Bobine's 1.8 TSI

Highway

Forumguru
Binnenkort ga ik de bougies van mijn S2 1.8tsi (bouwjaar 2010) vervangen.

Nu lees is dat sommige personen ook de steek bobines mee vervangen. Zover ik kan achterhalen zijn de bobine's die er nu in zitten nog de originele. Met 160 000 op de teller zit ik eraan te denken de bobine's ook te vervangen.

Ik lees dat de bobine's van de Audi S8 (onderdeel nummer 06 E 905115E) beter zouden zijn dan wat er standaard in zit.

Mijn vraag: passen deze bobine's ook op de 1.8 tsi en is het slim deze te plaatsen?
 

andrehj

Forumguru
Ik zou een bobine pas vervangen als ie stuk is. Van de 1.8 TSI cdaa motoren lees ik sowieso eigelijk nooit dat deze voortijdig kapot gaan, dus ik zou me daar niet zo druk over maken.
Verder zou ik bij vervanging geen dure onderdelen van VAG kopen, maar bij premium leveranciers als Bosch of NGK het juiste onderdeelnummer zoeken.
Over die S8 bobines: Je huidige bobines hebben het al 160.000 km storingsvrij uitgehouden. Wat zou een bobine van een S8 daar nog aan moeten verbeteren?

Als je toch wilt vervangen: In mijn (MJ 2012) zitten bobines met zowel een VAG (06H 905 115 A) als een Boschnummer (0 221 604 113). Volgens de site van Bosch is dat laatste nummer nog steeds actueel voor 1.8 TSI's t/m 07/2012. Prijs is met zo'n 30 euro per stuk ook wel te overzien.
 

CDK

Forumguru
Fabrikant NGK geeft als levensduur 60/80k km op, als de jouwe al 160k km er in zitten dan zou je ze preventief kunnen vervangen ;)
 

Highway

Forumguru
@andrehj bedankt voor je reactie.

De huidige bobine's doen het nog prima, daar heb je zeker gelijk in. Ik heb dan ook geen haast ze te vervangen.

Het gaat meer om mijn gemoedsrust. Verder lees ik ook dat, na het tunen, de vonk wat moeilijker overspringt in de bougie. Zou te maken hebben met de hogere druk in de motor. Een wat betere bobine zou dus geen kwaad kunnen.

Vandaar dat ik aan het onderzoeken ben of het slim is de bobine's preventief te vervangen.
 

andrehj

Forumguru
Fabrikant NGK geeft als levensduur 60/80k km op, als de jouwe al 160k km er in zitten dan zou je ze preventief kunnen vervangen ;)
@Corné de Kluijver : Dat lijkt me wel erg kort. Ben je niet in de war met de bougies? Want de long-life bougies mogen al 90k blijven zitten. Om dan bij 60/80k al de bobines te gaan vervangen vind ik wat vreemd.
Heb je trouwens een bron van de levensduur? Want zowel bij Bosch als bij NGK kan ik niets vinden.
 

andrehj

Forumguru
Die had ik nog niet gevonden. Maar er staat nergens voor welk type bobines deze korte levensduur geldt. De werkelijke levensduur van de penbobines (die in de S2 overigens van Bosch zijn) ligt in ieder geval veel hoger, want als ze daadwerkelijk maar 60 à 80 Mm mee zouden gaan, hadden we er hier op het forum vast wel veel van gelezen.
Dus ik sluit me bij @Noord26 aan: pas vervangen als ze daadwerkelijk storingen geven.
 

Agent327

Forumguru
Met mijn oude Volvo 960 heb ik 320K KM gedraaid met dezelfde bobines voordat er 1 stuk ging. Ik heb ooit via de Volvo club van een medelid een setje reservebobines (2de hands) aangeschaft.
Ik zou gewoon met deze bobines blijven rijden todat er een stuk gaat. Het is misschien wel handig om naast een setjes bougies 1 of 2 reserve bobines tot je beschikking te hebben..
If it aint broke don't fix it....
 

CDK

Forumguru
Ze gaan niet altijd een autoleven mee, ik heb een forumlid tijdens een meeting gezien in een O2 die nog geen 100k gelopen had en waar er toch 1 defect was. Overigens is er enkele jaren geleden een slechte badge op de markt geweest die onder andere in VAG auto's terecht gekomen is. Welk merk dat geweest is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar zou goed Bosch geweest kunnen zijn. Van @Schippersss weet ik dat hij ze bij zijn 1.8 TSI heeft vervangen voor exemplaren van een Audi R8. @Highway wellicht dat hij zijn ervaring met jou wil delen.
 

Highway

Forumguru
@Corné de Kluijver bedankt voor de info. Ik wacht even af of @Schippersss zijn ervaringen met de R8 bobines in dit topic wil plaatsen anders stuur ik hem even een prive berichtje.

Hoewel de huidige bobine's het nog prima doen, overweeg ik het wel deze te vervangen bij het wisselen van de bougies. Indien deze dan iets krachtiger zijn dan de oude heb ik er mogelijk profijt van. Auto is ten slotte getuned (al dan alleen software matig). De oude leg ik dan in de kofferbak - zou er iets niet in orden zijn kan ik ze alsnog wisselen.
 

Schippersss

Forumguru
@Highway, ik heb ze idd een tijd terug vervangen voor de rode R8. Deze zijn stabieler en geven iets sterkere vonk. Deze worden aangeraden bij motoren die aardig getuned zijn of last hebben van misfire. Zo was er bij een 1.8T uit een golf 4 om de havenklap misfire tijdens de tuning. Toen zijn deze rode Audi R8 gemonteerd met inbouwset om ze passend te krijgen en het probleem was verholpen.

aangeraden wordt om bij een stage 4 deze te monteren omdat er toch wel een stabielere vonk wordt gevraagd op dit vermogen. Je kan ze natuurljk ook gewoon om minder getunde motoren monteren dan weet je zeker dat dat goed zit. Zijn ook maar iets duurder dan de standaard bobines. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.

http://webshop-dvxperformance.be/rode-bobijn-origineel-vag-onderdeel-p-15169.html
 

turboturbo

Forumguru
Het is misschien wel handig om naast een setjes bougies 1 of 2 reserve bobines tot je beschikking te hebben..
Deze tip ook al eens gelezen, om er een reserve in je auto te bewaren. Omdat ze *altijd* stuk gaan op vakantie op zaterdag avond en maandagochtend nergens in de regio een garagist is die precies het goede type op voorraad heeft. En het is relatief simpel te vervangen.
 

Highway

Forumguru
@Schippersss bedankt voor je reactie. Ik heb ook gelezen dat ze stabieler zouden zijn. Qua prijsverschil valt het zeker mee, dus gaat mijn keuze uit naar deze R8 bobines.

Bij de 1.8T dient er een verhoger/spacer te worden gemonteerd. Passen de R8 bobine's wel 1 op 1 op de TSI motor?
 

Highway

Forumguru
Heb de rode bobine's nu een tijdtje in de auto zitten. Plug & play voor mijn 1.8 tsi.

Kan niet zeggen dat ik een verbetering merk qua vermogen, behalve dat ze het prima doen. Ben ook niet iemand die telkens het uiterste van de motor vraagt (al is de wel gechipt).

Heb ze tesamen met de bougies vervangen.
 
Bovenaan Onderaan