Biodiesel in de Fabia

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blauw

Nieuw lid
Bij ons in het dorp is sinds kort biodiesel verkrijgbaar. Eén van de twee plaatsen in Nederland heb ik me laten vertellen.
De vraag: rijdt mijn 1.9 tdi-tje met retrofit-roetfiltertje hier goed op?
Zijn er nadelen bekend?

Het prijsverschil aan de pomp is aanzienlijk:
biodiesel € 0,79 ,reguliere diesel € 1,04.

Ted

Forumguru
Ik rij al ca. 2 jaar op 40% plantaardigeolie met mijn SDI Fabia. En op biodiesel is hij geheel voor geschikt (zie instructie boekje) . Dus mijn advies luidt dan ook, gewoon doen,

succes, groeten Ted.

joergarms

Senior Member
Biodiesel zou veel meer verkocht moeten worden.
Mijn broertje (seat cordoba 1.9 tdi 130 pk) en mijn vader (VW polo 1.9tdi 130 pk) rijden allebij gedeeltelijk op zonnebloem-olie.
Gewoon een winkelwagentje pakken en bij de Aldi of Hoogvliet de hele stelling leeghalen.
De mensen bij de kassa kijken wel wat vreemd, niet boeiend.
Auto loopt er nagenoeg net zo zuinig op, en zolang de motor koud is, ruik je dat er iets anders wordt verbrand, maar het loopt als een zonnetje.

Biodiesel zou veel meer verkocht moeten worden.
Mijn broertje (seat cordoba 1.9 tdi 130 pk) en mijn vader (VW polo 1.9tdi 130 pk) rijden allebij gedeeltelijk op zonnebloem-olie.
Gewoon een winkelwagentje pakken en bij de Aldi of Hoogvliet de hele stelling leeghalen.
De mensen bij de kassa kijken wel wat vreemd, niet boeiend.
Auto loopt er nagenoeg net zo zuinig op, en zolang de motor koud is, ruik je dat er iets anders wordt verbrand, maar het loopt als een zonnetje.

dus ik mag dat ook in mijn 1.4 tdi met 75 pk kieperen?

Voel je een verschil in vermogen?

joergarms

Senior Member
dus ik mag dat ook in mijn 1.4 tdi met 75 pk kieperen?

Voel je een verschil in vermogen?
Het verschil in vermogen is echt nihil.
Mijn broertje rijdt geloof ik half om half, maar begin eerst met 30/70 en bouw het dan langzaam op.
Wel merk je in de winter dat de motor in het begin iets minder soepel draait, maar als ie eenmaal warm is lopen ze als een zonnetje.
Met de Polo 130 pk TDI het ik op de Autobahn 220 km/h op de teller gehad, niet slecht al zeg ik het zelf.

Wij rijden altijd met zonnebloem-olie.
Enige nadeel is de 1literflessen, je bent heel ff bezig met "tanken"

misschien hebben ze in de makro/metro bussen van 5 of 10 of misschien zelfs 25 liter olie :D.

Enerzijds zou ik het ook wel willen proberen, maar om eerlijk te zijn, ik durf niet zo goed.

joergarms

Senior Member
Bij de Sligro en Macro zijn inderdaad grotere bussen te krijgen.
Maar de prijzen weet ik niet, ik kan me voorstellen dat die eigenlijk niet veel goedkoper zijn, omdat dat meestal wel een (A) merk olie is.

Ik heb zelf geen tdi, maar mijn familie-leden dus wel, maar ik zou het wel aandurven.
De biodiesel is eigenlijk ook gewoon een afgeleide.
Maar probeer het eerst met kleine hoeveelheden.
Anderzijds, als je je er niet lekker bij voelt, doe het dan gewoon niet.
Je moet wel op je gemak kunnen blijven rijden toch!

Bij de Sligro en Macro zijn inderdaad grotere bussen te krijgen.
Maar de prijzen weet ik niet, ik kan me voorstellen dat die eigenlijk niet veel goedkoper zijn, omdat dat meestal wel een (A) merk olie is.

Ik heb zelf geen tdi, maar mijn familie-leden dus wel, maar ik zou het wel aandurven.
De biodiesel is eigenlijk ook gewoon een afgeleide.
Maar probeer het eerst met kleine hoeveelheden.
Anderzijds, als je je er niet lekker bij voelt, doe het dan gewoon niet.
Je moet wel op je gemak kunnen blijven rijden toch!

