Bobine vervangen of niet?

Beste allemaal,

Vandaag ben ik (voor de eerste keer zelf) bezig geweest met het onderhouden van mijn Fabia II uit 2009.
Daarbij heb ik o.a. de bougies vervangen. Ik zag dat mijn bobines wit uitgeslagen zijn, mijn gevoel zegt dat ik ze zou moeten vervangen echter ervaar ik geen start of rijd problematiek. Nu vroeg ik mij af wat jullie opinie is? Ik heb een foto bijgevoegd.

20190805_155500.jpg

Op de foto zie je een 4e bobine, die had ik nog in de kast liggen, maakt het verschil duidelijk zichtbaar.

* ter aanvulling: Voor de volledigheid: Ik rijd al enige tijd rond met een motormanagementstoringslampje, die heb ik uitgelezen en de melding is 'P0036 H02S Heater Control Circuit Bank 1 Sensor 2', wat zover ik weet moet wijzen richting de lambasensor en staat zover ik denk los van mijn vraag omtrent de bobines :-).
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Het lijkt wel of ze er wit keramisch vet op hebben gesmeerd om het makkelijk in en uithalen van de bobines.....voelt het witte spul ook vettig aan? Raar...nooit gezien zo...
 

turboturbo

Forumguru
Bobines een keer preventief vervangen kan zeker geen kwaad. Na 10 jaar zou ik dat zelf wel zinvol vinden. Hoeveel km zijn ze al mee / wat is de km stand van de auto?
Ze slijten namelijk wel en gaan ook op de meest ongepaste momenten stuk. De oude hou je als reserve in de kofferbak voor de momenten dat er eentje mee uit scheid en dat zul je altijd zien dat is op zaterdag na middag ergens op vakantie en er is geen dealer meer open die zo’n ding op voorraad heeft liggen.

Monteer wel meteen nieuwe bougies!
 
Laatst bewerkt:
Fijne reacties tot zover waarvoor dank!

Het lijkt wel of ze er wit keramisch vet op hebben gesmeerd om het makkelijk in en uithalen van de bobines.....voelt het witte spul ook vettig aan? Raar...nooit gezien zo...

Nee, voelt totaal niet vettig aan. Ik heb het zelfs geprobeerd schoon te maken met een doekje maar het blijft er op zitten.

Bobines een keer preventief vervangen kan zeker geen kwaad. Na 10 jaar zou ik dat zelf wel zinvol vinden. Hoeveel km zijn ze al mee / wat is de km stand van de auto?
Ze slijten namelijk wel en gaan ook op de meest ongepaste momenten stuk. De oude hou je als reserve in de kofferbak.

Monteer wel meteen nieuwe bougies!

Alle drie de bobines zijn op 20/01/2017 bij 78.400 KM vervangen door Kwikfit wegens rijd problemen. Vandaar ook die normaal uitziende bobine die ik extra heb :-). De huidige KM stand is 128.000. De leeftijd van deze bobines is dus 50.000 KM.

Goede tip om de extra bobine in de auto te leggen!
 

turboturbo

Forumguru
Ik weet niet wat voor kwaliteit bobines Kwik Fit (OEM, of merken als Bosch of Beru zijn goed) levert, maar dan zijn ze nog redelijk recent vervangen dus. 50.000km en 2,5 jaar oud zou wat mij betreft nog geen reden zijn om ze te vervangen, tenzij het van een brol merk is geweest.

Als je daar aan twijfelt kun je ze zelf alsnog vervangen. Als je ze besteld op internet uit bijv Duitsland dan zijn het de kosten niet. Ga dus wel voor een goed merk!

Ik begrijp dat je een drie cilinder hebt? Dan heb je er dus ook maar drie nodig, scheelt ook weer in kosten tov een viercilinder :geek:
 
Ik weet niet wat voor kwaliteit bobines Kwik Fit (OEM, of merken als Bosch of Beru zijn goed) levert, maar dan zijn ze nog redelijk recent vervangen dus. 50.000km en 2,5 jaar oud zou wat mij betreft nog geen reden zijn om ze te vervangen, tenzij het van een brol merk is geweest.

