Bijrijderportier raam sluit niet consequent

redfoxert

Senior Member
Hoi,

Ook hier maar eens te rade met mijn "probleem".

Sinds ik mijn auto heb, een O3 FL Style Business, irriteer ik me aan het feit dat het raam in het bijrijders portier niet consequent sluit. Wat doe ik precies:

Bij het aanrijden vanaf werk, of thuis of eender welke locatie zet ik mijn ramen open als het warm is. Logisch, sauna rijdt niet zo fijn en door de rijwind wordt het lekker koel. Zodra ik op hogere snelheid wil rijden en de airco is ook al lekker koel wil ik de ramen sluiten. Hiervoor gebruik ik de knopjes in het bestuurders portier. Bij gelijktijdig of zelfs sequentieel gebruik van de knopjes weigert het raam in het bijrijders portier helemaal te sluiten. Ik denk dat hij stopt bij hooguit 20-25% van sluiten. Ik moet daarna dus nog een keer, of soms zelfs 2 keer het knopje gebruiken alvorens het raam helemaal dicht gaat.

Aangezien ik op dat moment ook op hogere snelheid rijdt, of zelfs op de snelweg aan het invoegen ben is het niet handig om afgeleid te worden door een niet sluitend raam.

Hebben er hier meer mensen last van? Ik ga er in ieder geval sowieso mee naar de dealer maar op dit moment ontbreekt me de tijd ervoor gewoon.
 

AndreM

Forumguru
Doe eens een test met bijrijder en laat deze aan zijn kant eens het raam sluiten.
Sluit het raam wel, dan lijkt de raamschakelaar de oorzaak.
Sluit het raam niet, dan moet er gezocht worden in het raammechaniek zelf.
Dat kan dan de motor zijn of de rubbers te stroef.

En wat gebeurd er als je de schakelaar vast houd totdat het raam gesloten is?
 

robvv

Senior Member
Bij m'n vorige O2 was het euvel nog erger: bij het omhoog drukken ging het raam juist naar beneden...
 

redfoxert

Senior Member
Bij m'n vorige O2 was het euvel nog erger: bij het omhoog drukken ging het raam juist naar beneden...

Dat heb ik ook gehad bij mijn O2. Oorzaak: Raam motor was defect. Na vervanging ging dat prima.

Ik ga het inleren van @Rallye eens proberen vanmiddag.

Wel vreemd, auto is nu net anderhalve maand oud. Je zou verwachten dat ie dan wel ingeleerd zou zijn :)
 

0ri0n88

Forumguru
Wat @G.P. zegt is het meest voor de hand liggend, of er is iets van vervuiling in de sponning gekomen waardoor het raam stuit op weerstand en niet volledig sluit in eerste instantie.
Probeer het "inleren" dan weet je meer.
 

EdK

Forumguru
Wel vreemd, auto is nu net anderhalve maand oud. Je zou verwachten dat ie dan wel ingeleerd zou zijn
Welnee joh, die ramen van skoda zijn hardleers.....

Maar zo af en toe hebben die ramen er wel eens last van.
Bij mijn Yeti heb ik er algemeen weinig tot geen last van.
Maar daartegen met de Caddy weer wel, en bij stilstaan of langzaam rijdend niet, maar zodra ik op de snelweg zit en het is droog weer dan heeft hij ook wel eens die kuren waar jij over spreekt.
Daartegen als het regent gelukkig weer niet....
Vermoed dat het te maken heeft bij mij dat met droogweer het allemaal net ff iets stroever loopt en met hogere snelheden de boel net wat meer weerstand heeft en dat de elektronica dan denkt dat er een beklemming plaatsvind en dus weer open gaat.
Heb wel eens wat WD40 (standaard in bedrijfswagen liggen ) tussen de raamgeleiders gespoten en dan lijkt het wel of het een tijdje wat beter gaat ( uiteraard ook wel weer ingeleerd ) maar nadeel van de WD40 is dat je raam weer vet word aan de randen.
En tsja dan kun je het wel opgeven aan de dealer van het steeds opengaan, maar als die hem inleren doen ze dat in algemeen in de garage en niet met 120Km P/u op de snelweg....
 

redfoxert

Senior Member
Thing is, hij gaat niet terug open. Het is gewoon net alsof hij niet door heeft dat ik de schakelaar helemaal tot het eind gebruik zodat het raam automatisch helemaal dicht gaat.

Het raam gaat ongeveer 5cm dicht, en daarna stopt het. Vervolgens gebruik ik de schakelaar nog eens en gaat ie nog een 5cm dicht en stopt. Als ik daarna dan nog een keer trek aan de schakelaar, dan gaat ie helemaal dicht.

De situatie doet zich ook voor als ik gewoon op een 50km weg rij (en nee, dan rij ik gewoon 50 en niet 120 ;)) of zelfs stil sta
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
mmm, dan heb ik je eerste bericht verkeerd begrepen of direct maar aangenomen dat het het bekende verhaal is en dus kwestie van in leren.
Maar zoals je het nu beschrijft is het wel erg bijzonder en vreemd.
Dus het lijkt er net op dat hij denkt dat het raam dicht is en dus gewoon stopt.
Dan doe je dezelfde handeling nogmaals en nog een keer en dan ben je pas dicht zonder dat hij eigenlijk weer terug open gaat oid.
Er van uitgaand dat de raamgeleiding schoon is en niet voor extra weerstand zorgt kun je proberen het raam alsnog in te leren.
En dat in onderste en bovenste stand, geeft dit geen oplossing dan ga je toch verder denken en dan de schakelaar al geloof ik dit niet echt of naar raammechaniek / motor.
Maar hiervoor zal je dan het deurpaneel los moeten halen om te kijken of daar één en ander niet goed zit of is gebroken/gescheurd ...
 

redfoxert

Senior Member
Nee het weer open gaan verhaal sloeg op mijn vorige O2. Daar heb ik dit inderdaad wel aan de hand gehad.

