Binnenspiegel verplaatsen naar boven?

chris2709

Senior Member
Met mijn lengte (2.07 m) zit de binnenspiegel eigenlijk op een verkeerde plek: die neemt behoorlijk veel zicht weg, waardoor ik vaak moet bukken om er onderdoor te kijken. Niet echt prettig dus.

Nu zit er wel het e.e.a. aan de spiegel vast ivm regensensor etc, dus ik ben benieuwd of hier meer mensen mee zitten en of er misschien al mensen zijn die de spiegel verder naar boven hebben verplaatst?

In mijn oldtimer zit de spiegel op het dashboard. Dat is natuurlijk wel heel ideaal voor ons lange mensen :D
 

CDK

Forumguru
ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen, ik ben zelf 4cm kleiner maar heb hetzelfde 'probleem' er is wel mee te leven, maar het is idd hinderlijk en het is een extra dode hoek net als de brede raamstijlen, toen ik 5 jaar geleden voor het eerst met een S2 reed heb ik een aantal keren veel geluk gehad en mijn medeweggebruikers nog meer....

greetz Corné
 

chris2709

Senior Member
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik zelf nog niet eens gekeken heb naar de mogelijkheden :shamefullyembarrased:... Wel is het zo dat - mochten er in het ingewikkelde geval kunststof onderdelen opnieuw gemaakt moeten worden, ik die kan laten 3D printen (ik kan ze in ieder geval zelf tekenen). Brengt misschien wat extra mogelijkheden naar boven.
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie is misschien alleen een kapje plaatsen over de regensensor, en de binnenspiegel gewoon verwijderen?
(ik neem aan dat je 2 buitenspiegels hebt).
Wat anders misschien mogelijk is, is om de spiegelvoet te laten zitten, maar de spiegel eraf, dat moet toch al enorm schelen in de dode hoek.

Het meest omvangrijke, is om een lagere stoel te laten monteren. Je kun hierbij denken aan een stoel waarbij je zitvlak omlaag gaat, maar de zitting wat meer achterover staat, zodat je wel ruimte hebt om je benen kwijt te kunnen. Het zijn maar wat gedachten, maar misschien hebben jullie er iets aan. Overigens weet ik van vroeger dat er ook wel eens verlengde stoelrails werden toegepast, waardoor een stoel verder naar achteren kan.
 

chris2709

Senior Member
Ik had inderdaad in mijn Passat de stoel nog circa 5 cm naar achteren verplaatst. Dat scheelde. Alleen is de standaard ruimte in de Superb nog beter dan in de Passat met extra verlenger en dus is naar achteren verplaatsen niet nodig. Ook heb ik de stoel al op de laagste stand staan. Misschien is verder naar onder plaatsen mogelijk, alleen is dat volgens mij ook nogal ingrijpend en dan lijkt de spiegelingreep simpeler.

Nog een nadeel van een lage stoelzit: je moet die hele twee meter naar beneden zien te krijgen.. Maar goed, ik moet niet zeuren, dan had ik een Yeti moeten kopen en ik val nu eenmaal op Combi's :)

Ik had ook eerst het idee om de spiegel gewoon te vervangen door een kleinere en die regensensor kon me gestolen worden. Alleen nu blijkt dat er onderin de spiegel nog een lichtsensor zit die het automatisch dimmen van de spiegel regelt, evenals de verlichting enzomeer. En dat is best wel handig....
 

andrehj

Forumguru
Blijkbaar kiezen veel lange mensen (met lange kinderen?) voor een Superb. :)
Ik ben 2.00 meter, en kan nog net met de binnenspiegel leven. Eigenlijk zou ik em ook wel wat hoger willen, maar daarmee krijg je er wel een nieuw probleem bij, want dan ga je tegen de bovenzijde van de achterruit aan kijken.
Dit kun je zelf eenvoudig testen, door een klein spiegeltje boven de huidige spiegel te houden.
Bij mij zit die bovenkant nu al in beeld, en dan heb ik ook nog hulpveren. Ik denk dat mensen die een S2 (zonder hulpveren) op vakantie flink volladen met de huidige hoogte van de spiegel al aardig tegen de bovenzijde van de achterruit aan kijken.

Dus ik denk dat je de spiegel nog wel iets naar boven kan plaatsen, maar dan zul je achter hulpveren moeten hebben.

Technisch is het ook nog een aardige uitdaging, omdat er ook nog bedrading (mits je een zelfdimmende spiegel hebt) door het gewricht loopt.

