Bougies vervangen Fiat Punto EVO multijet

Artbij

Senior Member
Hallo,

Bij de auto van mijn vrouw, een fiat Punto evo multijet (diesel) moeten de gloeistiften vervangen worden. De garage wil hier €230,- voor gaan rekenen. Ik vind dat aan de dure kant, of is het een normale prijs?
 

Artbij

Senior Member
Dacht ik ook, pluggen 10,- a 15,- 160,- aan manuren. Zijn ze er dan 2 uur mee bezig?

Is een bougie iets anders dan een voorgloei bougie?
 

ertromp

Forumguru
Een bougie bij een benzine produceert afhankelijk van de slag een vonk.
Een gloeibougie is er eigenlijk alleen voor de koude start van een diesel. Als de diesel eenmaal warm is gaat de gloeibougie uit en ontbrandt het diesel luchtmengsel zelf
 

Noord26

Forumguru
Vond het al zo vreemd om bougies te lezen in de topictitel en verder te lezen dat het een diesel-motor betrof. ;)

Was dit de prijs bij een dealer of een onafhankelijke garage? Ik zou even wat rond informeren wat daarvoor de standaard prijs is.
 

Joske

Forumguru
online van Bosch kosten ze iets van een 14 euro het stuk.. (ik heb even snel gekeken voor een 1.3D met 75pk)
 

andrehj

Forumguru
Bij de auto van mijn vrouw, een fiat Punto evo multijet (diesel) moeten de gloeistiften vervangen worden. De garage wil hier €230,- voor gaan rekenen. Ik vind dat aan de dure kant, of is het een normale prijs?
Voor een dealer zal deze prijs best wel kloppen.
Nu ken ik de Fiat dieselmotoren niet, maar over het algemeen kun je dit klusje ook wel zelf, als je tenminste wat fatsoenlijk gereedschap en geen twee linkerhanden hebt.

In 2010 heb ik dit nog gedaan bij mijn vorige auto, een Renault Laguna 1.9 dTi. Gloeipluggen koop je eenvoudig op internet (ik kocht ze toen bij sparkplugs.co.uk). Incl. verzenden was ik toen 39 pond kwijt. Daarvoor kreeg ik pluggen van Denso (Japanse topkwaliteit).
Wisselen was maar een kwartiertje werk, snel verdiend dus.
 

Noord26

Forumguru
Maar dan moet je waarschijnlijk wel een momentsleutel hebben die een beetje nauwkeurig gekalibreerd is (meestal binnen 4%)?
 

andrehj

Forumguru
Ik heb die van mij toen gewoon "op gevoel" met de hand vastgezet. Auto heeft daarna nog z'n 50.000 km storingsvrij gedraaid en rijdt nu ergens in Afrika of Oostblok rond....

Overigens kun je gloeipluggen voor een Fiat bij mister-auto al voor een dikke 11 euro kopen.
 

ertromp

Forumguru
Helemaal eens met @andrehj : lijkt me echt een klusje om zelf te doen. En zeker: vast is vast en wellicht is er iemand in de kenniskring met een momentsleutel. En via het Fiat forum is wellicht het aanhaal moment te halen
 

Cordoba

Forumguru
Bevestiging van een gloeibougie zit soms ver weggebouwd, en in sommige gevallen op exact dezelfde plaats: bij mijn Golf 1, zaten de gloeibougies in de gaten waar bij de benzineversie de bougies zaten. (1.5 benzine en 1.5 diesel hadden identiek onderblok, maar wel een andere kop, en dus ook andere compressieverhouding) Bij andere motoren zitten de gloeibougies soms behoorlijk ver weggebouwd, ook omdat die niet zo veel vervangen hoeven te worden.
 

Cordoba

Forumguru
Maar dan moet je waarschijnlijk wel een momentsleutel hebben die een beetje nauwkeurig gekalibreerd is (meestal binnen 4%)?

Een goedkope momentsleutel van de Aldi of de Lidl haalt die 4% nauwkeurigheid ook wel, je moet alleen wel opletten dat het benodigde moment wel binnen het werkgebied van de momentsleutel valt. Als een momentsleutel geschikt is voor momenten tussen 40 en 200 Nm, dan kun je een moment van 25 Nm dus niet goed instellen.
 

EdK

Forumguru
Denk dat die dealer in zijn prijs al gewoon meerekend dat bij demontage er één van de gloeipluggen zal afbreken en dus meer tijd nodig zal hebben om het restant te verwijderen.
En draait hij ze er allen zonder problemen uit dan heeft hij lekkere winst op de klus.

Bij me bedrijfsslopel opel dombo had men er twee weten te breken tijdens de vervanging en is daar een 4 uur langer erdoor mee bezig geweest volgens de woorden van den monteur
 

Cordoba

Forumguru
Het kan nog erger: toen ik mijn Golf Diesel in ging ruilen voor een benzineversie (ging minder rijden) had ie er ruim 2 ton op staan, en waren de gloeipluggen aan vernieuwing toe. Na een aantal maanden kwam er een klant voor, die een proefrit wilde maken, maar de auto startte nogal moeizaam. Een behulpzame 'verse' monteur, zou dat wel even oplossen, door de gloeibougies wat vaster aan te draaien. Alleen deed ie dat iets te fanatiek, met als gevolg dat de gloeibougie met een stuk van het blok er omheen losscheurde: auto was dus goed voor een nieuw blok.
 
Bovenaan Onderaan