BMW f11 520D

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Onlangs ben ik met een collega en tevens auto enthousiast mee gereden, hij heeft al 5 jaar een degelijk uitgeruste BMW F11 met automaat tot zijn beschikking, op wat kleine problemen na met foutieve airbags ( gratis opgelost geweest ) en dure runflat banden die te snel afsleten is dit een uitermate betrouwbare auto gebleken. Ik mocht na een kilometer of wat zelf achter het stuur kruipen, waarvoor dank, en ik had dat achteraf bekeken beter niet gedaan...

Want wat een auto! De BMW automaat schakelt zeemzoet, de Diesel motor komt enkel miniem binnen bij vol gas en pakt razendsnel op wanneer je dat wenst, de bak is in perfecte harmonie met de motor, en de achterwielaandrijving met brede banden geeft het gevoel alsof je elke bocht kan temmen zonder een zweetje te breken. Hij vertelde me wel dat aangepast rijgedrag nodig is bij nat weer, maar dat herstellen in deze auto eenvoudig is moest het toch mislopen. En dan heb ik het nog niet over het interieur gehad, het is zeker geen interieur waarvan ik dacht wauw, dat is vele malen knapper als dat van mijn SuperB, maar de degelijkheid en kwaliteit van de materialen is fenomenaal! Geen piepje of kraakje, het voelt overal aan alsof het build to last is, vergelijkbaar met hoe mijn iPhone X aanvoelde destijds, als een duur maar solide juweel. De Harman Kardon geluidsinstallatie doet mijn SuperB zijn amundsen aanvoelen als ware het een stereo uit 1990, en ook de I-Drive werkt gewoon subliem en logisch.

Hernemen en invoegen is met deze auto gewoon pure pret, deze auto weegt meer dan mijn SuperB, maar zelfs met de evenredige 160 PK is hij enorm vlot, en dat geeft ondanks dat ik geen hardrijder ben veel meer zekerheid achter het stuur. Het onderstel voelde sportief en direct aan zonder hard te zijn, een auto die comfort, ruimte, luxe en prestaties geeft, een echte gezins auto met echte rijders capaciteiten

Conclusie, deze Beemer eet mijn S2 met huid en haar op, achteraf voelde mijn Bílý als een plastieken Dacia en dat is niet overdreven, na een kilometer of 20 met mijn eigen auto was dat gevoel wel weer weg hoor, maar de BMW blijft spoken. Lees: gevaarlijk rondspoken.

Maar natuurlijk, je kan een auto van nieuw 60 K niet vergelijken met een auto van nieuw 30 k, of... Toch? Tweedehands immers valt dit type BMW bouwjaar 2012-2014 netjes in mijn budget van 13.000-15.000 euro, met automaat, leer, lane assist en met wat sjans, een panoramisch dakje. Kilometerstand draait dan rond de 150k, de BMW van mijn collega heeft 260k gebold, en reed gewoon fantastisch. Ookal doet hij nu vaak heel korte km's doordat hij eerst verder van huis werkte, problemen met de EGR en DPF kent hij niet. Ook wegentaks is hier voor een 520 D maar 150 euro per jaar meer dan die van men S2, eerste Inschrijvingstaks bedraagt net geen 200 euro. Verzekering zal me zo'n 150 euro per jaar meer kosten.

Allemaal gewoon doenbaar, maar dan onderhoud? Wat kost dat?! Zeker toch een godsvermogen bij Beemer? Neen, gewoon naar de lokale BMW specialist ACG, klein OH 200 euro, groot 450, wederom een marginaal verschil met mijn S2.

Dusja, nu ben ik serieus aan het twijfelen, iets zegt mij dat een BMW niks voor mij is, en iets zegt me dat ik dit gewoon moet doen! De vrouw is om, al maakt haar het allemaal zoveel niet uit, ze is net als ik gewoon heel content van de Skoda, maarja, die BMW e..

Rationeel gezien is blijven rijden met de S2 gewoon het beste en de auto doet alles en bied alles wat ik nodig heb, maar emotioneel gezien is de BMW echt een auto die me raakt.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Zoals je het bij vele andere post : gewoon kopen :tongue:;)
Je hebt al 1 voordeel, je vrouw is al overtuigd. Het moeilijkste heb je al gehad :deuk:

Juist wel opletten bij een touring dat hij niet door zijn achterste poten zakt (luchtvering). Redelijk gekend probleem bij de touring. Dealer vervangt heel het systeem (kostelijk grapje). Zie ook dit topic http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?t=51033
Zeer interessant bmw-forum (lees dat al jaren): bimmerboard.be
 

JeSko

Forumguru
Haha dat wel, en inderdaad de achterste standaard luchtvering gaat nogal eens stuk, je weet dat ook pas wanneer ie op de brug staat schijnbaar. Verder zijn er nog wel wat dingetjes maar goed, dat heeft elk merk... Toch? ;)
 

EdK

Forumguru
Tsja typisch zo'n gevalletje van ik laat me gek maken en dus moet ik ook wat anders...
Zoals al gezegd, wees blij met wat je hebt en laat je zeker door anderen niet gek maken en op kosten jagen.....
Je komt nu al leuk en luxe van A naar B , dus tsja waarom moet je dan wat anders hebben ??
Ojah omdat anderen het ook hebben.....

