Blondegod's Octavia II rs WDB

Blondegod

Actief lid
Vandaag de auto dus opgehaald en een kleine 200km kunnen rijden.

Wat valt op ; de bediening, knopjes etc is even wennen. Ik heb net een dikke 3 jaar in Volvo
gereden en die heeft weer een andere "setting" .... maar gaat vast goed komen.

- Bij elke 30km/h overschrijding een (irritante) melding met piep -> zal vast ergens uit te schakelen zijn.
- Meldingen etc in engels -> kan ik dit wijzigen of moet de dealer dit doen?
- Je zit echt "sportief" in deze auto, maar 2 uren rijden is zeker geen straf.
- Helaas halverwege de reis een motormanagement lampje (oranje) -> ja hoor tuuuurlijk :(
Is uitlezen een beetje te doen, zijn hier speciale programma's voor?
- Columbus media ziet er leuk uit, ook de touch panel werkt prima. Helaas denkt de navigatie
dat ik in Praag zit? ...... kleinigheidje?
- Ik zag dat er een hdd met muziek was (van vorige eigenaar waarschijnlijk) -> hoe werkt dat?
- Kwaliteit van muziek is niet zo best, volgens mij zag ik wel een logo van canton. Bij bass op
bijna minimaal dreunt het nog behoorlijk door.

Ik heb nog geen tijd gehad om gebruiksaanwijzingen te lezen, dat moet nog. Waarschijnlijk zijn
sommige vragen een beetje dom, maar ik hoop hier wat wijzer te worden.
Maandag de auto uitgebreid wassen! ook het interieur pak ik aan. Ik zal vast wat dingetjes tegenkomen.

Misschien ga ik maar een webdagboek maken over de octavia, zag dat er al meer dit hadden gedaan.
Altijd leuk om bij te houden en nieuwe ideeën op te doen!

Tees

Donateur
Even aangenomen dat het uitrustingsniveau vergelijkbaar is met de mijne:
- De taal moet je kunnen aanpassen in je MFD (MultiFuncionak Dispkay, a.k.a. MaxiDot, het schermpje middenin je dashboard, onder Wageninstellingen dacht ik)
- Uitlezen kan met een standaard OBD2 lezer (zou voor motormanagementfouten voldoende moeten zijn), maar als je álles wilt kunnen uitlezen zal je een VAG-specifieke lezer nodig hebben. OBDeleven is een geliefde hier, maar er is van alles op de markt.
- Navigatie die denkt dat je in Praag zit...das wel een beetje zorgelijk. Lijkt dan wel alsof je geen (correcte) GPS ontvangst hebt? Beweegt je locatie wel, of blijft je op 1 plek hangen?
- de Columbus moeten anderen even aanvullen, ik heb een Amundsen+, die is wel anders.

Overigens zou t idd handig zijn voor de overzichtelijkheid om dit in een apart topic te zetten (al dan niet met behulp van onze moderator @Peter-036)

Blondegod

Actief lid
Zoals Tees aangeeft, heeft dit weinig meer met voorstellen te maken.
Ik zal morgen een webdagboek aanmaken waar alle dingen, onderhoud, upgrades etc etc
vermeld worden.

Vandaag weer 2 dingen : - Columbus doet niks meer, zoals een vastgelopen laptop oid.
reageerde nergens op. Half uurtje later (tijdens rijden) werkte het
opeens weer (?) vaaaag.
- Auto vanmorgen uitgelezen -> P0420
Komende week een afspraak maken bij de lokale garage voor een beurt en deze moet meteen de
voorste lamda sensor maar vervangen, hopelijk is deze storing dan weg. Hopelijk is het niet de katalysator.

Wel toevallig dat nu die P-0420 tevoorschijn komt, codes zullen idd wel gewist zijn voor aankoop.

Tees

Donateur
Heb je m van een particulier gekocht of van een bedrijf? In het laatste geval zou ik toch ff teruggaan, dit is niet wat je mag verwachten...

