Bilstein b4 schokdempers ter vervanging van originele?

Arnovdh

Nieuw lid
Onze Skoda Superb Combi uit 2011 met ondertussen 163k op de tellen is de laatste paar duizend kilometer steeds onrustiger gaan rijden en dan vooral op de snelweg bij iets hogere snelheden. Het gaat dan vooral om hoe de auto reageert op kleine oneffenheden: hij blijft wat golven/schudden en lijkt zijn evenwicht nooit echt te vinden. Hij is ook erg gevoelig voor zijwind wat hem nogal 'zwabberig' doet aanvoelen. De oncomfortabele Continental winterband helpen vast niet maar ik denk toch dat de schokdempers (en dan vooral de voorste) de voornaamste schuldigen zijn.

Ik heb al wat onderzoek gedaan en heb veel goede dingen gehoord en gelezen over Bilstein b4 schokdempers. Heeft iemand ervaring over de combinatie van deze dempers met de Superb II? En als ik deze online wil bestellen (om ze te laten monteren door de garage om de hoek), hoe weet ik dan welke ik precies moet hebben zodat ik er zeker van ben dat ze op de Superb II passen? Alle advies is welkom!
 

Mischa-superb

Forumguru
Controleer ook je draag arm rubbers.. als die slap/ ruim worden gaat de auto dat ook doen... ik heb zelf ook een combi maar alles nog af fabriek maar nog super(b) strak en 266000 km
 

JeSko

Forumguru
Als je toch aan de dempers moet kan je inderdaad best Bilstein steken, meteen goed. Rubbers is ook een punt ja, zoals Mischa al aangeeft, zeker bij VAG zijn de rubbers snel oorzaak van kraken, piepen, onrustig rijden etc.
 

ertromp

Forumguru
Je kunt toch op de website van Bilstein waar je de link van hebt geplaatst exact het type zien van de dempers de je nodig hebt specifiek voor jouw S2. Dan kwestie van bestellen en plaatsen en uitlijnen de handel.
 

haassie

Forumguru
Prima dempers heb ook bilstein B4....had ook bij 183.000 deinend gevoel en bij duwen op motorkap veerde hij na...., icm met eibach wel ineens wat aan de harde kant, even wennen ;)...prima wegligging wel

....onlangs toch ook maar de draagarmen inclusief rubbers erin(goedkoper,scheelt montagetijd) laten plaatsen. Waren helemaal los gescheurd en zorgde voor kraken op drempels. Nu weer stil en stabiel en strakker sturend, zoals het heurt.

Voor de vervanging van de dempers/veren (autodoc nummers)
2x toplager Artikelnummer: 12-244942
2x schokdemper Artikelnummer: 22-151056
Eibach veren Artikelnummer: E10-79-007-01-22
2x stabilisatorstang Artikelnummer: 24122
2x aanslagrubber voor Artikelnummer: 106129
2x aanslagrubber achter Artikelnummer: 23430

totaal rond de 400 euro....geen veren is -160.

draagarmen...www.mijnautoonderdelen.nl
links/rechts 46 euro p/stuk - 44237 44236 (artikel nummers)
fuseekogels link/rechts 18euro p/stuk 36736 36735 (artikelnummers)

Alles in een keer laten doen scheelt je weer een keer uitlijnen ;)...
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
De onderdeelnummers van @haassie zijn wel voor een 1.8TSI en wat voor een uitvoering heeft TS? Het geeft al wel een goede indicatie van een prijs!
 

haassie

Forumguru
ja ter indicatie...en je moet nog wel een garage vinden die de zelf aangeschafte onderdelen plaatst....
 

PizzaPieter

Forumguru
Hou er rekening mee dat B4 straffer is dan de B5.
De B5 is (was op mijn O3 althans) de vervanging van het origineel.
En het origineel nieuw, en niet na duizenden kms en dus slappe meuk.

Ik heb de B4 laten monteren ivm het 'sportieve' karakter, maar had we direct spijt van. Hard en iedere hobbel voel je.

Dus van oude meuk naar nieuwe standaard zal al wereld van verschil maken.
 

haassie

Forumguru
Dan ga je denk ik naar B6/B8 voor de superb…ben b5 nooit tegen gekomen voor de superb. De B6/B8 zullen prijziger zijn.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hmmm, bij mij was B5 (origineel vervanger) goedkoper dan de B4 ('sport').
Laten leveren en monteren door Steverink.
Maar goed, over Superb weet ik niks
 

brepus13

Forumguru
B4 is dacht ik standaard vervanging voor OEM. Heb ze ook op mijn O3 zitten.
B6 staat wel vaak sport bij…?
 

Arnovdh

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties iedereen. Heel veel nuttige tips en informatie.

Controleer ook je draag arm rubbers.. als die slap/ ruim worden gaat de auto dat ook doen... ik heb zelf ook een combi maar alles nog af fabriek maar nog super(b) strak en 266000 km
Bedankt voor de tip. Als ik hier naar de symptomen kijk vermoed ik dat de rubbers wellicht nog goed zijn. De wagen stuurt prima, geen kraakjes en nooit een band horen piepen. Dat de jouwe na 266k nog ok zijn, da's wel heel erg netjes. Ik woon zelf in België. Dubbel het aantal oneffenheden in de weg, half het aantal kilometers?

totaal rond de 400 euro....geen veren is -160.
Valt erg goed mee, zeker aangezien ik denk dat de veren nog ok zijn.

De onderdeelnummers van @haassie zijn wel voor een 1.8TSI en wat voor een uitvoering heeft TS? Het geeft al wel een goede indicatie van een prijs!
In mijn Superb ligt een brave 1.6TDI. Het verbaast me dat de motorisering hierop van invloed is?

Ik heb de B4 laten monteren ivm het 'sportieve' karakter, maar had we direct spijt van. Hard en iedere hobbel voel je.
Dacht ook dat b4 de standaard OEM vervangers waren (niet 'sportief'). Momenteel is het echt te slap maar persoonlijk hoeft het voor mij niet te hard/sportief. Past voor mij niet echt bij het karakter van de Superb. De voornaamste bedoeling van de upgrade is om hem terug lekker te laten rijden en dan vooral op de snelweg. Op dit moment zijn snelwegkilometers echt geen feest en dat is toch jammer met een auto als deze die hier juist voor gemaakt lijkt.
 

PizzaPieter

Forumguru
Excuses excuses, ik ben abuis.

B4 is standaard vervanger, B5 is neefje van B2 en B6 is sportievere variant.

Excuses nogmaals voor de ruis
 
Bovenaan Onderaan