Bijna tijd voor de winterwissel - advies voor hydrolische krik?

eriktv

Forumguru
@Agent327 die heb ik hoor, maar het blijft toch altijd een geknoei. Een knutselprojectje met wat hout+rubber staat me ook wel aan, ga ik eens op puzzelen
 

eriktv

Forumguru
Ik heb intussen deze op mijn verlanglijst gezet voor Kerst: HBM garagekrik - 2 ton, extra laag. Volgens mij heb ik daar de komende decennia meer dan genoeg aan voor de S2 en toekomstige auto’s.

ik neem er direct een beschermpad en een set rubberen krikadapterpads bij voor over de felsranden en een wringijzer. Dank voor het noemen van die laatste, dat kende ik nog niet. De steigerpijp op de kruissleutel werkt prima, maar zo’n wringijzer lijkt me nog wat handiger en scheelt weer wat gesleep met gereedschap :thumbsup:
 

JeSko

Forumguru
@eriktv

Das een nette prijs voor 2 ton ultra laag, HBM heeft wel deftig materiaal voor schappelijke prijzen, heb er zelf al jaren sleutels, Slagmoersleutel etc etc van, feilloos.
 

AlwinKruijt

Nieuw lid
Inmiddels de wissel zelf uitgevoerd, lekker op tijd met de komende sneeuwval vandaag. De Datona 2.5 ton krik voldoet prima. Het is wel een loeizwaar geval. De 2 ton versie is een stuk lichter en vooral kleiner en heeft ook voldoende liftvermogen. Advies voor max hefvermogen is 60% van het totale wagengewicht). Deze krik is wel erg stabiel t.o.v. het bekende rode Action ding dat ik hiervoor had. De afwerking van de krik is mwa. De lassen zijn redelijk netjes, de zwarte lak is er al af op sommige plekken en een van de wieltjes raakt net niet de grond. Voor mij geen probleem, ik werk op klinkertjes, die liggen nooit netjes recht. Voordeel van de 2.5 ton versie is dat je het zakken met het handvat zelf doet (linksom is zakken, rechtsom is dichtzetten zodat je kunt pompen), niet met een klein ventieltje dat je open moet draaien. De max hoogte die de krik moet halen icm met mijn 20 inch wielen was 30 cm. Ik heb deze 17 inch krachtdoppenset gebruikt.
Het wisselen zelf viel me wat tegen. Ik heb er toch aardig wat gewisseld de afgelopen 20 jaar, maar deze breedset is toch wel erg zwaar. 30kg voor de achterwielen! Het vastzetten lukte net niet in mijn eentje, je krijgt de boel met moeite wel op de as, maar hierna de bouten erin, tegenhouden en schroeven was toch iets te zwaar. Gelukkig kon vrouwlief de eerste bout even aandraaien. Tip is om de hoogte van de krik net zo te zetten dat je wiel nog iets van de grond raakt, dan hoef je het wiel niet zo ver omhoog te tillen de as op.

Ik heb er de VW Hamar velgen onder gezet. Helaas hebben die een andere maat naafdoppen (60mm) dan Skoda gebruikt voor de 20 inch wielen die er af kwamen. Je kunt wel nieuwe set krijgen bij Skoda of Amazon, maar die zijn 50EUR. Generieke zwarte doen het ook prima, de stickers van AliE komen in januari.
En dan heb je dus 4 enorme wielen in je schuur staan. Een simpele velgenboom trekt deze maat niet (max 18 inch) en horizontaal op elkaar stapelen wordt afgeraden (referentie), het onderste wiel krijgt dan al het gewicht van de 3 erbovenop te verwerken. Ik heb ze daarom opgehangen aan deze haken aan de muur. Ken net zeg maar, had voor de achterwelen net een half centimetertje meer mogen zijn dan de 26 cm. Ik heb ze aan de velg hangen, niet op de wielnaaf en met de mooie kant naar de muur.

2023-11-12 14.03.34.jpg
 

Bijlagen

  • 2023-12-03 11.42.45.jpeg
    2023-12-03 11.42.45.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 13

eriktv

Forumguru
Fijn dat je het goede spul er nu voor hebt! Ik zat nog even te kijken bij zwaardere krikken, maar die werden me te groot en inderdaad zwaar (42kg). Bij het wisselen heb ik er altijd een krukje bij, dan kun je de wielen mooi precies manoeuvreren, door ze te ondersteunen met je voeten. Sowieso ook handig voor al het bijkomende werk: blad verwijderen uit wielkasten, spatlappen monteren, alles even reinigen en smeren etc.
 

eriktv

Forumguru
Nou de Kerstman is geweest hoor, mooi spul! :thumbsup:

IMG_6436.jpeg IMG_6437.jpeg IMG_6438.jpeg

Voelt allemaal veel vertrouwder zo en ik hoef niet meer eerst met het noodkrikje te klooien vóórdat de echte krik eronder kan.