Blondegod

Actief lid
Afgelopen zaterdag in het bezit gekomen van mijn eerste Skoda én mijn eerste witte auto (!) De auto komt van ver want in het noorden van het land werden ze even niet aangeboden. Nu kon ik misschien wel wachten en geduld hebben, maar daar had ik nu even geen zin in. Die auto moest er komen!

Geen inruil, geen garantie en zo meenemen. Wel een risico maar ja, we zien het wel.

Vandaag de auto gewassen. De eerste keer een nieuwe auto wassen is altijd spannend: heb ik deukjes en/of krasjes gemist bij aankoop? Zulke dingen.

Gelukkig viel het mee, ik ben geen gekke dingen tegen gekomen. Heb ook alleen de auto gewassen, in de wax zetten had ik geen tijd voor. Interieur ook meegepakt, morgen nog even de stoelen behandelen met leercreme.

Wat zijn mijn toekomstplannen:

getinte ramen vervangen door niet getinte.

Andere velgen.

Andere/betere speakers .

Andere 2 din radio.

Chiptuning.

Heb helaas ook al wat dingetjes gehad, p0420 storing. Volgende week maandag krijgt de auto een grote beurt, dit word opgepakt. Binnenverlichting doet vreemd: bij deuren van het slot gaat de verlichting aan, maar deze blijft gewoon aan tijdens het rijden (?) Als ik de auto op slot doe gaat de verlichting wél uit.

Paar vraagjes :

- iemand die een octavia 2 heeft met lichte ramen die geblindeerde wil hebben?
Ik wil wel ruilen!

- iemand tips voor goede speakers? Kwam een advertentie van gladen speakers tegen met versterker voor de octavia 2 voor ongeveer 300,-
Moet liefst wel plug en play zijn, ik heb niet zoveel zin om te solderen.

- iemand tips voor een goede vervangende radio (met navigatie) ? Ik kom wel een paar redelijk goedkope tegen op MP voor 200,- of 300,- ..... is dit wat? Mijn eisen zijn niet zo hoog. Krijg je bij deze radio's de verwarming instelling ook te zien?

Een paar foto's van de octavia. Waarschijnlijk heeft er een marter ingezeten (isolatie schutbord) de mat in de kofferbak vind ik ook wat el cheapo, is daar ook een alternatief voor?

Blondegod

Actief lid
Auto is bij een bedrijf gekocht.
Zonder garantie, het bedrijf staat 150km van mijn huis dus dan is garantie niet handig. Nou ja, dat laatste is natuurlijk afwachten ;)

PizzaPieter

Donateur
Geen garantie wil niet zeggen dat ze shitzooi mogen leveren.

Je moet ervanuit mogen gaan dat, als je een marktconforme prijs betaald hebt, een auto een redelijke termijn zonder problemen kan rijden.

Ga maar eens googlen.

Tees

Donateur
Geen garantie bestaat niet, wat de verkoper je ook graag wil laten geloven. Er is in een overeenkomst waarbij een particulier iets koopt van een bedrijf zoiets als het conformiteitsbeginsel. Dat houdt in dat als je iets koopt, je als particulier mag verwachten dat het product voldoet aan de gangbare verwachtingen op basis van de prijs en toestand waarin je het kocht. Als het niet gemeld is bij de verkoop, is een motormanagement-lampje direct na aankoop eigenlijk altijd non-conform.

Blondegod

Actief lid
Ik snap het, garantie heb je altijd. Echter heb ik geen zin/tijd om even 300km te rijden zodat het bedrijf "even naar de auto kan kijken"

Het is een risico om een auto ver weg te kopen. Jammer genoeg staan de mooiste auto's altijd ver weg :-)

Blondegod

Actief lid
Inmiddels weer wat kilometers gereden, de auto bevalt me steeds beter!
Hiervoor een V70 R-design gehad (opzich ook een sportieve auto zou je zeggen)
maar dit is toch andere koek. Daar de Volvo ietwat traag en lomp reageerde is de Skoda
superkwiek! even het gaspedaal intrappen en de DSG reageert supersnel. Nu moet ik
nog wel even wennen aan de sportieve stoelen maar dat komt goed.

