Bijladen accu Greenline met start/stop systeem

Chatslet

Forumguru
In december heb ik een ongeluk gehad met de scooter waardoor autorijden er voorlopig niet in zit en korte stukjes lopen op krukken het hoogst haalbare is. De Faab heeft dus al meer dan een maand stil gestaan. Afgelopen maandag heb ik hem aan me zus uitgeleend zodat door het rijden in ieder geval de accu weer eens werd bijgeladen. Bij het starten draaide de motor al wat minder snel rond en bij terugkomst werkte het start/stop systeem ook nog niet. Ofwel, de accu was al flink leeg.
Omdat de auto zeker nog een maand stil gaat staan lijkt het me verstandig om hem aan een druppellader te hangen. Eventueel met een simpele 3,8 amp lader via de sigarettenaansteker. Een andere optie zou zijn om gewoon de motorkap open te zetten en hem eens een middagje aan een 12 ampere snellader te hangen.

Waar ik me alleen zorgen om maak is de laadregelaar die er vanwege het start/stop systeem in zit. In de handleiding staat al dat bij het geven of ontvangen van starthulp je de zwarte kabel alleen op het chassis mag aansluiten en niet rechtstreeks op de accupool. Dit omdat anders niet via de laadregelaar van de accu gaat en deze in de war kan raken.
Nu heb ik zelf al bedacht dat als ik met een druppellader via de sigarettenaansteker aan de slag ga dat de stroom sowieso via de laadregelaar gaat. En dat als ik hem met de snellader ga opladen dan zal ik de min van de snellader uiteraard op het chassis moeten aansluiten.

Maar kan dit dan ook niet de laadregelaar op de accu in de war brengen? Of is dat ding intelligent genoeg om te zien dat er een acculader aan hangt? En zijn er eventueel nog beperkingen of aanbevelingen wat betreft de voltage voor het laden? De snellader kan met 14,5 volt laden maar ook met 15 volt snelladen. Ik heb enige tijd terug al eens gemeten dat wanneer de motor draait het voltage op de sigarettenaansteker rond de 14,7 volt zit en af en toe uitschieters maakt naar de 14,9 volt terwijl het voltage op de accupolen gewoon netjes onder de 14,5 volt blijft. Het lijkt er dus op dat de laadregelaar op de accu dus ook nog iets doet met de voltage.
 

Cordoba

Forumguru
Wat volgens mij ook nog een optie is: gewoon de complete accu loshalen (en bij voorkeur binnen vorstvrij bewaren), dan kun je 'm ook gewoon aan de lader hangen en op het moment dat ie nodig is, heeft ie voldoende capaciteit. Alleen nog even checken of het loshalen van de accu bij jouw generatie auto geen problemen oplevert. (Vroeger kon dit zonder meer, maar bij de laatste generaties durf ik dat niet met zekerheid te zeggen, ook met het oog op via VCDS ingeschakelde opties)
 

Chatslet

Forumguru
Volgens mij was dat loshalen nou juist ook een probleem omdat dan de laadregelaar denkt dat de accu nog leeg is terwijl hij al vol is. Ofwel de laadregelaar moet altijd bij houden hoeveel stroom er in en uit de accu gaat.
 

Chatslet

Forumguru
Juist, en zelfs dat accu inleren is nog al een dingetje. Vervang je accu zonder in te leren en je krijgt gegarandeerd de meest vage storingen. Vandaar dus ook mijn vraag.
 

oco1979

Forumguru
Lader of startkabel minpool mag niet op de batterijpool zelf als er sensor aanwezig is op de minpool.
Lader min zet je achter de sensor,zodat de lading door de sensor naar batterij kan weten
 

HarrieSkoda

Forumguru
Lader of startkabel minpool mag niet op de batterijpool zelf als er sensor aanwezig is op de minpool.
Lader min zet je achter de sensor,zodat de lading door de sensor naar batterij kan weten

Is daarover nagedacht door Skoda, oftewel; zit er ergens een massapunt?

Of gewoon een (kaal) stuk frame pakken? Ik weet namelijk niet waar die laadregelaar zich bevindt.

Ik heb mijn accu kortgeleden opgeladen met de klemmen gewoon op de polen van de accu.

Geen problemen hierna ondervonden.

Moet er wel bij zeggen dat het start/stop systeem VCDS-matig uitgeschakeld is.
 

oco1979

Forumguru
Is daarover nagedacht door Skoda, oftewel; zit er ergens een massapunt?

Of gewoon een (kaal) stuk frame pakken? Ik weet namelijk niet waar die laadregelaar zich bevindt.

Ik heb mijn accu kortgeleden opgeladen met de klemmen gewoon op de polen van de accu.

Geen problemen hierna ondervonden.

Moet er wel bij zeggen dat het start/stop systeem VCDS-matig uitgeschakeld is.

IBS_Highlights_Emergency_HELLA.jpg


dat is zo ne sensor

th


zet je kabel tussen woord ground wire en shunt en niet op battery clamp
 

oco1979

Forumguru
hier nog iets over lading van een lader(voorbeeld ctek)
upload_2018-3-3_20-29-16.png

eerst lading van 15,8V ..... dus het kan.. kortstondig
 

Spinal

Forumguru
Is daarover nagedacht door Skoda, oftewel; zit er ergens een massapunt?

Of gewoon een (kaal) stuk frame pakken? Ik weet namelijk niet waar die laadregelaar zich bevindt.

Ik heb mijn accu kortgeleden opgeladen met de klemmen gewoon op de polen van de accu.

Geen problemen hierna ondervonden.

Moet er wel bij zeggen dat het start/stop systeem VCDS-matig uitgeschakeld is.

Ja daar is over nagedacht, en staat ook in het instructieboekje
603C32C7-2BEA-444E-979E-6D9B5A4719B5.jpeg
 

fonzamundo

Forumguru
Volgens de handleiding (en de tekening) op mijn OIII (ok, niet helemaal hetzelfde) moet je een starter en dus oplader aansluiten op het massapunt op de firewall. Inderdaad dus niet op de minpool. Al een paar keer zo gedaan ondertussen (beter safe than sorry)
 

fiestalpg

Nieuw lid
dag
Volgens mijn boekje bij de citygo, min aansluiten op het massapunt van de motor (bij start/stop systeem). Er staat ook een foto bij, maar ik kan het in mijn skoda niet vinden dit massapunt
. skoda citygo massapunt motor.JPG skoda citygo massapunt motor.JPG
 
Bovenaan Onderaan