Bokkend rijgedrag

chris2709

Senior Member
Sinds een poosje heb ik al last van bokkend rijgedrag met mijn S2 1.6 TDi. Vooral bij filerijden superirritant (gas los, gas bijgeven etc), maar ook bij terugschakelen van 3 naar 2 en dan vervolgens weer optrekken. Omdat er destijds (driekwart jaar geleden schat ik) wat gerammel uit de koppeling kwam, heb ik die laten vervangen (zit een vast vliegwiel in). Aangezien het bokken wel bleef, ook de motorsteunen links/rechts vervangen (Lemförderer) en later ook de onderste (Meyle).

Het bokken blijft echter aanwezig en ik heb eigenlijk geen idee waar ik het nu moet zoeken. De koppeling slipt verder niet, als ik eenmaal aan het optrekken ben, trekt hij als een tierelier en is er verder niets te merken. Aandrijfassen zijn ook in orde.

Kan de koppeling/drukgroep verkeerd zijn gemonteerd of iemand anders nog een idee?
 

chris2709

Senior Member
Mogelijk de gaspedaalsensor of de electronische gasklep die hakerig gedrag vertoont?
Dat zou nog best eens kunnen. Het kan ook verklaren waarom het bij wegrijden in 1 (vooral met koude motor) en het indrukken van het gaspedaal, de auto eerst niet lijkt te reageren en dan in één keer dit met een 'snok' wel doet. Hoe check ik dat?
 

andrehj

Forumguru
Sinds een poosje heb ik al last van bokkend rijgedrag met mijn S2 1.6 TDi. Vooral bij filerijden superirritant (gas los, gas bijgeven etc), maar ook bij terugschakelen van 3 naar 2 en dan vervolgens weer optrekken. Omdat er destijds (driekwart jaar geleden schat ik) wat gerammel uit de koppeling kwam, heb ik die laten vervangen (zit een vast vliegwiel in). Aangezien het bokken wel bleef, ook de motorsteunen links/rechts vervangen (Lemförderer) en later ook de onderste (Meyle).

Het bokken blijft echter aanwezig en ik heb eigenlijk geen idee waar ik het nu moet zoeken. De koppeling slipt verder niet, als ik eenmaal aan het optrekken ben, trekt hij als een tierelier en is er verder niets te merken. Aandrijfassen zijn ook in orde.

Kan de koppeling/drukgroep verkeerd zijn gemonteerd of iemand anders nog een idee?
Dus je hebt een koppeling met een twee-massa-vliegwiel laren vervangen door eentje met een vast vliegwiel en nu bokt de auto bij lage toeren? Dan weet je nu wat het doel is van zo'n tweemassa-vliegwiel is...
 

chris2709

Senior Member
Dus je hebt een koppeling met een twee-massa-vliegwiel laren vervangen door eentje met een vast vliegwiel en nu bokt de auto bij lage toeren? Dan weet je nu wat het doel is van zo'n tweemassa-vliegwiel is...
Die conclusie trek je iets te voorbarig. Er zat een vast vliegwiel in en datzelfde vliegwiel zit er nog steeds in.
 
Dat zou nog best eens kunnen. Het kan ook verklaren waarom het bij wegrijden in 1 (vooral met koude motor) en het indrukken van het gaspedaal, de auto eerst niet lijkt te reageren en dan in één keer dit met een 'snok' wel doet. Hoe check ik dat?

Dit herken ik, dat ie ff een seconde niet reageert, ook van alles geprobeerd (Brandstoffilter onder de auto vervangen).. hoe kan je checken of het de gaspedaalsensor is ?
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang dat je moet loggen met diverse kanalen (o.a. stand gaspedaal - de sensor dus, gasklepstand, en bijv. hoeveelheid ingespoten brandstof (=vermogen). Het kan ook nog dat via de ECU de respons op het gaspedaal op langzaam staat ingesteld, en dan lijkt ie eerst niet te reageren en dan ineens reageert ie heel sterk (omdat je ongemerkt het gas meer intrapt omdat er 'niets gebeurd'). Dat laatste is wat Toyota nu gaat doen bij hun hybride auto's voor bejaarden (hoorde ik vanmorgen op het nieuws).
 
Bovenaan Onderaan