De technisch beste oplossing blijft het verlagen van de bestuurdersstoel. Die zou ik ook wel wat lager willen. Maar of dat in een S2 mogelijk is?
 

chris2709

Senior Member
Hmmm... bedankt voor de praktische tip met het testspiegeltje, Andrehj! De uitdaging wordt nu een in hoogte verstelbare binnenspiegel?? Komende week zit ik wat lastig in de tijd, misschien dat ik volgende week eens ga kijken. Ik hou jullie op de hoogte!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Ik herinner me van vroeger uit Engeland een soort "achteruitkijk-periscoop": van buiten helemaal tegen de bovenrand van de voorruit geplakt. Daarmee kon je over je autodak door je caravan heen kijken.
Misschien is dat wat? :unsure:
 

Canon-Eye

Forumguru
Only trying to help... :sneaky:


(Ik leef heus wel met jullie mee, hoor. In mijn jonge jaren was ik zelf altijd de op één na langste van de klas - inmiddels zijn mijn zonen langer dan ik)
 

LangEric

Nieuw lid
Interessant verhaal! Ik ben 2.06m en het is mij eigenlijk nog helemaal niet opgevallen... Nou weet ik dat mijn lengte vooral in m'n benen zit, maar toch! Ik zal er eens op letten o_O
 

TBiRD

Lid
Ik herinner me van vroeger uit Engeland een soort "achteruitkijk-periscoop": van buiten helemaal tegen de bovenrand van de voorruit geplakt. Daarmee kon je over je autodak door je caravan heen kijken.
Misschien is dat wat? :unsure:

Tegenwoordig noemen ze dit een achteruitrijcamera die je ook manueel kan bedienen (aan/uitzetten)
 

LangEric

Nieuw lid
Nou moe, nu ik er op let blijkt het inderdaad behoorlijk irritant te zijn! Blijkbaar is het zo'n gewoonte geworden dat ik me er al bij had neergelegd. Zal eens kijken of het in m'n andere auto (V70) ook zo is... En hou dit topic in de gaten om te zien of er al oplossingen bedacht zijn :)
 

chris2709

Senior Member
Ben er nog niet aan toegekomen om e.e.a. te bekijken, maar het gaat zeker gebeuren. Moet op een rustig moment (lees: zonder haast :D eens kijken hoe ik eerst dat kapje rond de spiegelsteun eens kan verwijderen zonder beschadigingen...
 

chris2709

Senior Member
Eindelijk genoeg tijd gehad om iets te tekenen. Het viel nog niet mee moet ik eerlijk zeggen. Het is op zich niet zo heel moeilijk om iets te bedenken wat de spiegelsteun gewoon 30 graden kantelt, maar ja, dan kan de spiegel weer niet zover kantelen dat mijn vrouw (1.63) er ook in kan kijken.. Dus nu heb ik iets bedacht wat je op de bestaande spiegelsteun - die verlijmd is op het glas- vastklikt en waarbij je de spiegel op het andere eind van het onderdeel weer kunt vastklikken, maar dan verder richting dak natuurlijk. De afscherming van de spiegelsteun gebruik ik ook weer. Althans, dat is het idee :D . Na ik denk wel bijna 12 uur teken- en meetwerk (in en uit de auto, weer naar de computer, nameten in de auto, etc. etc.) ben ik blij dat ik het onderdeel nu eindelijk in bestelling heb. Ik hoop dat 'ie in één keer past!

verloop.JPG verloop2.JPG

Het wordt een onderdeel uit kunststof, en ik wil het zwart impregneren (resultaat is mooier dan het klinkt). Ben erg benieuwd, als ik het over een week of 3 binnenkrijg, meld ik me wel weer!
 
Zoals ik eerder vernoemde, een gat in de markt.
Als het past laat eens weten wat het kost mogelijk hebt u hier de eerste klant :)
 

Joske

Forumguru
Eindelijk genoeg tijd gehad om iets te tekenen. Het viel nog niet mee moet ik eerlijk zeggen. Het is op zich niet zo heel moeilijk om iets te bedenken wat de spiegelsteun gewoon 30 graden kantelt, maar ja, dan kan de spiegel weer niet zover kantelen dat mijn vrouw (1.63) er ook in kan kijken.. Dus nu heb ik iets bedacht wat je op de bestaande spiegelsteun - die verlijmd is op het glas- vastklikt en waarbij je de spiegel op het andere eind van het onderdeel weer kunt vastklikken, maar dan verder richting dak natuurlijk. De afscherming van de spiegelsteun gebruik ik ook weer. Althans, dat is het idee :D . Na ik denk wel bijna 12 uur teken- en meetwerk (in en uit de auto, weer naar de computer, nameten in de auto, etc. etc.) ben ik blij dat ik het onderdeel nu eindelijk in bestelling heb. Ik hoop dat 'ie in één keer past!

Bekijk bijlage 19379 Bekijk bijlage 19380

Het wordt een onderdeel uit kunststof, en ik wil het zwart impregneren (resultaat is mooier dan het klinkt). Ben erg benieuwd, als ik het over een week of 3 binnenkrijg, meld ik me wel weer!
ziet er goed uit, waar laat je het maken en hoe? 3D-printen?
 

chris2709

Senior Member
ziet er goed uit, waar laat je het maken en hoe? 3D-printen?

Ik laat het inderdaad 3D printen. We doen daar op het werk best veel mee en met indrukwekkende resultaten op het gebied van slijtvastheid, maatnauwkeurigheid en sterkte. We kunnen intussen zelf ook in kleur impregneren, ik overweeg nog om het onderdeel lila te maken :facepalm:

Qua kosten kun je er niet meer tegen frezen, dit geldt vooral voor de kleinere onderdelen. De spiegelhouder is medium qua grootte en kost in wit zo rond de 100 Euro. Viel mij eerlijk gezegd erg mee!

Ik kreeg vandaag door dat het onderdeel 30 augustus zal worden verstuurd, iets later dan gehoopt...
 
Bovenaan Onderaan