Toch blijft het klooien met de felsrand me niet lekker zitten. Ook met rubber blok. Ik heb wat topics gevonden met vaste krikpunten voor de O3, maar wat ik verder uit diverse topics opmaak heeft de S2 die niet. Her en der wordt wel verwezen naar stevige punten waar je de krik op kan zetten, maar waar zitten die nu? Ik heb echt een plaatje nodig ter navigatie :). Is achter het omcirkelde punt geschikt? Daar kan deze krik makkelijk bij.

Mocht dit teveel off-topic gaan dan zoek ik een geschikter topic of start ik een nieuwe.
 

ertromp

Forumguru
Ook onder je S2 kun je vaste krikpunten maken. Bodem is hetzelfde als O2. Kijk hier maar eens:
Had ze destijds ook onder mijn O2 gemaakt en werkt fijn.

IMG_0115.jpeg

Hier een foto van het voorste punt en nog bijgevoegd de complete handleiding voor montage
 

Bijlagen

  • Wagenheberaufnahme 2.pdf
    1,6 MB · Weergaven: 14

eriktv

Forumguru
De eerste goede test, de krik werkt erg fijn. Achter heb ik hem gepakt op de bevestiging van de afneembare trekhaak. Het leek wel een hodrod en de neus lag zowat op de grond (cc @JeSko ;) ), maar voelde mooi stabiel.

Voor de voorzijde heb ik van wat mooi hout een malletje gemaakt a la @Canon-Eye. Blijft gek dat hij achter de felsrand zo kort op (/over) de bodemplaat zit, maar ging goed. Helaas was bij rechtsvoor de extra lage krik dan weer te hoog door het houten plankje, maar zonder rubber pad tussen hout en krik paste het net.


IMG_0277.jpeg IMG_0269.jpeg IMG_0270.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_0268.jpeg
    IMG_0268.jpeg
    893,4 KB · Weergaven: 48
  • IMG_0274.jpeg
    IMG_0274.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 43

Eltjo

Forumguru
Dus je krikt je auto achter en 2x voor op voor de wissel?

Ik krik per zijkant zodat voor- en achterwiel van de grond zijn. Eerst de achter- dan de voorkant met 2 schaarkrikken.
Die krijg ik redelijk makkelijk omhoog door een opengezaagd hijsoog dat i.p.v. de zwengel in het oog van de krik kan.
Hierop zit een grote hoge moer waarop ik dop 17 zet waarmee ik ook de wielbouten los met een Parkside slagsleutel.
Het allerlaatste stuk omhoog en het eerste stuk naar beneden laten van de krik gaat dan net te moeilijk voor de sleutel.

Eerst heb ik 2 slagsleutels gehad op de aanstekerplug. Die werkte goed, maar na een paar jaar wielenwissels sloegen de pallen die erin zitten steeds slechter naar buiten waardoor de klap uitdelen en de bout losdraaien steeds later of niet plaatsvond.
De Parkside kocht ik voor €40; alleen een 3Ah accu en lader was samen al €30. En de accu past ook op de prima schroefmachine van Parkside.
Het ding en ook 3 andere Parkside slagsleutels kregen slechts 2 à 3 bouten los die ik net met 120 nm had vastgezet.
Een rotding dus, maar vreemd genoeg werkte de Parkside accuslagsleutel een paar weken terug veel beter dan ooit. Ik vermoed dat de accu na een aantal laad- en ontlaadcycli beter werkt.....? Ik had hem n.l. gebruikt op de schroefmachine.
 

eriktv

Forumguru
Goed idee! Ik heb de auto in de garage standaard met de voorwielen op rubber tegels staan, zodat de neus mooi boven m’n anti-marterconstructie schuift. Die leg ik er de volgende keer even onder.
 

Eltjo

Forumguru
Leef met vlag en wimpel, maar het houdt vooral ... simpel.

Daarvan afwijkend; je kan het rubber op je houten mal lijmen, evt. nog een paar dieper liggende nietjes aan de randen.
Voor het rubber kan b.v. ook een stuk oude doorloopmat dienst doen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan