Blower blijft aan na het uitschakelen auto

Hoi @ll,

Nu viel mij laatst op dat mijn blower aan blijft na het uitzetten van mijn auto. Het is niet dat het toen heel erg warm was of dat het blok op temperatuur was. Ritje was naar een benzinepomp wat nog geen 1 km bij mijn huis vandaan was. Ook kwam er een rubber lucht vrij. Starte de auto weer en zette hem weer uit na ongeveer 10 sec en toen bleef de blower uit. Ik rij in een Skoda Octavia 1.6 TDi Greenline. Vroeg of hier meer mensen last van hebben. Als het last is:-) Heb dit namelijk nog nooit zo ervaren bij mijn vorige Skoda.

Alvast bedankt.

Grtz
 

Falcon

Donateur
Product eigenschap.. had ik ook met de Leon 5F met dezelfde motor. Zat zeker weinig logica in, maar inderdaad best irritant.
 

jurjen

Lid
Als dat gebeurt is je roetfilter aan het regenereren. Volgens mij gebeurt dit bij de nieuwere motoren vaker. Bij mijn OctaviaII gebeurde het veel minder vaak dan bij het huidige exemplaar.

Hooguit irritant maar niets om je zorgen over te maken.
 
Het is zeker zeer irritant. Je denkt dan van waar maak je je nu zo druk om auto. Blijft dan zo had blazen en vond dat wel heel erg raar. Maar goed om te weten dat hij dat dan aan het doen is.
 

Joh@n

Forumguru
Merkte het in mijn 1.6 TDI ook, eigenlijk direct na de eerste rit van Haarlem > Delfgauw al. Vond het gek, maar heb me er niet druk om gemaakt eigenlijk.
 

jongetje

Forumguru
Dat regenereren is echt wel anders dan de koel ventilator die blijft draaien. Stationair loopt mijn 1.6tdi ook meer toeren als ie ermee bezig is.
 

EdZ

Donateur
Heb ik met mijn toenmalige Focus ook gehad, in de winter. Na een rit van net 5 minuutjes. Blijkbaar motor wel ruim op temperatuur, maar de thermostaat nog niet open.
 

Smeeuwis

Donateur
Hier idem dito. Lijkt vooral te gebeuren na een paar korte ritten achter elkaar. Bij langere ritten zal het regeneren vaak tijdens het rijden gebeuren. Geen zorgen over maken in ieder geval, het is irritant maar normaal inderdaad.
 

Gizzmo

Forumguru
geen probleem, gaat vanzelf uit na een paar minuten. Trouwens, mijn audi 80 30 jaar geleden deed dat al.
 

EdZ

Donateur
Ik lees een paar posts over regenereren. Maar dat gebeurt toch niet nadat je je motor af hebt gezet - en waarom zou je ventilator dan überhaupt gaan nadraaien?
 

jurjen

Lid
Ik lees een paar posts over regenereren. Maar dat gebeurt toch niet nadat je je motor af hebt gezet - en waarom zou je ventilator dan überhaupt gaan nadraaien?
Volgens mij is 'ie dan onder het rijden begonnen met regenereren en moet er iets in dat proces afgerond worden op het moment dat je je contact uitzet. Het is ook iets fanatieker nadraaien dan bij een 'gewoon' warme motor, inclusief de gemelde geur.
 

TimT

Forumguru
Hey allemaal,

Ik ervaar het bij mijn o3 1.6 TDI ook. Sinds dit weekend is het vrijwel elke rit. 1 keer bij een korte rit binnen de bebouwde kom en vandaag 2 keer na een langere rit, 2 keer 40 km half snelweg half 60/80. Opvallende is dat als ik een tijdje aan het rijden ben de ventilator aangaat en dit een vervelend zoemend geluid in de auto ten gevolge heeft. Jullie een idee hoe dit aangepast kan worden en vooral hoe dat zoemende geluid weg zou kunnen gaan?

Mijn motorcode is CXX.
 

Antera

Donateur
Word door de ecu geregeld en misschien zit het filter al aardig vol en blijft ie daarom regeneren
 
Bovenaan Onderaan