Nu moet ik in twee, soms drie etappes het raam sluiten terwijl ik zeker weet dat ik de schakelaar ver genoeg getrokken heb om dit automatisch te laten gaan. Hij bestuurdersportier heeft er namelijk helemaal geen last van. Achter beide portieren ook niet.
 

AndreM

Forumguru
Doe eens een test met bijrijder en laat deze aan zijn kant eens het raam sluiten.
Sluit het raam wel, dan lijkt de raamschakelaar de oorzaak.
Sluit het raam niet, dan moet er gezocht worden in het raammechaniek zelf.
Dat kan dan de motor zijn of de rubbers te stroef.

En wat gebeurd er als je de schakelaar vast houd totdat het raam gesloten is?

@redfoxert heb je dit ook al geprobeerd.
Zelf heb ik dit ook zoiets gehad en zijn de raamsnorren (zoals dit heet) vervangen.
 

redfoxert

Senior Member
@redfoxert heb je dit ook al geprobeerd.
Zelf heb ik dit ook zoiets gehad en zijn de raamsnorren (zoals dit heet) vervangen.

Nog niet. De kinderen (3 en 5) leer ik nog niet hoe ze met het raam kunnen spelen als ze voorin zitten :) Ben nog niet de weg op geweest met iemand die ik daar wel al mee vertrouw.
 

DMxGOKU

Nieuw lid
wel ik moet zeggen. het zelfste raam bij mijn auto sluit moeilijker en trager of mijn bestuurders raam... waarom? heb ik nie nog niet onderzocht. zolang het werkt... lol
het kan liggen aan minder vet ofzo van het systeem. wat ook kan is dat het raam systeem onder spanning staat. omdat het niet aansluit zoals het moet aan de deur.

dit kan je oplossen door alles deftig in te vetten. lukt dit niet (na test).? zet ja alle schroeven los. (niet er uit) en probeer het opnieuw. lukt het dan wel is het bekijken van welk stuk de spanning veroorzaakt. en deze aan te passen. (een rubbertje ofzo er tussen en bye bye probleem.) valt uw wagen nog onder garantie, doe je deze gewoon in de garage. fix for free.

lukt dit ook niet is de motor defect of versleten... en kost het wat meer. (wat mij zou verwonderen als je auto max 3j is)

natuurlijk moet je het deurpaneel los maken. daar kan je genoeg van vinde op youtube. is er een plastiek clipje stuk kan je die bij de skoda dealer vinden of een auto speciaalzaak. (bvb in bel. auto5) is zeker niet duur. is een pinkje groot :-p en als er 1tje stuk is... ze zal er niet af vallen geloof me. genoeg bevestigen.

gr ;)
 

AndreM

Forumguru
Heb je het ook als je stilstaat dat het raam niet wil sluiten?
Volgens mij heeft het niets te maken of je rijd of niet.

OW ja, gebruik nooit vet. :nono: Daarmee worden je ramen baggervet en je krijgt het er niet meer af omdat iedere keer als je het raam geopend hebt gehad dan weer vet is.
Wil je het gesmeerd hebben, vraag dan bij de dealer die heeft daar iets speciaals voor.
 

DMxGOKU

Nieuw lid
Heb je het ook als je stilstaat dat het raam niet wil sluiten?
Volgens mij heeft het niets te maken of je rijd of niet.

OW ja, gebruik nooit vet. :nono: Daarmee worden je ramen baggervet en je krijgt het er niet meer af omdat iedere keer als je het raam geopend hebt gehad dan weer vet is.
Wil je het gesmeerd hebben, vraag dan bij de dealer die heeft daar iets speciaals voor.


idd gedruik nooit vet aan de raam afsluiting zelf. deze is veel te klein om deze probleemen te veroorzaken.
das 3mm rondom die aansluit aan het raam. dus daar is het probleem niet te vinden.
 

redfoxert

Senior Member
@DMxGOKU : De auto is anderhalve maand oud en lease. Ik ga nergens aan sleutelen :) Dit mag de dealer op gaan lossen.

@AndreM : Het komt ook voor als de auto stil staat inderdaad. Ik vermoed een probleem in de schakelaar maar ik heb nog niet kunnen testen. Dit weekend pas echt tijd om er eens voor te gaan zitten (als het weer meewerkt).
 

AndreM

Forumguru
@redfoxert ik zou met dit probleem wat consequent voorkomt niet eens meer gaan testen.
Met een laeseauto is het met een bezoekje bij de dealer sneller opgelost. :thumbsup:
 

redfoxert

Senior Member
Na het opnieuw inleren van het raam lijkt het tot nu toe een stuk beter te gaan. Bezoekje aan de dealer staat voorlopig nog niet gepland maar dat kan veranderen als het weer opspeelt.
 
Bovenaan Onderaan