De binnenverlichting werkt sinds een paar dagen ook zoals het hoort. Er zitten wel
LED pitjes in, misschien dat die dingen vreemd doen/deden. Taal kan ik idd aanpassen zoals
hierboven aangegeven, helaas staat nederlands niet in de lijst (de Skoda komt uit duitsland)
-> geen ramp. HDD weet ik inmiddels ook hoe het werkt, favoriete muziek staat er al in!
Navigatie werkt nog niet goed (maar is ook minder belangrijk) Tijdens het rijden zie ik de positie
(pijl) wel veranderen ...... alleen het is de verkeerde locatie, duitsland als ik de straatnamen zo zie.

VRS mattenset ligt er sinds gister ook in. Was wel even spannend aangezien ik de mattenset van
2004-2008 had besteld. Ik kon echt nergens de mattenset van 2011 vinden, op de foto's kon ik geen
verschil vinden met de huidige set dus maar besteld. Gelukkig past alles perfect, alleen heb ik 2 gaten
in de achterste matten voor de "noppen" maar die noppen heb ik niet in de auto (alleen voor)

Ik heb de site superskoda ook ontdekt, helaas want dat gaat me weer aardig wat geld kosten ;)
Mooi spul daar!
Audio upgrades kom ik weinig tegen. Wat auto's betreft snap ik de normale dingen wel, maar audio
is een ander verhaal. Ik zie wel combosets en coaxiale sets speakers, wat is het verschil? en welke
moet ik hebben? Mocht iemand een goede set weten, ik hoor het graag!

Blondegod

Actief lid
De auto laatst gewassen met oa tar-x en iron-x. Vooral bij de laatste kon je zien dat er aardig wat metaaldeeltjes op de lak zat, zie de rode kleur.

Ik wilde even een mooie upgrade plaatsen, een achterbumper beschermer. Het zat echter net niet goed, dus er maar weer af.

De Skoda is de afgelopen dagen bij de lokale garage geweest, oa nieuwe olie, bougies, remolie, 2 nieuwe bandjes, interieur filter, lamda sensor, accu, remmerij etc etc.
Kan er weer even tegenaan!

De bakolie moet eigenlijk ook ververst worden, dit wil ik dan wel laten doen door een expert.

Bijlagen

• 20211114_142047_copy_600x800.jpg
    20211114_142047_copy_600x800.jpg
    182 KB · Weergaven: 56
  • 20211114_112822_copy_600x800.jpg
    20211114_112822_copy_600x800.jpg
    127,8 KB · Weergaven: 54
  • 20211114_142921_copy_600x800.jpg
    20211114_142921_copy_600x800.jpg
    188,9 KB · Weergaven: 53
  • 20211114_142711_copy_600x800.jpg
    20211114_142711_copy_600x800.jpg
    177,7 KB · Weergaven: 53
  • 20211111_110518_copy_600x800.jpg
    20211111_110518_copy_600x800.jpg
    116 KB · Weergaven: 55
  • 20211111_110708_copy_600x800.jpg
    20211111_110708_copy_600x800.jpg
    119 KB · Weergaven: 53
  • 20211111_110532_copy_600x800.jpg
    20211111_110532_copy_600x800.jpg
    132,7 KB · Weergaven: 55

hemi24

Forumguru
Ziet er goed uit!

:thumbsup:

Dat jouw auto geen Nederlands kan heeft niets met land van herkomst te maken maar meer met het bouwjaar; latere modellen hadden deze mogelijkheid wel…

Bovenaan Onderaan