Als ik dat zo overdenk dan zullen er wel een heleboel zijn die nooit zullen begrijpen dat ik van de Yeti weer naar een Fabia ben overgestapt...... en dat terwijl ik makkelijk een Karoq zou kunnen betalen.
Tsja simpel, heb niet meer nodig dan een Fabia en nu hou ik euries over om andere leuke dingen te doen.....

Moet vaak ook lachen om een collega, moest en zou ook een BMW hebben, dus na veel overwerk en klusjes kon hij er één kopen ( nieuw met kop eraf )
Tsja en toen kwamen de kosten van nieuwe banden en onderhoud.......manman wat kon die er over klagen.... alleen is die er tegen mij over op gehouden..
Waarom ? wel als je een wagen in een duurder segment koopt dan weet je ook dat de andere prijzen erna duurder zijn , dus u ook niet klagen !! had je maar na moeten denken toen...

Dus tsja @JeSko , waardeer je SuperB en zie dat ritje met die BMW als een uitje / attractie !!
Leuk over na te denken en van je todo lijst kunnen schrappen nu.....
 

JeSko

Forumguru
Je komt nu al leuk en luxe van A naar B , dus tsja waarom moet je dan wat anders hebben ??
Ojah omdat anderen het ook hebben....

Niet echt omdat anderen het hebben, de BMW rijd gewoon vele malen beter dan mijn SuperB, nooit gedacht dat het verschil zo groot zou zijn.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja en zo zijn er nog wel diverse andere wagens die beter rijden dan je SuperB....
Mijn Yeti reed ook beter dan me Fabia, maar me Fabia rijd zeker niet als bagger ...
En hij rijd ook weer beter dan me CAddy van de Zaak...

Tsja als je daar al blind op gaat ..... zou ik met grote bogen om de winkels heen gaan die beter rijden dan de BMW..........
En heb zelf ook meerdere BMW gereden ( 2 wielen ) en als ik van alle 2 wiel voertuigen die ik gereden heb dan kijk wat de fijnste was ? Wel dat was dan een Honda ST1100

En met de BMW heb ik ook veel problemen gehad die ik nooit had verwacht van een merk als BMW.
En werd wel gerepareerd hoor, maar met excact zelfde soort onderdelen met gevolg dat het gewoon weer terugkwam na een tijdje...
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Klopt dat is ook zo, zo kan je bezig blijven natuurlijk ( alé toch tot het geld op is ;) ), rationeel gezien heb ik ook geen enkele reden om het te doen hoor, één ding is me nu wel duidelijk geworden, de volgende word toch een automaat.
 

Smeeuwis

Donateur
Tja dilemma's... Mooie auto zo'n F11, rijdt inderdaad fabelachtig goed. Als ik het geld had... vergelijking met de Suberp gaat natuurlijk mank, het verschil in nieuwprijs moet dan ergens vandaan komen. Degradeert dat de Skoda? Absoluut niet want dat is uiteraard ook een prima auto. Ik ben er zelf ook nog steeds heel gelukkig mee. Maar het autohart spreekt ook en schreeuwt soms wel heel hard over alles heen. Zo kocht ik ooit een Land Rover... Emotie versus ratio. Rationeel heeft @EdK natuurlijk gelijk, maar emotioneel kan dat heel anders uitpakken.

Als je het geld hebt, en je hebt het er voor over: doen! Nogmaals, dat maakt de Suberp niet ineens een slechte auto, integendeel zelfs. Maar gevoel speelt ook een belangrijke rol, voor de één meer dan voor de ander.
 

JeSko

Forumguru
Amai ik had niet verwacht dat er zoveel pro BMW gingen praten hier :D

@philippe bakker

Financieel is het gewoon prima haalbaar inderdaad, dat is op zo'n F11 van begin de reeks het issue niet. Dat is gewoon dezelfde prijs als mijn SuperB.

@ertromp

Dat zeker, al ben ik ook gewoon heel content van de SuperB, moest ik niet in die BMW gereden hebben was er niet eens de minste twijfel.

