BMW X3 xdrive 2.0dA

sitechris

Donateur
Mijn vader wil zijn Vel Satis vervangen en we zijn gisteren even gaan proefrijden in een BMW X3 Xdrive 2.0 d Automaat. Een hele mond vol. BMW Nederland heeft een aardig aantal voluitgeruste X3's uitgebracht en biedt deze met flinke korting (minus 15000 euro!!!) aan. De auto's zijn nieuw, maar wel al in oktober op kenteken gezet.

Ik moet zeggen dat het rijden me erg positief verrast heeft. De auto stamt al uit 2004 en in allerlei tests lees je dat het onderstel plankhard is. Niets is minder waar. Ondanks 18 inch wielen meer dan voldoende comfort. Wegligging erg goed voor een SUV. Je kunt daadwerkelijk nog een bocht sportief nemen. Auto helt nauwelijks over. Auto stuurt als een BMW. Heerlijk direct en trefzeker.

De uitrusting van de actiemodellen is top. Navi professional, leer, sportstoelen, PDC v+a, xenon, bluetooth, gigagroot panoramadak, automaat, 4WD, Hill Descent Control, stoelverwarming etc etc. Alles erop en eraan.

Volgende positieve verrassing. De diesel (177 pk) is een hele fijne aandrijfbron voor de X3. Je hebt nooit het gevoel dat je underpowered bent. Sterker.....een dikkere motor is echt niet nodig. De motor heeft mooie laufkultur, verbruikt weinig (1 op 15,5!) en presteert alleraardigst. Automaat is trouwens top.

Heeft de auto nog wat minpuntjes: een paar. De ruimte op de achterbank is voldoende, maar niet meer dan dat. Het aircopaneeltje stamt nog uit de BMW 3 serie E46. Airco is bv niet gescheiden. Daaraan zie je de leeftijd. Materialen zijn overigens wel in orde. Niet als de X5, maar het is wel premium genoeg.

Verdere minpunten hebben we niet kunnen ontdekken. Kans is groot dat het hem gaat worden (mits inruil goed is), omdat de nieuwprijs nu erg aantrekkelijk is.

Ik was in ieder geval erg verrast door de X3. Had hem vooraf een stuk minder goed ingeschat.
 

cvegreen

Forumguru
Mijn schoonbroer rijd ook een X3 en wat mij opviel was , dat de kofferruimte zo klein is . Verder inderdaad een leuke auto , maar voor dat geld had ik toch een ruimere koffer verwacht. Net als de X5 , die is gigantisch groot , maar dan in vergelijk met de rest van de auto een gigantisch kleine koffer .
(heb gigantisch gebruikt voor de koffer om een beetje in de lijn van het verhaal te blijven , maar eigenlijk vind ik hem gewoon wat klein voor zo'n grote auto .)
 

MarcoO2

Forumguru
Eén van de eigenaren van ons kantoor heeft ook een (paar jaar oude) X3, en dat is echt een stuiterbak... is er sinds 2004 niet een keer een facelift geweest waarbij juist dat punt aangepakt werd? HIervoor reed hij altijd Ford (Galaxy's), en hij heeft spijt als haren op zijn hoofd dat hij overgestapt is naar de X3.

Maar als ik jouw ervaring zie, krijg je wel heel veel auto voor je geld, en als dat stuitergedrag opgelost is kan het wel een hele fijne auto zijn! Lekkere hoge zit, goed overzicht en toch geen kolossale SUV!
 

sitechris

Donateur
stuitergedrag schijnen ze pas recent te hebben opgelost, inderdaad na vele klachten van eigenaren. De versie die ik gisteren reed (met 18 inch) was stevig maar absoluut niet te hard. Nu ben ik niet maatgevend (heb de ultieme stuiterbak voor de deur staan), maar ook mijn vader vond het verschil tussen zijn comfortabele Vel Satis en de BMW verwaarloosbaar.
 
Bovenaan Onderaan