Als je daar aan twijfelt kun je ze zelf alsnog vervangen. Als je ze besteld op internet uit bijv Duitsland dan zijn het de kosten niet. Ga dus wel voor een goed merk!

Ik begrijp dat je een drie cilinder hebt? Dan heb je er dus ook maar drie nodig, scheelt ook weer in kosten tov een viercilinder :geek:

Bedankt voor je reactie Turboturbo! Op de factuur staat dat ze Facet bobines erin gezet hebben. Ik denk dat ik ze gewoon maar vervang door 3 Bosch bobines! :-)
 

turboturbo

Forumguru
Mijn idee! Trakteer de motor meteen op een setje laser platinum bougies van NGK en je zal eens zien hoe heerlijk de motor weer oppakt op lage toeren!
 
Ik wil ook nieuwe Bobines en bougies plaatsen. Op basis van alle reacties zou dit best mijn prestaties kunnen verbeteren ( (te) zwak trekvermogen in de lage touren).. Dus JA Coffee, gun je Skoda wat extra pit/cafeïne;)

Laatste keer dat ik de bougies heb gedaan is >100.000 km geleden.
maarrrrrr ik kan die bobines nergens op geen enkele onderdelensite vinden... wel de bougies, iemand een tip waar (liefst online) ik bobines voor de 1.2 tdi Greenline kan bestellen ?
 

Cordoba

Forumguru
Bij bobines is het vooral belangrijk of je bobines uit een krakkemikkige serie hebt of niet (ook bij goede merken/types), en het moment van kapot gaan is totaal onvoorspelbaar. Met name aan het begin van deze eeuw zag je nog wel eens (jonge) auto's waarbij een bobine kapot ging. Bij alleen vervangen van de kapotte bobine zie je bij de ene auto dat bijvoorbeeld een week later de volgende problemen geeft en bij de andere auto dat ie ook 200.000 verder nog steeds alleen die ene bobine heeft vervangen (en geen problemen).

Bij mijn Fabia I (1.4 16V uit 2003) zijn er nooit bobines vervangen, en ik heb de auto met ruim 190.000 km op de teller en ruim 15 jaar oud ingeruild en nooit een bobineprobleem gehad (en ook geen bougieprobleem). De auto rijdt nog steeds, maar geen idee hoeveel ie nu gereden heeft en welk onderhoud ie heeft gehad.
 

turboturbo

Forumguru
Slechte of eigenlijk: versleten / tegen de vervangingsinterval aanzittende bobines en/bougies merk je nu eenmaal niet zo, totdat ze echt stuk gaan. En je nieuwe steekt en dan ineens denkt: verhip de motor loopt loopt echt merkbaar beter.

Ik had ook nog rustig met de zeer waarschijnlijk originele bobines kunnen rondrijden in mijn 15 jaar oude Octavia, maar het verschil nadat ik ze alle vier had vernieuwd (met ook nieuwe bougies erbij, dus ik kan het herstel van vermogen niet relateren aan uitsluitend de bobines) was enórm goed merkbaar. Bobines worden met name in lage toeren belast en moeten dan een krachtige stroom afgeven voor een sterke vonk, dus mijn conclusie / ervaring is op zichzelf wel logisch.

Laatste keer dat ik de bougies heb gedaan is >100.000 km geleden.
Dan bedoel je denk ik dat je destijds de gloeibougies hebt (laten) vervangen?

Als je denkt dat je vermogen mist en dat wilt herstellen dien je wat zaken na te gaan waar je verder nog aan kunt denken. Denk aan: versleten N75, reinigen van verstuivers/injectoren (?) vervuilde EGR, [vul me maar aan]
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan