Chatslet
Forumguru
In december heb ik een ongeluk gehad met de scooter waardoor autorijden er voorlopig niet in zit en korte stukjes lopen op krukken het hoogst haalbare is. De Faab heeft dus al meer dan een maand stil gestaan. Afgelopen maandag heb ik hem aan me zus uitgeleend zodat door het rijden in ieder geval de accu weer eens werd bijgeladen. Bij het starten draaide de motor al wat minder snel rond en bij terugkomst werkte het start/stop systeem ook nog niet. Ofwel, de accu was al flink leeg.
Omdat de auto zeker nog een maand stil gaat staan lijkt het me verstandig om hem aan een druppellader te hangen. Eventueel met een simpele 3,8 amp lader via de sigarettenaansteker. Een andere optie zou zijn om gewoon de motorkap open te zetten en hem eens een middagje aan een 12 ampere snellader te hangen.
Waar ik me alleen zorgen om maak is de laadregelaar die er vanwege het start/stop systeem in zit. In de handleiding staat al dat bij het geven of ontvangen van starthulp je de zwarte kabel alleen op het chassis mag aansluiten en niet rechtstreeks op de accupool. Dit omdat anders niet via de laadregelaar van de accu gaat en deze in de war kan raken.
Nu heb ik zelf al bedacht dat als ik met een druppellader via de sigarettenaansteker aan de slag ga dat de stroom sowieso via de laadregelaar gaat. En dat als ik hem met de snellader ga opladen dan zal ik de min van de snellader uiteraard op het chassis moeten aansluiten.
Maar kan dit dan ook niet de laadregelaar op de accu in de war brengen? Of is dat ding intelligent genoeg om te zien dat er een acculader aan hangt? En zijn er eventueel nog beperkingen of aanbevelingen wat betreft de voltage voor het laden? De snellader kan met 14,5 volt laden maar ook met 15 volt snelladen. Ik heb enige tijd terug al eens gemeten dat wanneer de motor draait het voltage op de sigarettenaansteker rond de 14,7 volt zit en af en toe uitschieters maakt naar de 14,9 volt terwijl het voltage op de accupolen gewoon netjes onder de 14,5 volt blijft. Het lijkt er dus op dat de laadregelaar op de accu dus ook nog iets doet met de voltage.
Omdat de auto zeker nog een maand stil gaat staan lijkt het me verstandig om hem aan een druppellader te hangen. Eventueel met een simpele 3,8 amp lader via de sigarettenaansteker. Een andere optie zou zijn om gewoon de motorkap open te zetten en hem eens een middagje aan een 12 ampere snellader te hangen.
Waar ik me alleen zorgen om maak is de laadregelaar die er vanwege het start/stop systeem in zit. In de handleiding staat al dat bij het geven of ontvangen van starthulp je de zwarte kabel alleen op het chassis mag aansluiten en niet rechtstreeks op de accupool. Dit omdat anders niet via de laadregelaar van de accu gaat en deze in de war kan raken.
Nu heb ik zelf al bedacht dat als ik met een druppellader via de sigarettenaansteker aan de slag ga dat de stroom sowieso via de laadregelaar gaat. En dat als ik hem met de snellader ga opladen dan zal ik de min van de snellader uiteraard op het chassis moeten aansluiten.
Maar kan dit dan ook niet de laadregelaar op de accu in de war brengen? Of is dat ding intelligent genoeg om te zien dat er een acculader aan hangt? En zijn er eventueel nog beperkingen of aanbevelingen wat betreft de voltage voor het laden? De snellader kan met 14,5 volt laden maar ook met 15 volt snelladen. Ik heb enige tijd terug al eens gemeten dat wanneer de motor draait het voltage op de sigarettenaansteker rond de 14,7 volt zit en af en toe uitschieters maakt naar de 14,9 volt terwijl het voltage op de accupolen gewoon netjes onder de 14,5 volt blijft. Het lijkt er dus op dat de laadregelaar op de accu dus ook nog iets doet met de voltage.