Bijmengen zonnebloemolie in BNV diesel

nielsdv

Nieuw lid
Ik heb al even op het forum lopen zoeken, maar kwam alleen een oud topic tegen uit 2017, zonder info over de bnv motor.
Is het bijmengen van SVO (bv zonnebloemolie) nog iets wat mensen doen? en mag dit in een BNV dieselmotor?
het leek mij wel leuk (ook vanuit een duurzaamheidsoogpunt) om als het weer wat warmer wordt af en toe eens een paar liter erbij in te kieperen.
 

Tees

Donateur
Ik vermoed dat het wel kán. Het mag sowieso niet (en dat mocht het ook al niet in de jaren 60/70), want je moet over brandstof accijns afgedragen hebben, en ik vermoed dat de supermarkt dat niet doet over zonnebloemolie ;)

Of het goed is voor je auto...mwah...denk t niet. Alleen al de viscositeit van olie tov diesel is al een groot verschil. Nu zal een paar liter op een tank van 40 liter niet meteen een megaverschil maken, maar ik denk wel dat je een risico neemt met je motor, filters, pomp, etc.
 

nielsdv

Nieuw lid
Laten we stellen dat ik in duitsland rijd ;)
Dat de viscositeit anders is was ik van op de hoogte, op internet lees je vaak dat het kan met een Bosch brandstofpomp (?).
ik zat ook aan max 70/30 diesel/olie te denken, en dan als het weer lekker warm is buiten, zou ook wat moeten helpen met de viscociteit.
Toch jammer dat B100/XTL (of zelfs B30) niet echt op komt zetten in Nederland (teminste, hier in de buurt)
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik heb de xtl een half jaar gereden van Shell, de kosten zijn het probleem, alle andere voordelen zijn het wel waard. Geen stink handen of lucht bij het tanken, schone verbranding en doet hetzelfde als de gewone diesel. Nu rij ik weer gewone diesel.
 

Cordoba

Forumguru
Zonnebloemolie in een diesel gieten, is volgens mij uit de tijd van de mechanisch geregelde brandstofinspuiting. Met de electronische injectie (ECU) is het zover ik weet vragen om problemen, omdat het hele injectiesysteem tegenwoordig veel fijnzinniger(gevoeliger) in elkaar steekt dan 40 jaar terug.
 

Duijzer

Donateur
Doe het maar niet. In de tijd van voorkamerdiesels kon je dat wel doen, maar nu echt niet meer. Je brandstofsysteem werkt onder enorme druk. Daar iets ingooien wat qua druk en temperatuuropbouw daar niet geschikt voor is, is vragen om problemen.
Ik herinner me een geval bij Mercedes waar een man zijn oude 250D ingeruild had voor een nieuwe CDI. Hij reed z’n leven lang al op rode landbouwdiesel, en die had hij dus ook in de nieuwe gedaan. Na een paar honderd kilometer was de auto er mee gestopt. Afgesleept naar de werkplaats. Daar bleek dat de rode kleurstof onder de hoge druk tot een soort gom was vergaan. Alles na de brandstofpomp zat dicht. Kostte toen al 4000,-. Nee, geen garantie...
 

larsy

Forumguru
Moet gaan .
Doe het gewoon niet puur ... en verdun wat .
Ik heb altijd mijn diesels op een gek dieet gezet ... je wil het niet weten wat :-).
Zelfs mijn sup3 lust wel lekkere cocktails
Heb nooit kosten gehad ....
En mijn voorgaande auto’s hebbe nog erger moete slikke
(wel HEEL goed filteren als je gebruikte frituurolie pakt).

die verhalen van rode diesel en stukken ,
Is in mijn ogen bangmakerij door mense die zelf nog niet op rode diesel hebbe gereden .
heeft gewoon wat meer zwavel en een kleurstofje .


