"Blijf in het midden van de rijbaan" melding

wiedeb

Nieuw lid
Over het algemeen zie ik zeker het nut van lane assist en de remhulp bij het vermijden van een ongeluk. Ik heb me voorgenomen te zorgen dat ik altijd knipper zodat de lane assist doet wat ie moet doen.

Waar ik me echter kapot aan kan ergeren is de melding dat ik in het midden van de rijbaan moet blijven. Zeker op een smal Duits weggetje waar de rijbaan amper aangegeven staat of waar het "midden" gevaarlijk is dan "ietsje naar links".

Suggesties?
Kan alleen die uit?

Groet en dank

PS: zeer fijne auto verder!
 

Pheaton144

Senior Member
Inderdaad een hele irritante melding, als je op een tweebaansweg tegen de middenlijn aanrijd om te zien wat eraan komt, geeft de auto continu de melding dat je in het midden moet gaan rijden.
 

Bloembol

Nieuw lid
Je zou met ODB11 aan de gang kunnen met long-coding, daar krijg je het zeker wel mee uit. Ik heb nu last_setting (memory) voor lane assist, ik wil dat niet standaard aan hebben. Was 1 regeltje aanpassen in de control unit.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik snap hier niks van, die dingen worden toch duizenden en duizenden kilometers getest, zouden die testrijders dat soort systemen dan ook gewoon uitzetten omdat het zulke goede en ervaren rijders zijn die dat soort dingen niet nodig denken hebben. Dat zou kunnen, indien ze denken dat ze primair geweldige coureurs zijn, in plaats van testrijder.
 

Bloembol

Nieuw lid
@CharlesTucker volgens mij is dit inderdaad ook gewoon candy-wrappen om de typegoedkeuring te krijgen in Nederland. Ik vraag me af of het uberhaubt op een normale manier getest wordt. Mogelijk een of andere ambtenaar die zelf met het OV reist die een groen vinkje in zijn rapportje wil zien en daarna weer over z'n pensioen dromen.

Ok, dat escaleerde iets te vlug; Ik zal eens kijken of ik het met OBD11 uit kan krijgen (of in elk geval aanpassen zodat de irritatiesnaar niet geraakt wordt).

Ik ben dit weekend een beetje druk ivm verhuizing maar als ik tijd heb dan laat ik het hier z.s.m. weten.
Ik rij zelf zonder lane assist omdat ik 'denk' dat ik zonder kan. Bij mijn Ford Focus (2019 heb ik nog even) zit het er ook op maar die rukt gewoon aan het stuur, doodeng.
 

Antera

Donateur
Kan een geheugen functie voor je coderen. Als je hem dan uitzet blijft hij uit en andersom. Wil je hem niet uit zetten dan zal je op smalle wegen hier last van houden daar kan je niet aan ontkomen. Lane assist constateerde nu eenmaal Dat je afwijkt en kan geen onderscheid maken op wat voor weg je rijd buiten travel assist die wel weet of je op de snelweg rijd of niet
 

Cordoba

Forumguru
Als dat de melding is met het icoontje dat ik ook wel eens zie, is het inderdaad vooral irritant/bemoeizuchtig, ik krijg dat ook even 1-2 seconden te zien (te kort om foto te schieten van het icoon, en zie het ook in de 200 pagina's instructieboek niet terug), maar krijg zo'n melding als ik bijvoorbeeld in het midden van de weg rij omdat er een (snelheidsremmende) wegversmalling is, of als er bijvoorbeeld strepen staan bij een verkeersdrempel, soms ook als ik links rij om langs een rij geparkeerde auto's te komen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het lijkt erop dat dergelijke systemen, in ieder geval zover ingebouwd in Skoda's, puur en alleen naar de weg zelf kijken. Dat is simpelweg veel te beperkt. Een fatsoenlijke chauffeur neemt niet alleen de weg zelf in overweging, maar veel meer nog de omgeving, zoals uit de voorbeelden hier heel duidelijk blijkt. Op het moment dat een systeem dat niet doet zou het wat mij betreft hooguit zeer subtiele waarschuwingen mogen geven, en niet irritant of bemoeizuchtig mogen overkomen. Een dergelijk systeem mag wat mij betreft al helemaal niet mee (of tegen!) sturen, daarvoor neemt het systeem kennelijk veel te weinig informatie in overweging, en neemt daardoor te vaak een verkeerde beslissing.

