BMW i4 eDrive40

sitechris

Donateur
Ik heb de 40 versie uitgebreid mogen rijden. Ik had er geen klik mee. Objectief is het een hele goede auto, maar ik mis echt emotie en beleving. Vooral de elektromotor voegt niets toe aan het traditionele BMW gevoel. Behalve wat extra gewicht, auto weegt ruim 2100 kg. Nogmaals het rijdt prima, maar dit is voor mij nog geen alternatief voor de benzineversies.

 
  • Leuk
Waarderingen: BJF

Bakkertje

Forumguru
@JeSko Nog even en we moeten ons vrachtwagen rijbewijs gaan halen om al die accu's mee te slepen..

@sitechris mooi verhaal, punt van "kritiek" je meet de auto af tegen een benzine BMW, dat lijkt me niet helemaal fair. Je zou hem dan eigenlijk met andere EV's uit hetzelfde prijssegment moeten vergelijken. (de Audi e-tron sportback bijvoorbeeld?)
Ik ben het overigens volledig met je eens als het gaat over de SUV trend en het feit dat dit gewoon een mooie verschijning is.
 

Rallye

Forumguru
@Bakkertje Waarom zou je twee auto’s niet met elkaar mogen vergelijken als de één op benzine en de ander op stroom rijdt? Het gewicht van een elektrische auto is toch gewoon een nadeel? En de mogelijkheid om je groene geweten te sussen een voordeel? De lezer kan deze voor- en nadelen dan gewoon afwegen en voor de optie gaan die hem past. Maar om van elektrische auto‘s nou een buitencategorie te maken die alleen met zichzelf concurreert gaat me te ver.
 

Bakkertje

Forumguru
@Rallye Je mag van mij alles vergelijken, ik ben alleen van mening dat de beleving in een EV per definitie anders is en het daarmee ook weinig zin heeft om die vergelijking überhaupt te doen als het gaat om begeerte en emotie. Maar goed dat is mijn mening. Als ik in de markt zou zijn voor een i4 zou ik hem vergelijken met andere EV's en niet met een benzine BMW, maar nogmaals dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Moest net wel lachen tijdens een filmpje waarin de i4 vergeleken wordt met een Tesla model 3. De tesla model 3 is een elektrische auto, terwijl de BMW een auto is die elektrisch is. Mooie zinsnede als je het mij vraagt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt m.i. pas een weloverwogen beslissing nemen nadat je alle relevante aspecten met elkaar hebt vergeleken en tegen elkaar hebt afgewogen.
Ook - of júist - appels en peren moet je met elkaar vergelijken, anders kom je er nooit achter of je één van de twee lekkerder vindt dan de andere...
 

Canon-Eye

Forumguru
je zal met een auto van 1000-1200 kg maar een aanrijding hebben met zo'n misbaksel
Daar zijn kreukelzones voor uitgevonden. Die "misbaksels" hebben dat trouwens ook, dat scheelt.
Qua aanrijdingsrisico ben je met een EV als tegenstander dus misschien wel beter af dan met bv. een dakdekkersbussie...
 

JeSko

Forumguru
Naja ik ben totaal niet mee met zulke auto's, een ver van mijn bed show :D

Kreukelzones allemaal goed en wel, maar je gaat mij niet vertellen dat zulk significant verschil in gewicht geen invloed heeft op de outcome van een eventuele aanrijding, of ja, wellicht ga je me dat wel vertellen.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Wat betreft vergelijking met een benzine. Ik beoordeel de auto als een bmw. Daar heb ik andere verwachtingen bij dan bij een Audi. Emotie en rijplezier vind ik belangrijker dan bij een Audi. En dat mis ik bij deze auto. Bij een 330i voel ik dat veel meer.

Objectief gezien is het een prima auto. Maar mijn blog, mijn regels ;). Hoe subjectief ze ook zijn.

Nog even over de etron gt. Dat is een hogere klasse en dus ook een betere auto.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik had het ook over een etron sportback, niet de GT. Met een vanaf prijs van 68k valt die toch redelijk in hetzelfde segment.

In andere reviews wordt de i4 juist geprezen om zijn vergelijkbare rijeigenschappen (in vergelijk met en benzine familie), alleen het extra gewicht is niet te verbergen. Wat maakt dan, behalve het gemis van het motor / uitlaat geluid, dat de i4 voor jou niet dezelfde emotie heeft??
In het artikel wijd je eerst uit dat het veelal hetzelfde is als een normale BMW, er zijn een paar punten die horen bij een EV waar je dan geen klik hebt. Is dat dan de reden dat je er geen emotionele binding mee hebt? Zijn er EV's waar je dat wel bij hebt vraag ik me dan af? Of is het een product eigenschap van een EV?
 

sitechris

Donateur
Er zijn ook ev's waar ik wel blij van word. Kia EV6, Polestar 2, Tesla Model3, etron GT etc.

Het is subjectief, maar bij een bmw verwacbt ik net wat meer. Daar zit het hem in. Vooral de motor is vlak en saai.
 
Bovenaan Onderaan