@Smeeuwis

Klopt het auto hart praat hard mee, al vind ik mijn SuperB zoals ie nu staat zeker zo mooi als een F11, het gaat me hierin puur om het rijden eerlijk gezegd.

Ach, we gaan het er thuis nog eens over hebben, September staat de keuring op het menu, ik denk dat na die keuring de nodige knopen gaan worden doorgehakt. Mijn vrouw stelt wel één voorwaarde aan zo'n BMW, nul modificaties, niet nodig zegt ze want het is al een Beemer.:pieker: komt wel bij dat het weer een Diesel zou worden en ik die kilometers niet maak, een Benzine F11 is onbetaalbaar. Maar nogmaals, het is puur het hart dat hier spreekt, ookal kan het allemaal wel gewoon.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het rijden met achterwielaandrijving onder gladde omstandigheden echt iets anders is dan met een voorwielaandrijver, en durft ge madam met de kindjes daar ook de weg mee op te sturen? Wat EGR en DPF problemen betreft: die heb je met ieder automerk dus met een BMW net zo goed, dit staat gewoon los van het automerk. Ander punt: misschien dat je in de buurt dan wel een garage hebt, die geen BMW-prijzen rekenen, maar nieuwe onderdelen die bij een reparatie nodig zijn hebben toch gewoon BMW-prijzen.

BMW heeft best leuke en mooie auto's gemaakt, maar naar mijn mening zijn het prijskaartje en de 'prestaties' niet in balans. Automerken hebben bepaalde reputaties, en die hebben ze vaak verdiend met modellen uit het verleden, zo zag ik deze week een programma (Flipping bangers) waar een goedkope auto werd opgeknapt om weer met winst te verkopen, en deze aflevering ging over een Alfa 155. Na dagen lassen en roest wegslijpen, kwamen ze 's morgens weer bij de garage en hing de Alfa scheef op de brug: hij was aan één kant door de bodem gezakt. Dit was ook het eerste autoprogramma wat ik gezien heb, waar oudjes worden opgeknapt, maar dat het opknappen gewoon radicaal wordt afgekapt, en het wrak met verlies wordt verkocht (aan een sloper). Wat dat betreft was dit weer een bevestiging van de roestige reputatie van Alfa Romeo. Hier is deze aflevering eventueel terug te kijken. (seizoen 1, Alfa Romeo)

Wat ik wel grappig vindt: veel vrouwen zeggen altijd dat mannen een auto uit moeten zoeken op basis van feiten, niet op basis van gevoelens/emoties, en vervolgens kiezen dezelfde dames op basis van gevoelens/emoties voor een auto als een BMW.
 

JeSko

Forumguru
@Cordoba

Dat is een valabel punt... Mijn vrouw is bekwaam achter het stuur, maar niet zoals ik dat ben, en ook ik zou moeten opassen. De Sup is traag loom en al wat je wil, maar wel een veilige auto voor gemiddelde chauffo, dat heeft ie me al eens bewezen ook.

Onderdelen kan ook tegenslaan inderdaad, voor VAG heb je een hele hoop b stukken van Bosch en wat nog allemaal, daarin zal BMW niet zo veel speling hebben.

Dat programma ken ik, kijk dat ook altijd :D
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko Ik ken uw madam natuurlijk niet, maar zie om me heen dat er nogal wat dames zijn die prima in staat zijn om een auto door normaal verkeer te loodsen, maar volledig in de stress geraken als er iets onverwachts gebeurt (en dan niet adequaat reageren). Wat dat betreft is er de laatste decennia wel wat veranderd, dat zie je bijvoorbeeld doordat het aantal vrouwelijke bumperklevers ondertussen misschien wel groter is dan het mannelijke equivalent.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik denk dat het rijden met achterwielaandrijving onder gladde omstandigheden echt iets anders is dan met een voorwielaandrijver, en durft ge madam met de kindjes daar ook de weg mee op te sturen?
Nu niet overdrijven é. Een achterwielaandrijver is geen moordwapen hoor. Als je je verstand gebruikt is een achterwielaandrijver even veilig als een voorwielaandrijver. Als je met een voorwielaandrijver hard de bocht in gaat op een glad wegdek gaat hij ook rechtdoor ipv de bocht te nemen.Daarnaast heeft zo een BMW genoeg hulpsystemen om hem netjes op de baan te houden.

Ik heb twee winters met de MX5 gereden en zelfs zonder winterbanden (bij een gezinswagen echter wel aan te raden). De keren dat de wagen uitbrak zonder dat ik het wou kan h-je herleiden tot 1, max 2 keer. De andere keren (en dat waren er zeer veel) was het omdat ik het expres zelf uitlokte. :arghh:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan