Binnenverlichting brandt spontaan, deurslot werkt niet

Roco

Lid
Nou, als tijdens het rijden de interieurverlichting zomaar gaat branden en misschien wel uitgaat als je het rempedaal intrapt...... En als je elektrische deurvergrendeling niet meer werkt....of als je interieurverlichting blijft branden en je deze dus handmatig moet uitzetten......of als het lampje gaat branden dat er een deur niet goed dicht zit........

Allemaal signalen dat je kabelboom gebroken is.
Maar welke?
Kijk eerst maar es in het deurrubber van de bestuurdersdeur, die mof waar de draden doorheen gaan.
Met een beetje pech zijn er enkele draden gebroken en zijn van diverse draden al de isolatie gescheurd.

Doe je de 5e deur ook vaak open en dicht....Kijk dan ook maar in de rubber mof tussen klep en chassis.
Let op...de geribbelde slang daarin kan ook kapot zijn, die is van de ruitensproeier.

Beide vrij dure reparaties. Die van de achterklep heb ik zelf gedaan. Voor reparatie slang ruitensproeier
vloeistof heb een stuk benzineslang van de motor gebruikt ( 50 cm !)
De achterklep huist 11 draden en die heb ik gerepareerd vanaf bovenkant klep (achter het vilt) tot ongeveer daar waar het plafondpaneel het donkere zijpaneel raakt, dus wel 80 cm draad.

Wat is er aan de hand.......(fabricagefout!) De isolatie van de dunne draden ( bij reparatie heb ik dikkere draden gebruikt) is gewoon hard geworden, echt hard. En bij het steeds buigen knapt dat spul finaal weg,
dan wel breekt de dunne draad.

reparatie achter ong 250 euro, voor ronde de 300 euro.

Voor reparatie heb je gekleurde draden nodig ( 0,75) en krimpkousjes voor over de lassen.
Bijna 2 uur werk voor deze leek, maar ik had geen zin nog es zo'n bedrag uit te geven voor
deze slechte draden.

Auto is 5 jaar oud en ja, de bestuurders deur en de achterklep worden heel vaak gebruikt. 61.jpg 618.jpg
 

Highway

Forumguru
Bekend probleem bij de wat oudere (ong. 10 jaar) modellen bij de deuren. Veel over te vinden op internet. Draden waren ook te kort waardoor ze telkens op spanning komen te staan.

Toevallig mijn bestuurder deur (van mijn S2) gerepareerd door de kabelboom eruit te halen, nieuwe kabels die een paar cm langer zijn voorzien van de juiste krimp terminal en zo de kabelboom gerepareerd.

Plaats waar de kabels moeten buigen geen reparatie uitvoeren. Dan wordt dat stukje onbuigbaar waardoor de resterende kabel meer moet buigen. Ik heb alle kabels vervangen vanaf de connector in de deur tot ong. midden in de deur. Daar hoeven ze niet te buigen.

Kabels waren nog niet kapot maar isolator was wel kapot.

Begrijp niet dat ze dit probleem nog steeds niet onder controle hebben. Zal wel een kwestie zijn van kosten en als het tijdens de garantie periode maar niet kapot gaat.
 
Bovenaan Onderaan