Binnenste stuurkogel fabia

Hallo,

Is bij een fabia 1 van 2006 de binnenste stuurkogel / spoorstang (rechts) goed te vervangen zonder speciaal gereedschap?

Er zit speling op het rechtse wiel als ik het wiel vastneem op 3 en 9 uur. Buitenste stuurkogel is ok (heb ik al losgehad). Om de binnenste kogel goed te kunnen beoordelen zou ik de rubberen hoes er af moeten halen om dit goed te zien. Echter als ik daarna nog speciaal gereedschap nodig heb houd het toch op.

mvg
 

Ted

Forumguru
Binnenste hoes eraf en dan kan je hem er zo af schroeven zonder speciaal gereedschap mijns inziens!
 

milanseegers

Forumguru
Ik meen dat ik een vrij grote sleutel maat heb moeten gebruiken voor de binnenste kogel.. Steeksleutel 22 of 24.. in iedergeval een grotere maat die niet in een standaard setje zit.

Je kunt er makkelijker bij vanaf de onderkant als je het stuur volledig naar link/rechts draait. Vanuit de motorruimte hoef je het niet te proberen ;) succes ermee. En niet vergeten uit te lijnen natuurlijk.
 

Cordoba

Forumguru
@milanseegers Een klein beetje sleutelset (steek- of ring) zit toch wel maat 22 in? 24 zit in veel sets inderdaad niet meer. Alternatief voor steeksleutel kan een bahco (of eigenlijk schroefsleutel of Engelse sleutel) zijn, of een zogenaamde Zweedse sleutel (ook bekend als moordenaar)
41075_detail.jpg
605104-1.JPG
 

EdK

Forumguru
Ach een steeksleutel 24 / 27 is voor niet zoveel geld bij een Hornbach verkrijgbaar !
Meen dat ik nog geen 10 eurie hiervoor kwijt was.
En voor de keren dat je hem gebruikt is deze goed genoeg hoor !
Gebruik hem zelf zakelijk voor de knelkoppelingen in loodgieterswerk, en dat is een 30 keer in een jaar...
 

milanseegers

Forumguru
@EdK inderdaad, de koppeling van de gastank bij het vakantie huisje kon ik er geloof ik ook mee losdraaien ;).

@Cordoba bij mij was het helaas niet het geval. Had net ff een maatje groter nodig.. heb toen een Bahco erbij gepakt. Echter was deze niet Ideaal; ding is best fors (de kop) en de sleutelruimte is klein daar tussen het subframe en de kogel. Heb er wel even mee staan stoeien. Goed gereedschap is het halve werk, haha.
 

Cordoba

Forumguru
@milanseegers Precies, dat is het probleem vaak bij een Bahco: of hij gaat net niet ver genoeg open, of de kop is te groot. Vandaar ook de Zweedse sleutel, daar kun je vaak net wat beter mee uit de voeten, en je kan doordat de kop gedraaid is vaak een grotere slag maken. Ooit zo'n ding uit de voordeelbakken bij de kassa van een bouwmarkt gehaald, en al veel plezier van gehad.
 

EdK

Forumguru
Tsja de moordenaar of zweedse sleutel gebruik ik alleen maar met grote koppelingen etc.
Voor mij zijn dat koppelingen op 1 1/4" leidingen en groter.
Voor kleinere werk gebruik ik dan toch de waterpomptang in normale en de grotere uitvoering en in speciale gevallen hebben wij nog een set open ringsleutels liggen, die ideaal zijn op plekken met weinig ruimte , maar wat toch los moet

61dceb16-d204-4c10-92a8-81bbf85654ab.jpg
 
steeksleutels, ringsleutels, bahco etc... heb ik allemaal tot mijn beschikking. Moet wel goedkomen.
Volgend probleem is dat er blijkbaar meerdere merken stuurhuizen gemonteerd zijn SMI / TRW. Ik moet dus zien uit te vlooien welk merk gemonteerd is. Iemand een idee hoe ik dat eenvoudig kan zien, of is de enige oplossing een telefoontje naar de dealer.
 

milanseegers

Forumguru
Op onderdelen websites staan vaak chassis nummers vermeldt voor verschillende stuurkogels. Dit hangt samen met de origineel geleverde stuurhuizen. Als je het zeker wilt weten kun je checken of er nog een label op zit. Bij mij is na 300000 km nog steeds vanboven uit de motor ruimte een label te zien. Je moet daarvoor links boven in de motor ruimte naar beneden kijken. Dan kijk je als het ware recht op het stuurhuis. Bij mij is vanaf daar een label met merk te zien. Evt zaklamp bij gebruiken.
 
Milan,

Bedankt voor de info.
Als je spreekt van links, heb je het dan over de distributiekant, of over de batterijkant?
(bij foto's op internet van fabia stuurhuizen lijkt de sticker de distributiekant te zitten).

mvg
 
Ik heb de binnenste stuurkogel losgehaald, en hier was geen speling op te bespeuren.
Wel heb ik de achterste draagarmrubbers vervangen. Deze waren (weer) defect.
Tevens gemerkt dat deze er vorige keer door de garage foutief waren ingezet (90° gedraaid).
De auto is opnieuw uitgelijnd, en alles lijkt OK
 

Cordoba

Forumguru
@staaf Ik weet niet welke draagarmrubbers je hebt gemonteerd, maar ik heb destijds gekozen om ze te vervangen door de rubbers van de Seat Ibiza Cupra: de originele rubbers zijn hol, en daardoor vrij snel kapot. Bij de rubbers die ik heb laten monteren zijn die holtes gevuld met een zachter rubber, daardoor stuurt de auto wat strakker, maar ook de levensduur van de rubbers is veel beter. Overigens is er tegenwoordig een verbeterde OEM versie, met extra verbindingen waardoor deze al wat strakkers is en langer mee moet gaan.
 
@Cordoba.

Zwijg me van die cupra rubbers: Dat was eigenlijk het originele plan. Echter...... -
- Ik had geen idee hoe diep deze in het subframe moesten (de bus is dieper dan het rubber)
- Ik kreeg deze er met heel veel moeite ingeperst
- Ik kreeg er last but not least met al mijn beste wil de draagarm niet op zijn plaats (veel te stug)
Dus uiteindelijk maar weer uitgehaald, en de normale versie er in.

Trouwens de rubbers die ik zes jaar geleden laten plaatsen heb waren reeds de gemodificeerde, echter door de garage verkeerd gemonteerd.
 
Bovenaan Onderaan