ps:
Even terug hier in het Limburgse nog mensen gepakt door het ontkleuren van rode diesel :-) .
Linkje:
https://m.gva.be/cnt/dmf20171129_03214547
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb alleen een tijd 2takt olie bij de diesel van mijn Mondeo TdCi gegooid tbv interne smering (en dat scheelde een boel herrie)....voor de rest gewoon diesel
 

Cordoba

Forumguru
Rode diesel is in principe gewone diesel met kleurstof, alleen als je dat er één keer ingooit is dat vele tankbeurten later nog steeds aan te tonen. De douane doet af en toe controles op plekken waar ze verwachten dat mensen die de beschikking hebben over rode diesel vanwege hun beroep bedrijf, in behoorlijke aantallen aanwezig zijn, zoals vroeger bijvoorbeeld bij veemarkten. Er zijn gevallen bekend van mensen die een keer wat rode diesel in de tank gegooid hadden, omdat ze de tank leeg hadden gereden, en bijvoorbeeld 5000 km en een aantal tankbeurten later nog steeds een vette prent kregen omdat er rode diesel in de tank had gezeten.

Motorische mankementen alleen door rode diesel lijkt mij heel bijzonder: veel dieselblokken worden ook voor stationaire installaties (industrie) of maritieme installaties gebruikt. Zo heeft Pon bijvoorbeeld een tak die zich alleen maar bezig houdt met scheepsmotoren (vooral voor jachten en dergelijke).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

larsy

Forumguru
Ik heb met al mijn diesels (meestal VAG de 1,4tdi , 1.9dti ,1.6tdi ) toch 50-100D/km gemaakt.
Nu dus s3 1,6tdi ook al 50d/km zonder problemen.

nooit iets gehad met mijn diesels
Vroeger ook nog een benz gehad ook geen probleem .
C250 turbodiesel 150pk 1996
Super wagen ( zeker in die tijd ).
 

jongetje

Forumguru
Ik vraag me af hoe duurzaam het is om zelf van alles in je tank te gooien wat er niet voor bedoeld is. De motor is er niet op afgesteld en bij problemen is die paar euro besparing ook ongedaan gemaakt.
 

nielsdv

Nieuw lid
Ik heb de xtl een half jaar gereden van Shell, de kosten zijn het probleem, alle andere voordelen zijn het wel waard. Geen stink handen of lucht bij het tanken, schone verbranding en doet hetzelfde als de gewone diesel. Nu rij ik weer gewone diesel.
XTL is ook duurder dan normal diesel, toch jammer dat het niet iets meer gepromoot wordt vanuit de overheid.

over het bijmengen van olie; ik ga nog eens verder zoeken of ik wat kan vinden over mensen die het specifiek met een BNV motor hebben gedaan. Er bestaan op het internet hele communities van mensen die (zelfs puur) op SVO rijden, dus het moet ook tegenwoordig nog kunnen.
 

Tees

Donateur
Het beste zou zijn als er 'gewoon' een CO2 taks op alle producten komt, dan komt een XTL vanzelf goedkoper uit dan normale diesel. En zo niet, dan is dat spul wel erg duur ;)

Maar ik ben wel benieuwd hoe een moderne dieselmotor zich gedraagt op SVO (straight vegetable oil voor de niet-kenners, ik heb t ook even nagezocht). En dan nog los van de eventuele schade die t zou kunnen veroorzaken, wat t doet qua uitstoot van zowel uitlaatgassen als roet. Want tis een mooi idee, maar als de uitstoot veel hoger is, kan je je afvragen of het wel zo duurzaam is...
 

Ted

Forumguru
Met een roterende Bosch pomp kan je 40% probleemloos plantenolie in de zomer bijmengen. Ik heb het 2 jaar gedaan en mijn auto staat inmiddels op 516.000 km zonder extra onderhoud aan de motor en 1e koppeling. Ben ook 1e eigenaar en gestopt omdat het niet meer loont. De motor loopt nog zoals bij aflevering en bijna geen olie verbruik.
 
Bovenaan Onderaan