Bobine

Hoi allen,

IK ben totnogtoe zeer tevreden over mijn skoda RS. Nu heb ik echter een bobine (pen?) die stuk is en deze wordt natuurlijk gratis vervangen. Het autobedrijf vertelde dat de Volkswagengroep auto's (vooral de TT noemde hij) daar meer last van hebben. Jullie ook bekend?

greetz, Dennis
 

Dutch4x4

Senior Member
Breek mij de bek niet open. Zelf gelukkig een auto van net ná de onderdeelvervanging in de fabriek, maar vóór februari 2003 was dit hét rotte onderdeel van zo'n beetje alle 1.8T's, VR6'en en nog wat andere VAG-motoren.

Als je de VAG-forums in binnen- en buitenland doorzoekt op 'bobine' resp. 'coil pack', dan vind je talloze draadjes.

Inderdaad, de rotte exemplaren gaan achter elkaar kapot, dus je hebt vier kansen op stilstaan. Er is nooit een officiële terugroepactie van start gegaan, maar het is standaardprocedure om nu zonder kosten uit voorzorg alle bobines te vervangen door J-exemplaren of verder. Tot en met H zijn ze rot. (Vraag maar aan je dealer, die weet wel wat er wordt bedoeld met H en J.)

Kortom, laat je dealer nakijken of alle bobines vernieuwd zijn. Zo niet, EROP STAAN dat de rest ook wordt vervangen, zonder kosten uiteraard. Anders sta je over een tijdje weer langs de kant van de weg.

De kwestie had trouwens wel gevolgen voor de toeleverancier, Bremi. Die ging door de schadeclaim van VAG bijna failliet en raakte het werk kwijt aan concurrent Beru. Het spul is trouwens oorspronkelijk van Bosch (maar wat niet in een Duitse auto?).

Zo genoeg geinformeerd? /forum/images/graemlins/wink.gif
 
Nou mooi is dat

/forum/images/graemlins/shocked.gif

Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord. Ik heb een mailtje gestuurd naar de importeur. Het antwoord horen jullie.

Greetzzzzzz, Dennis
 
Ik heb antwoord, al is het niet helemaal waar ik op hoopte. Er is een uitgebreide coulance regeling van 5 jaar op die bobines maar niet preventief. Dus mocht ik komende week stil komen te staan in Frankrijk dan wordt het wel vergoed maar het vertrouwen wordt er niet beter op.

Ik denk erover om toch maar te gaan laten vervangen want ik wil niet stil komen te staan door een onderdeel dat bijna niets kost...

Greetzzzzzzzzz
 

Dutch4x4

Senior Member
Okee, dus nu weer naar je dealer stappen en een deal maken.

De resterende bobines gingen toevallig allemaal tegelijk stuk, goed? /forum/images/graemlins/wink.gif

En misschien waren er al een paar vervangen. Als na drie jaar pas de eerste zou gaan, is dat behoorlijk laat.
 

octofreak

Actief lid
Bobine is inderdaad probleem. Bij mijn octo1 1.8 Turbo gingen er twee achter elkaar stuk. Zeer bekend probleem volgens de ANWB, want die kon ik twee keer laten komen om mij weg te slepen....
 
Bovenaan Onderaan