er weer tussenuit gevallen en geluid blijft nu weg. Gebeurt wel vaker, vooral na asfalteer werkzaamheden. Met losse wielbouten heb je meestal een rommelend geluid bij gasgeven en/of gasloslaten. Speling op het wiel en een schrapend geluid? Dan komt je wiellager eraan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Space_NL

Senior Member
@hemi24 ja, soort van, de garage (waar je normaal bijna gedwongen word te pinnen..) gaf nu zelf aan geen rekening klaar te hebben maar eerst over week te bellen of geluid wegbleef. Wel dacht de servicemanager even na en verklaarde 175 euro onderzoekskosten gemaakt te hebben (en schreef dat maar gelijk met pen op de bon ..). Dus weinig is het niet nee.

@EdZ ze hebben getest met banden van een andere auto, nu liggen mijn eigen LM er weer onder, geluid lijkt weg nu inderdaad. (maar het was er ook niet altijd, maar meestal wel). Maar losse wielbout kan haast niet, en inderdaad niks gemerkt. En toch meerdere dkm gereden laatste tijd. ik schat een 5-7dkm sinds bandenwissel.

@leo442 steentje kan toch niet tijdens rijden erin komen lijkt me? en dan hoor je het (neem ik aan) ook als je nog gas geeft. Was juist bij gas loslaten dat er schraperig (schroenk schroenk?!) geluid kwam. En bij minste gas direct weg.
Bij bochten was er ook geen geluid, dus dat sluit lagers uit is mij verteld...
 

Cordoba

Forumguru
Ik begin te denken aan een steentje in de klauw van een schijfrem. Bij wiel loshalen valt dat meestal ongemerkt op de grond, en het probleem is 'verdwenen'.
 

Space_NL

Senior Member
@Cordoba Maar ook dat geluid lijkt me niet rustig te beginnen, en met de tijd steeds aanweziger/harder te worden. Steentje groeit immers niet?!
 

Cordoba

Forumguru
Nee, maar kan wel verder klem komen te zitten.

Blijft natuurlijk de vraag had het wel iets met een wiel te maken, en was het bijvoorbeeld geen aandrijfas die aan één zijde niet goed gemonteerd was (teveel speling).
 

Space_NL

Senior Member
Aandrijfas klinkt logischer, dat was ook wat de monteur dacht 3 weken geleden. (Gezien geluid en gedrag dacht hij een afscherming / kap bij of rond de aandrijving die iets los zou zitten.)

Blijft raar iets vooralsnog.
 

Space_NL

Senior Member
De klacht was ook niet speling op het wiel (dat is het verhaal van de garage, ondanks dat de bouten vastzaten). De klacht waarmee ik heb binnenreed was een zeurderig / schrapend geluid op het moment dat de auto rolde en er geen gas gegeven werd.

En plastic kap of houder die tegen de aandrijfas kwam leek me daarom in eerste instantie best logische verklaring ... huidige verklaring echter niet echt...
 

bobracing

Forumguru
Ik denk ook eerder iets dat ergens tegen aanzit. vaak kan je horen of het geluid komt bij gas of geen gas,of naar links of rechts sturen. Maar vaak is de beste en snelste oplossing, wagen omhoog, band ronddraaien en alle assen en draaidelen bekijken en dan eventueel band eraf schijf nalopen etc. dan de boel nalopen en weer monteren. Kan ook zomaar iets van steentje, stukje roest van remschijf etc kunnen zijn. of misschien takje of iets onder de wagen gezeten?
 

leo442

Forumguru
Komt het geluid dan écht niet van de stofplaat achter de remschijf? Niets ertussen en plaat goed vrij van de remschijf?
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou het in elk geval een aantal weken aankijken (de vorige keer ontstond het geluid ook pas een aantal weken na een bandenwissel), maar ik ben bang dat de garage het probleem heeft weggemoffeld, en het dus niet meer definitief is te reconstrueren.
 
Bovenaan Onderaan