Binnenkort 2 ton; (preventief) onderhoud)

Tman0961

Forumguru
Binnenkort tik ik de 2 ton aan en krijgt de de Superb een grote beurt en wordt de distributieriem en waterpomp vervangen.
Nu ben ik wat aan het zoeken naar bekende euvels en preventief onderhoud aan het overwegen, teneinde toekomstige meerkosten mogelijk te voorkomen. Ik zit bijvoorbeeld te denken aan:

- Vervangen aircopomp
- laten reinigen van turbo
- bouten plaatje verstuivers vervangen (o.b.v. recente ervaringen @achbrouwer)

Opmerkingen/aanvullingen op bovenstaand lijstje of andere tips?


Ik lees op internet ook wat horroverhalen over de oliepomp van de balansmodule waardoor de hogedrukpomp van het common rail systeem stuk zou gaan en door het complete brandstofsysteem metalen deeltjes zouden vrijkomen. Met als gevolg complete brandstofsysteem vervangen met rekeningen van 6000,- tot wel 8500,- euro..:nailbiting:
 
Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
Ik zou met je vraag eens naar een specialistische VAG-garage (b.v. VAGtechniek in Nuenen of JB Autoservice in Dieverbrug) gaan. Die helpen je graag en voorzien je van deskundig advies.
 

hemi24

Forumguru
Ik zou het houden bij het reguliere schema en dan stop je je geld maar in een spaarpotje...

preventief (dure) zaken gaan vervangen bij een auto is volgens mij water naar de zee dragen!
 

eriktv

Forumguru
Volgens mij zoekt Tiemen naar zaken waarin je liever een gering bedrag in investeert, waarmee je uiteindelijk mogelijk grote reparaties uitspaart. De bouten van de verstuivers is er zo één of, zoals ik bij mijn eerste auto heb gedaan, tectyleren van kwetsbare delen waarmee je uiteindelijk laswerk en een hoop roestellende kunt voorkomen.

Preventieve zaken die me zo te binnen schieten:
  • wielkasten voor goed schoonhouden (afvoer parafan, voorkomt lekkage)
  • stofkappen dempers in de gaten houden (voorkomt vroegtijdige slijtage dempers)
  • roostertje over de aircocondensor/radiateur (voorkomt schade door steenslag)
  • en in echt winterse condities een kap over de onderste grill (idem)
  • rubber delen/stofhoezen goed bijhouden, af en toe schoonmaken en in ‘t vet (m.n. deurrubbers, maar ook zeker kabeldoorvoeren naar deuren en achterklep)
Dit zijn dan vooral zaken die ik zelf doe, als er nog andere tips zijn om de Superb in topconditie te houden houd ik mij ook aanbevolen. Heb hem net ingereden met 208.000km, hoop er nog eens hetzelfde bij op te mogen zetten :D
 

Tman0961

Forumguru
Dank voor de reacties, bedoelde het meer in het licht van Erik zijn post inderdaad en tegelijkertijd nieuwsgierig naar ervaringen en maatregelen van anderen met bekende euvels van de Sup.
 

Eltjo

Forumguru
Ik zit met een 2.0TDI op ca. 255dkm met momenteel een steeds slechter worden homokineet; complete as met 2 homokineten zag ik van SKF voor € 100 en montage kost ca. 1 uur.
Bij 210 dkm moest de distributieriem vervangen worden waarbij gelijk ook de waterpomp is meegenomen.
Verder geen rare problemen. Waren die ellende-verhalen over 1.6 of 2.0 TDI's?

De vraag is ook hoe lang je met je Sup wil doen. Op een gegeven moment is er toch een punt dat je voor hogere kosten staat of dat je of een andere wilt.

Vroeger haalde men van alles preventief uit elkaar. Tegenwoordig is dat veel minder nodig en veel te duur vanwege arbeidskosten. Voorspatbord uitdeuken? Wel nee, gelijk een nieuwe.
Dik 15 jaar geleden vertelde een TD-er bij de Amer(elektriciteits)centrale dat er vroeger 120 man rondliep en dat van alles uit elkaar werd gehaald tijdens onderhoud. Op dat moment liepen er nog 15-20 man rond (en een hoop ingehuurd personeel tijdens een stop.

Buiten de zaken die o.a. eriktv aanhaald, gewoon het reguliere onderhoud doen en je ogen en oren openhouden als je de auto gebruikt. Dan kan je er nog heel lang plezier van hebben - kijk maar tussen de 2e hands Sups met hoge (diesel)km's. Gisteren nog iemand gesproken en zijn A3 1.9TDI uit 2005 gezien met 6,5 dkm op de teller....
 
Laatst bewerkt:
De mijne is vandaag voor de keuring geweest (goed gekeurd trouwens)
Hij gaat ook direct voor de grote beurt, 3dkm geleden is die weg geweest voor olie verbruik revisie(nog geen olie bij hoeven vullen netjes aan peil!)dus moest nu olie verversen.
Voor de rest gewoon de filters en wat er gebruikelijk is?

(199000km)

preventief doe ik niet aan, als er iets kapot is moet t gemaakt worden. Zolang het rijdt niks aan doen. (Mijn gedachte)
 
Bovenaan Onderaan