Het verbaast me dan ook dat dit soort systemen, met de kwaliteiten zoals ik hier lees, toegestaan zijn. Aan de andere kant, als je op de weg om je heen kijkt zijn er wel veel slechte tot zeer slechte automobilisten onderweg tegenwoordig. Zelfs op iets eenvoudigs als een snelweg zie je best vaak mensen (zelfs/ook professionele vrachtwagenchauffeurs) fors buiten de rijbaan komen. Dus misschien als je het in het grote geheel bekijkt voorkomen deze systemen meer ellende dan ze veroorzaken. Maar voor een goede/nette/oplettende/bewuste automobilist lijkt het me voornamelijk irritant en onnodig.

(disclaimer: Mijn eigen ervaring is beperkt tot 4 dagen in Hyundai/Kia huursauto's, die systemen in die auto's werkten alleen bij hogere snelheden. In die beperkte praktijk van 4 dagen dus alleen op de snelweg. Ik vond het allemaal vrij subtiel, en had zoiets van baat het niet dan schaadt het niet. In die auto's was het niet irritant, maar mijn ervaring is te beperkt voor een goed onderbouwde uitspraak)
 

EdK

Forumguru
Zelfs op iets eenvoudigs als een snelweg zie je best vaak mensen (zelfs/ook professionele vrachtwagenchauffeurs) fors buiten de rijbaan komen.
Dat zijn die gasten die toch nog even dat SMS /APP of mailtje moeten lezen wat net is binnen gekomen.
Daar is dat systeem nu juist voor ontwikkeld.
Een normaal mens die het rijden in een wagen serieus neemt, zou dit systeem in 99% van de gevallen niet nodig hebben.

En @Cordoba ben jij met dat niet te fotograferen icoontje niet ergens anders mee in de war ?
Heb die in mijn Fab nog nooit opgemerkt !
 

CharlesTucker

Forumguru
Exact Ed, maar die normale mensen hebben kennelijk (gezien dit topic) juist last van zo'n systeem, precies omdat die normale mensen wel eens bewust buiten de rijbaan komen, omdat de situatie dat noodzakelijk maakt (de 60 km/u wegen met een tegenligger, de geparkeerde auto's uit het voorbeeld van Cordoba, etc.)

Juist omdat de goede automobilisten niet alleen naar de weg en de strepen daarop kijken, maar ook naar de omgeving en wat er op de weg gebeurd. Ik vind het dus jammer en ook vreemd dat zo'n systeem dat dan niet doet. Een topic als dit zou niet nodig hoeven zijn, een goede chauffeur zou helemaal niets van het systeem moeten merken.
 

Cordoba

Forumguru
@EdK Zou best kunnen, maar omdat ik het icoontje niet terug heb kunnen vinden, is het dus ook onduidelijk waar het symbool voor staat.
(even snel uit het hoofd is het een tekening met achtercontouren (of voorcontouren) van een auto met daaronder links en rechts van de auto een streepje. Hieronder een voorbeeld waar het systeem blijkbaar door van slag raakt:
iu
 

EdK

Forumguru
Ohhhh @Cordoba dat symbool !!
Dan zit je ff te dicht bij een voorligger , of dat je er rechts langs wil omdat hij zo staat om links te gaan dat je er langs kan.
En dan komt hij inderdaad met wat herrie met dat symbool
Maar dat word gegenereerd door je radar in de neus van de wagen
 

Cordoba

Forumguru
@EdK nee te weinig afstand zijn 2 auto's vanaf de zijkant gezien, en dat is inderdaad met piepjes, het symbool dat ik bedoel is zonder piep.
Het symbool dat jij bedoelt lijkt hierop:
C7.jpg

Symnbool dat ik bedoel is meer een kruising tussen :
C39.jpg
en nummer 41 in volgende afbeelding:
694
 
Bovenaan Onderaan