Bougies voor 1.4 16V (BBY) motor

Tees

Donateur
Nu m'n Fabia wat ouder wordt, worden de jaarlijkse onderhoudskosten bij de garage toch wel wat veel ten opzichte van de dagwaarde. De laatste ronde (waar ik vanwege de kosten alleen het broodnodige voor de APK heb laten doen) heeft me het laatste zetje gegeven om zelf onderhoud te gaan doen. Beetje spannend, maar volgens mij ben ik handig en technisch genoeg om het meeste te kunnen (en een basiscursus sleutelen zal daar vast bij helpen).

Nu was ik dus naar onderdelen aan het kijken, en een van de dingen die me het meest verwart zijn de bougies. Af-fabriek worden NGK BKUR6ET-10 gemonteerd, die heeft nikkel/koper elektrodes, en zouden 15k-60k (afhankelijk van wie je het vraagt, NGK zegt 15k, Skoda zelfs 60k of 4 jaar) mee moeten kunnen. Nu heb ik ook het e.e.a. gelezen over platina of iridium bougies, die betere prestaties en langere levensduur zouden moeten geven. En voor die paar euro extra wil ik dat best wel eens proberen.
Maar hier raak ik in de war...als ik naar de aangeraden lijst kijk voor de BBY, dan heeft NGK als alternatief de platina/iridium PZFR5D-11 (al zou die alleen voor een automaat zijn, geen idee waarom...). Alleen las ik ook dat je nooit een andere warmtegraad mag monteren (de standaard heeft wg 6, deze 5).
Anders kom ik bij Bosch uit, die heeft de FR6KI332S (ook platina-iridium) met warmtegraad 6, die gek genoeg niet voor de F1c wordt geadviseerd met BBY, maar wel voor de hatchback en sedan versie met een BBY motor. Nu ga je mij niet vertellen dat een BBY in een combi totaal anders is dan een BBY in de hatchback. :sterretjes:

Ik ben dus geneigd die laatste te kopen, maar wou eerst toch even hier een draadje opgooien om de ervaringen hieromtrent te polsen!
 

HenkT

Lid
Tees, ik heb gisteren mijn bougies vervangen. Zal uitzoeken wat er uit is gegaan en er in.
Uit ervaring weet ik dat de staaf bobines erg gevoelig zijn voor breuk. Beste is om die ook gelijk te vervangen. Ze moeten er toch uit. Dit doe je met twee schroevendraaiers. Niet wrikken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet meer wat voor bougies ik in mijn BBY-blok had, maar afhankelijk van gebruik en rijstijl is 60k goed te doen. (Als je veel in stadverkeer - lage versnelling - rijdt, of ver doortrekt in de versnellingen zullen je bougies wat minder lang doorgaan, dan wanneer je veel op rustige buitenwegen/snelwegen rijdt, een lagere versnelling betekent tenslotte ook meer vonkjes per afgelegde km nodig).

Wat het BBY-blok betreft, dat is niet alleen precies hetzelfde blok in een hatchback, sedan en combi, maar bijvoorbeeld ook in een Polo of een Ibiza met BBY-blok is dat precies hetzelfde blok.
 

Tees

Donateur
Dank voor de reacties! Gezien de beperkte meerprijs (3 euro per bougie) stop ik er nu maar de chique platina/iridium bougies in van Bosch, ipv de standaard koper/nikkel van NGK. Wie weet loopt de motor er iets mooier op en waarschijnlijk wat langer, en zo niet, dan heb ik wat gemoedsrust voor mezelf gekocht :D

De huidige zitten er waarschijnlijk al 6 jaar en 60k in (ik heb 'm nu 4 jaar, maar heb gelukkig een volledige historie), dus ben benieuwd hoe ze eruit zien als ik ze eruit haal!
 

Tees

Donateur
Nog even de terugkoppeling: vandaag de nieuwe Bosch FR6KI332S platina/iridium bougies erin gezet. De oude waren wel duidelijk op, behoorlijk wat wittige aanslag erop. Waren overigens dezelfde bougies als HenkT erin heeft, Bosch FR7LDC+.
Het ritje weer terug naar huis was er toch wel duidelijk verschil merkbaar t.o.v. eerst, vooral in het lage toerenregime was de motor veel rustiger, bij het uitlopen naar een stoplicht rommelt de motor nauwelijks meer (eerst rond de 1000 toeren al het onrustige geluid van een bijna-afslaande motor), en ook bij het optrekken is 'ie veel rustiger en responsiever.

Of dat nou door de nieuwe bougies in het algemeen komt, of door de platina/iridium, geen idee, maar Tees is in ieder geval een tevreden (eerste-keer) sleutelaar :yeehaa:
 

turboturbo

Forumguru
Gefeliciteerd @Tees , nog even en je staat distributie riemen te wisselen (was ooit mijn droom, maar aangezien ik denk dat ik over 10 jaar misschien wel electrisch rij, de moeite van het leren niet meer waard)

Wat je beschrijft over gemakkelijker optrekken bij lage toeren is ook exact mijn ervaring met nieuwe bougies. Ik had er soms echt last van dat de motor bijna uitviel bij wegrijden verkeerslicht en dat ik echt moest spelen met gas of wat voorzichtiger met de koppeling moest doen. Dat was met nadien volledig verdwenen!

Bij lage toeren moet de bobine het hardst werken om de bougie een sterke en goede vonk af te laten geven. Je kan je voorstellen dat bij versleten bougies dat steeds meer energie / moeite kost. Waardoor de vonk uiteindelijk minder sterk wordt, de bobines steeds harder moeten werken (en dus ook harder slijten) en de stortingsgevoeligheid van het geheel neemt vanaf daar toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring met mijn BBY-blok is dat 60-65k km wel zo'n beetje de max. is voor de bougies, en dan voel je dat ie met nieuwe bougies wat rustiger loopt, en onderin de toeren wat vlotter en vloeiender oppakt. Ik denk dus dat het verschil dat je nu voelt vooral de nieuwe bougies zijn, maar misschien dat duurdere bougies iets langer meegaan.
 
Bovenaan Onderaan