Ivm prijzen, ook al zijn die grotere bussen ietsje duurder, het blijft waarschijnlijk goedkoper als echte diesel die hier in belgie toch rond de 1 euro schommelt.

opzich zou ik wel willen maar ik ben ben voor schade aan de moter of het onbetrouwbaar worden.

joergarms

Senior Member
Je moet het helemaal zelf weten natuurlijk, ik sprak net mn vader ff, die rijdt normaal altijd 30/70 verhouding.
Absoluut probleemloos.
Hoever zit je bij duitsland vandaan?? Daar is biodiesel albeter te krijgen geloof ik.
Desnoods neem je een aantal yerrycans mee van 25 liter, kun je een voorraadje opbouwen:baby012:.

Succes ermee, ik ben benieuwd naar wat je gaat doen.

Je moet het helemaal zelf weten natuurlijk, ik sprak net mn vader ff, die rijdt normaal altijd 30/70 verhouding.
Absoluut probleemloos.
Hoever zit je bij duitsland vandaan?? Daar is biodiesel albeter te krijgen geloof ik.
Desnoods neem je een aantal yerrycans mee van 25 liter, kun je een voorraadje opbouwen:baby012:.

Succes ermee, ik ben benieuwd naar wat je gaat doen.

30/70 is dat 30 percent diesel?

Kzou eerst eens eentje irl willen zien en der eens mee (mee)rijden.

duitsland is een beetje ver voor mij :D, ik ben namelijk van noord-antwerpen (belgie).

Ted

Forumguru
Je kan voor 79 eurocent beter biodiesel rijden. Dan heb je helemaal geen gezeur en qua prijs kom je ongeveer gelijk uit met zonnebloem en diesel mengen. Bij ons kan je geen biodiesel tanken vandaar dat ik zelf meng. Maar in jouw geval had ik wel geweten!

Succes, groeten Ted.

Fabia

† In Memoriam
Vraagje, mag het eigenlijk wel van de belasting omdat over biodiesel geen accijns betaald wordt. En ik dacht dat over alles wat in je tank gaat accijns betaald moet worden. Correct me if i'm wrong.

Blauw

Nieuw lid
Het wordt hier gewoon bij een pompstation verkocht. Dus ga ik er van uit dat het legaal is. Je hebt gelijk als je het hebt over die plantaardige olieën, alles waar geen accijns over betaald wordt mag je niet op rijden.

Er lopen hier eigenlijk twee discussies door elkaar: rijden op biodiesel en rijden op plantaardige olie. Het gaat mij met name om de biodiesel. Volgens mij zijn het twee verschillende dingen. Biodiesel in primair gemaakt om op te rijden en dat kun je van slaolie niet zeggen, toch?

biodiesel kan je aan de pomp kopen dus ja, -> legaal

Slaolie kan je niet aan de pomp kopen dus NEEN, -> illegaal

Mijn vraagje, als je douanecontrole krijgt en ze kijken of je met rode-diesel/stookolie rijdt, dan kunnen ze dat makkelijk zien aan de rode kleur.

maar hoe kunnen ze nu weten of je met sla-olie of biodiesel rijdt?

Ik weet dat het tussen diesel en sla-olie makkelijk is, namelijk de geur, maar hoe ruikt biodiesel...

Blauw

Nieuw lid
Goeie vraag. Ik zou het niet weten. Ze nemen een monster uit de tank en zullen het vast niet alleen beoordelen op kleur en geur.
Ik leg sowieso de vraag over biodiesel voor aan Pon Leusen.

joergarms

Senior Member
To Imhotep; klopt het is niet legaal, maar ik steel liever van de staat dan van m'n eigen centen.
Die mengverhouding is 70 procent diesel, 30 procent zonnebloem-olie.

To Blauw; klopt helemaal zonnebloem-olie is eigenlijk gemaakt om in te braden:24:

To Fabia; zonnebloem-olie is niet legaal, who cares?
Het is niet te controleren, want als jij zegt dat je op biodiesel rijdt is de douane uitgepraat.

To Ted; als je dichtbij een biodiesel station woont, dan zou ik ook echt niet gaan knoeien met andere spullen.
Helaas is de nederlandse regering er nog steeds niet van overtuigt dat het beter is voor het milieu.

Ted

Forumguru
Zelf met PPO (puur plantaardige olie) mengen is twee jaar door de regering als experimenteer fase gedoogd. Er zou beslist niet bekeurd op gaan worden. Te meer het milieu (co2 neutraal) hiermee gebaat is.

Zie het PPO forum voor aanvullende informatie!

Groeten Ted.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan