Binnenwerk trekhaak stekker kan draaien?

Renkie

Forumguru
Betreft een af-fabriek draaibare trekhaak op een S3 van 2016:

Recent viel me op dat de verlichting van de caravan het niet goed deed, ik kreeg ook een melding in de boordcomputer.
Getest met de fietsendrager -> zelfde probleem.

Na een paar keer de stekker eruit/erin/eruit/erin etc werkte het ineens probleemloos.

Maar wat mij opviel: er zit een nokje bij de stekker, zo zie je hoe deze in de trekhaakdoos moet. Toen ik het probleem had stond deze niet niet in 1 lijn met de auto. Daarna wel.
Het lijkt dus net of het binnenwerk van die stekker kan verdraaien t.o.v. de auto?

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe is dat op te lossen? Ik heb de auto vanaf 6500km in bezit en ben de enige die er in rijdt. Ook let ik er op dat ik de Jaeger stekker alleen los haal door te draaien en trek deze niet met grof geweld los.
 

Zwapp

Forumguru
Dat gebeurde helaas vaker, veel mensen trekken de stekker er heen en weer draaiend uit. Bij wat grotere krachten zullen de plastic borgingen in het huis afbreken. Kan ook nog zijn dat de behuizing wat los zit dan glijd deze erover heen... Even uit elkaar schroeven dan weet je het! Succes
 

Renkie

Forumguru
Ja op zich zit het niet heel los als je het met de hand heen en weer beweegt.
Mbt loshalen: ik zie volgens mij 2x een torx? Die los en je hebt het in de handen? Of wat kan ik verwachten.

Loopt vast wel los, maar niet dat er wat los springt en je mag uitzoeken hoe het ook alweer ooit zat.
 

Zwapp

Forumguru
Die twee losdraaien ja, dan komt de behuizing los, binnenwerk komt ook los als het goed is maar valt er niet uit omdat de kabels eraan zitten. Is niet heel veel bijzonders hoor
 

hemi24

Forumguru
Bij een Jeager stekker hoort het binnenwerk te draaien, dat is namelijk het principe erachter...

Wat niet hoort is dat het binnenwerk in de stekkerdoos van je auto meedraait.
Iets wat ook wel eens wil gebeuren is dat bij veelvuldig (of verkeerd) gebruik het binnenwerk van de stekker naar achteren schuift t.o.v. het buitenwerks, waardoor je geen goed kontakt krijgt. Dan is het tijd voor een nieuwe stekker.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij een Jeager stekker hoort het binnenwerk te draaien, dat is namelijk het principe erachter...
Ik weet niet welk merk stekker er aan mijn fietsdrager en caravan zitten maar wat ik wel zeker weet, is dat het binnenwerk van stekker en stopcontact niet draaien maar in c.q. uit elkaar schuiven. Wat er wél draait is de buitenring van de stekkers, want door die een kwart slag te draaien wordt de stekker in c.q. uit het stopcontact gedwongen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja hoor eens, ik kan het ook niet helpen dat het binnenwerk niet aan de buitenkant zit... :pardon:

Het is natuurlijk "pointing out the obvious", maar blijkbaar toch nodig om het aansluitproces even in alle details te beschrijven:

De buitenkant (van mijn 13p stekkers althans ;) ) bestaat uit een ring die een kwart slag kan draaien, met een soort van paddestoeltje erop (waar na aansluiting het klepje van het stopcontact overheen valt) en een grove buiten-schroefdraad. Het binnenwerk heeft een nokje dat in een sparing van het stopcontactbinnenwerk moet vallen om de pootjes van de stekker precies voor de juiste contactbusjes te krijgen en te houden, d.w.z. niet te kunnen draaien t.o.v. elkaar.

Door aan de ring met het paddestoeltje te draaien (inderdaad, de buitenkant dus) grijpt de schroefdraad in de binnendraad aan de binnenzijde van het stopcontactomhulsel, waardoor de niet-draaiende pootjes van de stekker in de eveneens niet-draaiende contactbusjes schuiven.
Na een kwartslag van de buitenring zit de zaak volledig in elkaar, waarna het verende afdichtklepje van het stopcontact over het paddestoeltje van de draairing valt en aldus borgt dat deze niet onbedoeld kan losgaan.
That's all, folks! :)
 
Bovenaan Onderaan